10 اسفند 1402 0

حلقۀ گمشده ابرنواخترها فاش شد

بیگ بنگ: ستاره‌شناسان ارتباط مستقیمی بین مرگ‌ انفجاری ستارگان عظیم و تشکیل فشرده‌ترین و مرموزترین اجرام در کیهان- سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی- پیدا کردند.

10 اسفند 1402 0

یافته شگفت‌انگیز در کمربند کویپر

بیگ بنگ: کاوشگر نیوهورایزنز ناسا چیز شگفت‌انگیزی در کمربند کویپر کشف کرد. داده‌های این کاوشگر که به آرامی در کمربند کویپر در حال گذر است، به سطوح غیرمنتظره‌ای از ذرات اشاره می‌کند که نشان می‌دهد این میدان دونات‌شکل به ‌طور قابل‌توجهی بیش از تخمین‌های قبلی از خورشید دورتر است.

8 اسفند 1402 0

تغییرات خورشید را تماشا کنید

بیگ بنگ: تصاویر مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا(ESA) نشان می‌دهد، خورشید چگونه در طی چند سال گذشته تغییر کرده و به سمت دورۀ اوج فعالیت خود، گام گذاشته است.

3 اسفند 1402 0

رونمایی از نمونه‌ خاک سیارک بنو

بیگ بنگ: گروه ماموریت «اسیریس-رکس» ناسا توانستند، آخرین نمونه‌های باقی‌مانده سیارک «بنو» را به نمایش بگذارند. بخشی از نمونه‌ها به دلیل گیر کردن بست‌ها چند ماهی قابل دسترسی نبودند، اما با تلاش محققان قابل دسترس شدند.

30 بهمن 1402 0

شاهکار تلسکوپ اقلیدس را ببینید

بیگ بنگ: این عکس باورنکردنی از تلسکوپ اقلیدس انقلابی برای نجوم است. در این تصویر هزار کهکشان متعلق به خوشه کهکشانی پرسئوس است و بیش از ۱۰۰ هزار کهکشان دیگر در پس‌زمینه مشاهده می‌شود که هر کدام حاوی صدها میلیارد ستاره است.

25 بهمن 1402 0

10 نظریه عجیب درباره کیهان

بیگ بنگ: چرا کیهان از چنین ویژگی‌هایی برخوردار است؟ دانشمندان در طول سالیان متمادی ایده‌های بسیاری را برای نحوۀ شکل‌گیری کیهان و آینده آن مطرح کرده‌اند. برخی از عجیب‌ترین ایده‌ها در این مقاله بررسی شده است. با بیگ‌بنگ همراه باشید.

25 بهمن 1402 0

معمای سیاهچاله‌‌ها در کیهان اولیه

بیگ بنگ: مشاهدات جدید تلسکوپ جیمز وب از دو اختروش از دوران طفولیت کیهان، بینش‌های مهمی در مورد رابطه‌ی اولیه بین سیاهچاله‌ها و کهکشان‌هایشان ارائه می‌دهد، که بازتابی از نسبت‌های جرمی دیده‌شده در کیهانِ جدیدتر است.

21 بهمن 1402 0

خورشید مصنوعی رکورد تولید انرژی را شکست

بیگ بنگ: دانشمندان با رآکتور همجوشی “توکامک” در نزدیکی شهر آکسفورد توانستند ایزوتوپ‌های هیدروژن را تا دمای ۱۵۰ میلیون درجه سانتی‌گراد گرم کنند و آن را به مدت ۵ ثانیه ثابت نگه دارند. این کار ۶۹ مگاژول انرژی پاک تولید کرد، رکورد پیشین تولید ۵۹ مگاژول انرژی بود.