مجله الکترونیکی شماره ۱۴ و ۱۵ بیگ بنگ

بیگ بنگ: درود به دوستان و همراهان همیشگی مجله علمی، نجومی بیگ بنگ. خیلی خوشحالیم که میتونیم مجله شماره ی ۱۴ و ۱۵ بیگ بنگ را تقدیم شما کنیم. موضوع ویژه ی این شماره را به “ذرات بنیادی جهان هستی” اختصاص دادیم. ذهن کاوشگر بشر از زمان یونان باستان حدس زده بود که اشیای جهان باید از ترکیبات بسیار ریز و غیر قابل برشی تشکیل شده باشند. آنها این اجزای غیر قابل برش را اتم می نامیدند و بر این باور بودند که در تشابه با زبان که از ترکیب های بی شمار حروف الفبا به وجود می آید، گستره ی عظیم مواد موجود در جهان نیز حاصل ترکیب های متونعی از بلوک های سازنده ی مجزا است. این حدس بسیار هوشمندانه بود، بطوری که پس از گذشت ۲۰۰۰ سال از آن زمان هنوز به قوت خودش باقی است، ادامه این مقاله ی جذاب را می توانید در مجله مطالعه بفرمایید.

cover14-15همچنین مطالب متونع و جالبی نجومی، کیهان شناسی و علمی از جمله جستجوی حیات فرازمینی در اطراف ستاره های کوتوله سرخ، پیامی برای بیگانگان فضایی در دیسک طلایی ویجر، باکتری های باستانی در برابر پازل تکامل، آمادگی دانشمندان برای هک کردن مغز انسان، چند واقعیت درباره‌ی گالیله، نیما ارکانی حامد: انقلابی در فیزیک در راه است، آیا سفر در زمان امکان پذیر است، آیا “ماه” مقصر فاجعه تایتانیک بود، جهان های زیست پذیر با دو خورشید، آیا انسان روزی به مریخ خواهد رفت و …مطالب جالب بسیاری را تقدیم دوستاران علم کردیم.

برای سهولت کاربران نسخه ی PDF قرار گرفته است که پس از پرداخت آنلاین میتونید براحتی مجله را دانلود کنید.

لـینـک خـریـد مـجـلـۀ شمارۀ ۱۴- ۱۵

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام 'سایت علمی بیگ بنگ' و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

مطالب علمی مرتبط

۱۰ نظر

1. sina گفت:

سلام اقا من یه سوال داشتم میخواستم بدونم انفجار بیگ بنگ فرضیس یا نظریه

2. Mohammadreza گفت:

سلام خسته نباشید، من یه سوال داشتم اینکه در علم معیار چیه؟ یعنی چه چیزی رو توی علم معیار قرار میدیم؟ من خودم فکر کردم مثلا برای تشخیص دمای یک مایع از دماسنج به عنوان معیار استفاده می کنیم، یا مثلا برای شناختن سیارات و … از تلسکوپ و ابزار های آزمایشگاهی و … استفاده می کنیم و به خاطر همین گفتم که شاید معیار توی علم، همون ابزار باشه. ولی یه دوستی به من گفت که معیار این چیزا نیست و به فکر و روح و غریزه ما برمیگرده. خواستم ببینم معیار توی علم دقیقا چیه. ممنون میشم اگه پاسخ بدید، با تشکر.

• سمیر الله وردی گفت:

با درود، علم کارش را به شیوه ی کاملا خوش ساختاری که از مراحلی متوالی و متمایز تشکیل شده، آغاز می کند. نخست، دانشمند جهان هستی را مشاهده می کند و مشاهداتش را به عنوان حقایق جزئی (facts) به ثبت می رساند. سپس به اجرای فرایندی می پردازند که استقرا نامیده می شود: او، با بررسی کردن حقایق جزئی، تعمیمی پدید می آورد موسوم به نظریه که می تواند این حقایق جزئی را تبین کند. سپس در مرحله بعد، یعنی مرحله قیاسی، دانشمند برای پیش بینی پیامدهای نظریه از منطق استفاده می کند و سپس به اجرای آزمایش هائی می پردازد تا دریابد که آیا این پیش بینی ها واقعا روی می دهند. اگر آزمایش ها با توفیق قرین باشند، نظریه تایید شده است؛ اگر نباشد، معلوم می شود که نظریه نادرست بوده است.

3. حسین گفت:

من می خواستم بدونم من برای اینکه به تمامی فیلم ها دسترسی داشته باشم باید چی کار کنم واقعن هزینش میره بالا….
    من خودم دانشجو هستم
    چون خودم دارم رو نظریه ابرریسمان کار می کنم باید جامع باشه.

4. maziar گفت:

سلام و خسته نباشید به دست اندر کاران وبسایت؛من این شماره از مجله رو اینترنتی خریدم ولی دانلودم نیمه کاره موند؛وقتی خواستم دوباره دانلود شروع کنم دیگه سایت بهم لینک نمیده؛چیکار باید بکنم؟

5. امیر حسین گفت:

سلام و خسته نباشید به دست اندر کاران وبسایت؛من شماره۱۴-۱۵ و شماره ۱۳ از مجله رو اینترنتی خریدم ولی دانلودم نیمه کاره موند؛وقتی خواستم دوباره دانلود شروع کنم دیگه سایت بهم لینک نمیده؛چیکار باید بکنم؟

6. lمحمود گفت: