بیگ بنگ: کیهان یا عالمی که علم نوین به ما معرفی می کند با قدمتی معادل 13.8 میلیارد سال و وسعتی معادل 45 میلیارد سال نوری و انباشته از 100 میلیارد کهکشان از حیث گستردگی ما را به فروتنی وا می دارد و زیبایی آن حس شگفتی را در ما بیدار می کند. لیکن در کمال تعجب هر چه دانش بیشتری نسبت به آن کسب می کنیم فاصله ما و کیهان کاهش می یابد.

شاید کیهان از حیث وسعت نامحدود و فراتر از حد تصور ما انباشته از دنیاهای بیگانه باشد اما علم کنونی نشان می دهد که ما برای زنده ماندن به آن نیاز داریم. بدون ستارگان، عناصری که برای به وجود آمدن ما لازم بود فراهم نمی شد. اگر کیهان چنین وسعتی نداشت ستارگان فرصت کافی برای اجرای کیمیاگری خود نداشتند و کیهان نمی توانست عمری چنین طولانی داشته باشد. از دید کسانی که به این منظره بالقوه بی انتها می نگرند هیچ چیز زائد و بیهوده ای در عالم وجود ندارد. بنابراین حکایت کیهان داستان زندگی ماست و رد پای انسان را در سپیده دم پیدایش وی تاکنون دنبال می کند.

اینکه سفر ما به انتهای کیهان که با زندگی هر روزمان مرتبط است محور اصلی این کتاب می باشد. بنابراین نیازی به تاکید نیست که اکتشاف – چه عقلی و چه عملی – اساس تمدن است. شاید فرستادن موشک به کره ماه و ساختن تلسکوپ برای دریافت نور کهکشان های دوردست امری تجملی جلوه کند. اما چنین نظری سطحی و نادرست و حتی شاید حماقت محض باشد. ما در کیهان بخشی از جهان هستیم و سرنوشت ما با آن گره خورده است. ما در کیهان زندگی می کنیم و حیات کیهان بخشی از وجود ماست. بنابراین چه کاری مهم تر از درک ساز و کار آن است؟ وقتی مشغول نوشتن این کتاب بودم می خواستم مطالبی فراتر از گشت و گذاری ساده برای درک شگفتی های کیهان بنویسم. البته سیاهچاله ها، برخورد کهکشان ها و ستارگان در حاشیه زمان مطالب جذابی هستند و در کتاب به آنها می پردازیم، اما اگر بخواهیم بعنوان یک نظاره گر، تفننی به دانش ستاره شناسی عهد باستان بپردازیم سر رشته را گم می کنیم. تلسکوپ ها در حکم آزمایشگاه هایی هستند که می توانیم میزان درک خود را از شگفتی های کیهان و شرایطی که در زمین قابل دسترس نیستند افزایش دهیم.

شگفتی های کیهان

نام اصلی: Wonders of the universe

نوشته: برایان کاکس و اندرو کوئن

ترجمه: محمد اسماعیل فلزی

انتشارات: مازیار

موضوع: کیهان شناسی، شگفتی های کیهان، منظومه شمسی

چاپ اول، 1392

تعداد صفحه: 280 + تصاویر کیهانی

وب‌سایت ناشر: www.mazyarpub.com

قیمت: 12000 تومان

DSC_0009

در فصل پیام آوران در پی شناخت نور هستیم –تنها راه ارتباطی ما با جهان های دوری که شاید همواره دور از دسترس باقی بمانند. در فصل غبار ستارگان آن سوال قدیمی تکرا می شود: سنگ بناهای اصلی جهان کدامند؟ چگونه ماده خام وجود انسان از بقایای بیگ بنگ به وجود آمد؟ در فصل سقوط به بازگویی داستان قدرت مهارگر بزرگ جهان “گرانش” می پردازیم. به چهار نیروی بنیادی طبیعت می پردازیم. در فصل نهایی یا سرنوشت می کوشیم تا با پیروی از روند توقف ناپذیر ساعت کیهانی راهی به وسی نواحی دور و آینده پیدا کنیم. نیز در این فصل از دانش مهندسی در ارتباط با موضوع کتاب بهره جسته ایم. علم ترمودینامیک که راهنمای ما در شناخت سرنوشت نهایی کیهان است را با دقت بسیار شرح می دهیم.

با نگریستن به آینده و بررسی شگفتی های کیهان در می یابیم که طبق نسبیت اینشتین درباره گرانش که کامل ترین تبین ما از ساختار عالم است جهان سرانجام تباه شده و به سیاهچاله تبدیل خواهد شد. بقایای در هم ریخته درخشان ترین ستارگان منتهای فهم ما از قوانین فیزیک و شگفتی هایکیهان هستند. این همان حدی است که هر دانشمندی در آرزوی رسیدن به آن است. ممکن است در نظر برخی از افراد، دانش مجموعه اطلاعات ما از کیهان باشد: کتابخانه بزرگی از دانسته ها. اما دانش تلاش در مرز بین معلوم و مجهول است. با ایستادن بر شانه غول ها می توانیم چشم های آکنده از حیرت خود را باز کنیم و بدون هراس به درون تاریکی چشم بدوزیم. امید هر دانشمندی این است که با کشف پدیده های تازه، نظریه های قدیمی باطل و نظریه های جدیدی جایگزین آنها شود. کتابخانه بزرگ ما مدام دارد بازنویسی می شود، هیچ کتاب مقدسی و بدون تغییری در این کتابخانه نیست؛ حقایق غیر قابل خدشه و قطعی در آن یافت نمی شوند، مطالب مندرج در آن صرفا بهترین توصیف ممکنی هستند که با توجه به واقعیت های موجود می توانیم ارائه دهیم.

فهرست مطالب

فصل اول: پیام آوران

– داستان نور

– نور چیست؟

– سفر زمان

– تولد کیهان

فصل دوم: غبار ستارگان

– منشاء حیات

– کیهان اولیه

– از بیگ بنگ تا خورشید: ستاره های اولیه

– منشاء حیات

فصل سوم: سقوط

– حداکثر نیرو

– کشش ماه

– احساس نیرو

– پارادوکس گرانش

فصل چهارم: سرنوشت

– گذر زمان

– چرخه حیات کیهان

– نظم در بی نظمی

– سرنوشت ستارگان

نمایه

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.