يكي از برجسته‌ترين رمان‌هاي روشنفكرانه قرن بيستم، در قالب كتابي پر احساس،‌ چالش‌برانگيز و به شدت هيجان‌انگيز جان مي‌گيرد. كتاب اينشتين عاشق، زندگي‌نامه‌اي است به سبك يك رمان شيرين و جذاب. اين اثر يكي از جسورانه‌ترين تلاش‌ها براي عموميت بخشيدن به علم در اذهان معاصر است. نويسنده به شيوه‌اي هوشمندانه و شيطاني خواننده را  به سوي درك كيهان‌شناسي سوق مي‌دهد. با توصيف شخصيت‌هاي دمدمي‌مزاج و مغزهاي درخشان اين دانشمندان، كيهان‌شناسي را به عنوان مقوله‌اي انساني و احساسي معرفي مي‌كند. اين امر خواننده را بر آن مي‌دارد تا علم را، آنگونه كه نويسنده با دقت و به روشني ارائه مي‌دهد، بيشتر بشناسد.

اينشتين عاشق

عاشقانه‌اي علمي

——————–

Einstein In Love

A Scientific Romance

نوشته‌ي : دنيس اوربي (Dennis Overbye)

ترجمه: فيروزه‌ي مقدم

انتشارات: مازيار

 موضوع: آلبرت اينشتين – فيزيك‌دانان – سرگذشت‌نامه

چاپ اول، 1392

تعداد صفحه: 504

وب‌سايت ناشر:  www.mazyarpub.com

قيمت:  17500  تومان

Ein

در قسمتي از مقدمه نويسنده بيان داشته كه :

به عبارت دقيق‌تر، كتاب حاضر بيوگرافي اينشتين نيست. چرا كه تعداد بيشماري از اين نوع كتاب‌ها طبقات كتاب‌فروشي‌ها را پر كرده است. در عوض من مايل بودم اينشتين جوان را مجدداً زنده كنم، و مرد جواني را كه عملكرد او باعث شد اين اسطوره، اين پيرمرد مورد تكريم قرار گيرد، به تصوير بكشم. طي هفت سال گذشته به واسطه‌ي خواندن صدها نامه از اينشتين با آن دستخط ناخوانا، به همراه همكارم وال تاكواك، مجبور شدم پنج بار نسخه‌ي جديدي براي عينكم بگيرم. من او را قدم به قدم از زماني كه جزئيات متريك‌هاي فضا-زمان را شرح مي‌دهد تا آن‌چه در مورد نحوه‌ي مسواك‌زدن فرزندانش مي‌گويد،‌ دنبال كردم. تمام مناطقي را كه آلبرت و ميلوا چه به صورت مشترك و چه به تنهايي اقامت داشته‌اند، شناسايي كرده و به شيوه‌اي كه آنها احتمالاً عمل كرده‌اند،‌در خيابان‌هاي اين محله‌ها قدم زده و در كافه‌هاي دانشجويي، سوسيس ارزان‌قيمت خورده‌ام. مدراك دبيرستاني اينشتين و اوراق مربوط به طلاق او را خوانده‌ام. من با مشقت بسيار از كوه سنتيس، كه در آن روزي اينشتين در نوجواني نزديك بود جان خود را از دست دهد،‌ بالا رفتم و رشته‌ كوه‌هاي انگداين آلپ را كه در 1913 اينشتين و ماري كوري صعود مشهور خود را انجام دادند، زير پا گذاشتم و براي ترسيم مجدد مسير سفر آلبرت و ميلوا به درياچه‌ي كومو و جاده‌ي اشپلوگن كه در آن نطفه‌ي دختر گمشده‌شان شان ليزرل در 1901 بسته شده بود، مسير خطرناك و پيچاپيچي را در كوهستان طي كردم.

به  قسمت‌هايي از متن اين كتاب توجه فرماييد:

هفته‌ي اول ماه اوت، آرامش آلبرت با رسيدن‌ نامه‌‌ي سفارشي ميلوا به هم خورد، تمهيدي كه او به كار برده بود تا مطمئن شود نامه به دست كس ديگري نمي‌افتد. از ميان خبرها، يكي اين بود كه ميلوا به بيماري گواتر مبتلا شده است. اين مسئله به دور جديدي از ضجه‌ مويه‌هاي والدين آلبرت دامن زد. جدا از چيزهاي ديگر، زني كه قاپ پسرشان را دزديده، مريض، ناقص، كثيف و ناخوش‌احوال است.

او كه در اوج نااميدي در بستر دراز كشيده بود، چنين نوشت:

« مامان اغلب به شدت گريه مي‌كند، و از اينجا لحظه اي آرامش ندارم. والدينم چنان برايم زاري مي‌كنند كه انگار مرده‌ام.

آه محبوبم، همه‌ي اينها براي ديوانه كردن آدم كافيست.»

ديدن چهره‌ي غمگين والدينش كه گويي جنايتي مرتكب شده، قلب او را شكست. تمام خانواده به بحراني رواني دچار شده بودند. هرچه او بيشتر ناراحت مي‌شد،‌آن‌ها هم بيشتر ناراحت مي‌شدند كه باعث مي‌شد او خود را بدبخت‌تر احساس كند. وقتي گفت نمي‌تواند با پدرش به ونيز برود، آن‌ها چنان مضطرب شدند كه او فوراً تسليم شد. حالا مي‌دانست كه اين مسائل به مراتب بدتر از امتحانات است…

او نوشته بود:

««  سه چهارم دوران جدايي احمقانه‌ي ما گذشته و به زودي من دوباره كنار محبوبم هستم تا او را ببوسم، نوازش كنم، برايش قهوه دم كنم، غرغر كنم، كار كنم، بخندم، قدم بزنم و گپ بزنم … تا ابد! سال شادي خواهد بود، اين‌طور نيست؟»»

فهرست مندرجات

پيش‌گفتار:  دنيوي و اخروي

بخش اول: فراريان

1)       در راه

2)      نزاع‌هاي قهوه‌خانه‌اي

3)     گل‌ سرخ مجارستان

4)      نيشخند چشاير

5)     ارزش‌هاي خانوادگي

بخش دوم: حركت‌هاي نسبي

6)      جهان ناب

7)     اعمال جبران ناپذير

8)     پسران فيزيك

9)      ساحل بوهم

10)    شش هفته در ماه مه

بخش سوم: يك انقلابي در خانه

11)    جذبه‌ي پنهان سوداگران

12)   ترديدهاي كوانتومي

13)  در محضر ميكروب‌ها

14)   مردي كه از حمام كردن بيزار بود

15)  گردهمايي سالانه‌ي جادوگران

بخش چهارم: رنگين‌كمان گرانش

16)   شوق سقوط

17)  سلطان تپه

18)  والس آخر

19)   كابوس

20)   انقلاب ماه نوامبر

21)   دوران كوانتوم

بخش پنجم: سرور كائنات

22)  انتقام ماخ، يا جنگ جهاني ماده

23) ناف ديو

24)  آخرين رذل

25) جهان گداخته

پايان سخن

كتاب‌شناسي

نمايه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام کدوم نشر از این کتاب بهتره؟
    انتشارات مازیار؟ یا انتشارات هورمزد؟

    1. اين كتاب به تازگي چاپ شده است. در اكثر كتاب فروشي‌هاي معتبر يافت مي‌شه