مجله الکترونیکی شماره ۹ – آبان ۱۳۹۳

بیگ بنگ: درود به دوستان و همراهان همیشگی مجله علمی، نجومی بیگ بنگ. با افتخار مجله ۹ بیگ بنگ را تقدیم شما می کنیم. یکی از موضوعات بنیادی در کیهان شناسی شناخت “ماهیت و منشاء فضا – زمان” است که بر آن شدیم موضوع ویژه این شماره را به آن اختصاص دهیم. بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران معتقدند که تنها زمانی فیزیک کارش را درست انجام می دهد که علاوه بر دانستن رفتار فضا و زمان، دریابیم که این دو از کجا می‌آیند و یا چگونه ساخته می شوند. برای پاسخ‌‌گویی به این پرسش‌ها و برای پوشش دادن آنچه که با مدل‌های پیشین توجیه نمی‌شوند، در این شماره از مجله با دانشمندان و خبرگان اهل فن مدل‌هایی جدیدی که در حال توسعه میباشند را معرفی و بررسی کرده ایم، البته نکته مهم این است که آزمودن این مدل ها بسیار سخت و دشوار میباشد.

cover1

همچنین مطالب علمی و جالبی در مورد نجوم ، کیهان شناسی و … از جمله: ردیابی پرتوهای کیهانی با موبایل، کهکشان راه شیری خانه ۳۰۰۰ تمدن بیگانه، سیگنال هایی از لبه کیهان، گرمای بی سابقه در زمین، امید به حیات در مریخ،اندازه گیری جرم ماده تاریک، ساخت دستگاه نامرئی کننده، پاک کردن حافظه با نور، شگفتی های سیارات منظومه شمسی، تلسکوپ هابل چگونه عکس رنگی می گیرد و …مطالب جالب دیگری که تقدیم دوستاران علم کردیم.

لینک خرید مجله

لینک کوتاه مقاله : http://bigbangpage.com/?p=20754

1. امید درکه گفت:

مرسی و خسته نباشید
    فقط یه سوال، دیگه مجله رو به طور رایگان قرار نمیدید ؟

2. کیمیا گفت:

خیلی عالی به نظر می رسه،فقط این که مطالب مجله قطعن با مطالب داخل بلاگ یکی نیست،درسته؟؟یعنی بر چه اساسی شما،یک مطلب رو در مجله منتشر می کنین و مطلبی دیگه رو درسایت قرار میدین؟ 🙂

• سمیر الله وردی گفت:

بله مطالب مجله با سایت تقریبا ۵۰ درصد تفاوت داره و انتخاب مطالب به عهده تیم بیگ بنگ هست.

• reza گفت:

ببخشید این سئوال رو میپرسم یعنی اگر احتمالن مطالب قرار بود تکراری نباشه باید ۵۰ درصد گرونتر از قیمت الان میشد؟

• سمیر الله وردی گفت:

۲۰۰۰ هزار تومان واقعا در شرایط تورمی ایران پول ناچیزی هست، این مجله به هیچ وجه سودی برای ما ندارد. علم آموزی هزینه بر است! در واقع از عمد فروشی گذاشتیم تا ببینیم این کارهای ما واقعا تا چه حد طرفدار دارد و کسی حاضر است برای مطالعه ی آن هزینه کند. حیف که دوست نداریم کاری را که شروع کردیم نیمه تمام باقی بگذاریم و برای اطلاع رسانی بهتر این مجله رو منتشر کردیم، وگرنه اصراری به انتشار ادامه دار نداریم.

3. رضا گفت:

واقعا حرکت بزرگیه موفق باشین نمیشه از نظر مادی ارزش گذاشت روی کارتون . ملت به مفت خوری بازی و نرم افزارو فیلمو … عادت دارن خدا رو شکر

4. فرشید گفت:

با عرض سلام و خسته نباشید . میخواستم فقط ازتون مخلصانه تشکر کنم تا شاید کمی از خستگی تون در بره . خیلی سایت خوبی دارین کارتون درسته . امیدوارم روز به روز بهتر و بهتر بشه . طراحی سایت هم فوق العادست.

5. kaveh گفت:

چه ناچیز می بود جاذبه دانش اگر بنا نبود در راهش بر این همه نادانی چیره شویم ( نیچه ) . با عرض تشکر از تمامی کسانی که برای این مجله زحمت می کشند . جداً ما در ایران مجله تخصصه به این صورت کم یا اصلاً نداریم . بنده محققی هستم در زمینه گرانش کوانتومی و کیهان شناسی کوانتومی با علاقه بسیاری به مسائل و معماهای فلسفی مرتبط به این شاخه از فیزیک ، خیلی خوشحال خواهم شد اگر بتونم به غنای بیشتر مجله کمک کنم چون واقعاً در قرن ۲۱چنین مجلات و کتابهایی بیسار لازم و ضروری می باشد و بهترین و بزرگترین دشمن و نابودگر هر گونه جهل و خرافات ، آگاهی ، تحقیق و آموختن همه علوم پیشرفته و جدید می باشد .خسته نباشید

6. ashkan گفت:

7. کورش گفت:

فقط ۲ هزار تومن!

8. علی گفت:

سلام و خسته نباشید.واقعا دست مریزاد می گم به شما،چون واقعا می دونم در آوردن مجله چه کار سختیه و چقدر زمان بره.
    یه سوال فنی هم ازتون داشتم؟
    مجله رو با In design طراحی می کنید درسته؟بعد برای اینکه حجم PDF زیاد نره بالا چکار می کنید که کیفیت هم محفوظ می مونه؟

9. جعفر گفت:

با عرض سلام ختمت شما .بنظر مه بیگ بنگ یعنی تولد فضا و زمان زمان بعد از بیگ بنگ آغاز شد و با ختم بیگ بنگ مرگ زمان است یعنی بیگ بنگ تا بحال ادامد دارد. و یک سوال هم داشتم قبل از بیگ بنگ چی بود آیا فضای وجود داشت اگه دارشت چطو و اگه ندارت خوب بیگ بنگ د کجا به وقو.پیوت ……………… تشکر از شما امید که جواب سوال خود گرفته بتانم و آه بیش از بیگ بنگ او تاریکی چی بود؟؟

10. بهرام شمس گفت:

با درود فراوان بر تمام عزیزانی که گامی برای آگاهی دیگران با مشقات موجود برمیدارند دستشان را میبوسم
    باری عزیزان مبحث بیگ بنگ فقط یک نظریه است که از سوی دکتر استیون هاوکینز ارائه گردیده اما این دیدگاه با ادله های علمی و محاسبات کیهانی در چهار چوب انحنای زمان و اثبات فرمولهای دانشمندان بزرگی همچون خواجه نصیر طوسی. خیام .خوارزمی و یا انیشتین و دیگر بزرگان مقایرت ندارد زیرا که کائنات مدور بوده و هیچگاه بر دایره نقطه شروعی را نمیتوان انتخاب نمود لحاظا دکتر هاوکینز نظریه خویش را زمانی اعلام نمود که عکسهایی از دوردستهای کیهان توسط شاتل فضایی هابل دریافت نمود ودر آن زمان دورترین ستاره و یا کهکشان فاصله ای حدودا دوازده میلیارد و سیصد میلیون سال نوری با ما فاصله داشت و مبنای شروع تولد کائنات را ایشان با نام بیگ بنگ اعلام نمود و اینک با مجهزتر شدن شاتل فضایی هابل مسافتهای دورتری معادل چهارده میلیارد و دویست میلیون سال نوری اعلام نموده و مسلما در آینده با پیشرفت تجهیزات رصد کیهانی این بیشتر و بیشتر اعلام خواهد گردید چرا که بینهایت را نهایتی نیست که بر آن شروع و یا مبدعی برای آن تعیین نمود اما برای ضعف عقل آدمی که در مقابل درک هیبت کائنات همچو لیوانی در برابر اقیانوس میباشد حتی در زمان اوج تکامل انسانی باز عاجز از این قیاس است میتوان به صورت یک فرضیه نسبی و خیالی آن را قرار داد اما نکته ای را از این حقیر به یادگار داشته باشید هیچگاه در علوم کیهانی نظریه ها و یا فرضیه ها را بدون پایه و اساس علمی مبدعی برای تحقق و یا سئوالات ذهنی خود قرار ندهید چرا که در این علم بسیار جذاب خیالات هم برای خود جایی باز کرده وخود این راهی خواهد شد برای بیهوده رفتن پروردگار اعظم هر آنچه را که خلق نموده همه را بلا شک بر مبنای علم و دریچه ورود بر تمامی علوم را در ذهن و اندیشه ما قرار داده تا با درست اندیشیدن و تحقیق به حلاوت و شیرینی آن دست پیدا کنیم مخصوصا علوم کیهانی که دریچه ای به بزرگی و عظمت روح انسانی رابطه مستقیم دارد و خوشبختانه سرزمین ما از مدعیان این علم گسترده و زیباست خود را باور داشته باشید چرا که جهان سومی آن است که خود را هنوز باور نکرده در هر کجای این کره خاکی بسیار کوچک باشد بنده حقیر هم با تمام اطلاعاتی که در این زمینه دارم در خدمت دوستداران این علم عاشق پرور میباشم و تمام قلندران این علم را در سرتاسر دنیا به مباحثه میخوانم. پژوهشگر علوم کیهانی شمس

با درود و احترام از توجه شما دوست گرامی
      از صحبت هایتان چنین بر می آید که کاملا به علم علاقه دارید منتهی فکر میکنم مطالعاتتان دراین حوزه جسته گریخته و در بعضی مواقع دچار خطا نیز میباشد. ابتدا در مورد نظریه صحبت کردید، توصیه میکنم تفاوت بین نظریه و فرضیه را مطالعه کنید. ابتدا دانشمند جهان هستی را مشاهده می کند و مشاهداتش را به عنوان حقایق جزئی (facts) به ثبت می رساند. سپس به اجرای فرایندی می پردازند که استقرا نامیده می شود: او، با بررسی کردن حقایق جزئی، تعمیمی پدید می آورد موسوم به نظریه که می تواند این حقایق جزئی را تبین کند. سپس در مرحله بعد، یعنی مرحله قیاسی، دانشمند برای پیش بینی پیامدهای نظریه از منطق استفاده می کند و سپس به اجرای آزمایش هائی می پردازد تا دریابد که آیا این پیش بینی ها واقعا روی می دهند. اگر آزمایش ها با توفیق قرین باشند، نظریه تایید شده است؛ اگر نباشد، معلوم می شود که نظریه نادرست بوده است. در مورد نظریه بیگ بنگ باید عرض کرد که با مشاهدات و شواهدی از جمله انبساط کیهان از روی سرخ گرایی اجرام دور، تابش پس زمینه کیهانی، فراوانی عناصر نخستین، توزیع و تکامل کهکشان و … کاملا مطابقت دارد. شما عرض می کنید که کائنات مدور میباشد اما تمامی مشاهدات تاکنون یک کیهان تخت را نشان داده است.

برای اطلاع شما نظریه بیگ بنگ این چنین شکل گرفت: در سال ۱۹۱۲ وستو اسلیفر نخستین اثر دوپلر را در یک کهکشان مارپیچی مشاهده کرد و به زودی کشف کرد که تمام این کهکشانها در حال دور شدن از زمین هستند. او جنبه‌های کیهان شناختی این کشف را درک نکرده بود. ده سال بعد یک کیهان شناس و ریاضیدان روسی به نام الکساندر فریدمان بر پایه معادلات میدان نسبیت عام اینشتین معادلات فریدمان را ارائه داد که نشان می‌داد بر خلاف مدل جهان ایستا که اینشتین از آن حمایت می‌کرد، جهان ممکن است در حال انبساط باشد. در سال ۱۹۲۴ اندازه گیری فاصله بزرگ ما تا نزدیکترین کهکشان مارپیچی توسط ادوین هابل نشان داد که این اجسام کهکشان هستند. در سال ۱۹۲۷ ژرژ لومتر؛ فیزیکدان و کشیش کاتولیک؛ با نتیجه گیری از معادلات فریدمان پیشنهاد داد که دور شدن کهکشانها ناشی از انبساط کیهان است. در سال ۱۹۳۱ لومتر پارا فراتر نهاد و پیشنهاد کرد که انبساط جهان را در زمان به عقب برگردانیم هر چه عقب تر رویم جهان کوچکتر می‌شود و در نهایت در یک زمان محدود در گذشته کل جهان در یک نقطه متمرکز می‌شود؛ یک اتم اولیه در جایی و زمانی که در آن فابریک فضا و زمان به وجود آمد. ابداع واژه Big Bang به فرد هویل نسبت داده می‌شود که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ از این واژه در یک برنامه رادیویی استفاده کرد.

فکر میکنم منظور شما از شاتل فضایی هابل هم، تلسکوپ فضایی هابل باشد. چون این تلسکوپ نخستین بار در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری به فضا منتقل شد و پس از استقرار در فضا این شاتل به زمین بازگشت. تلسکوپ هابل در حال حاضر دورترین نور کهکشانی که مشاهده کرده است در فاصله ۳۰ میلیارد سال نوری از زمین مشاهده کرده است. نور این کهکشان ۱۳٫۱ میلیارد سال در سفر به سمت زمین بوده و این فاصله ی ۳۰ میلیارد سال نوری کنونی اش با توجه به انبساط کیهان تخمین زده شده است. بله در آینده ای نزدیک دانشمندان توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به کهکشان های قدیمی تری می توانند نظاره کنند. اما به غیر از این دانشمندان با مشاهده تابش پس زمینه کیهانی پا را فراتر نهاده اند و دوران کودکی کیهان را درست ۳۸۰ هزار سال پس از تولد مشاهده کرده اند که اثر انگشتی انکار ناپذیر از کیهان ما میباشد.

بله قانون و تکامل علم به همین صورت است، نظریه ها بر طبق شواهد جدیدتر می توانند ارتقا پیدا کنند و اگر با اصول و شواهد جدید منطبق نباشند محکوم به نابودی هستند، البته نظریه های جدیدتر که با شواهد همخوانی دارند هم می توانند جایگزین نظریات پیشین شوند و این قدرت علم را نشان می دهد. امیدواریم با مطالعات بیشتر در این خصوص بتوانیم گامی موثر در ارتقا و اعتلای جامعه بر داریم. موفق باشید.

11. بهرام شمس گفت:

رشته اصلی تحقیقاتم پرتو شناسی کیهانی از هسته های مرکزی انرژیها ست که بخش اعظم آن از شناخت ساختار نور چاله ها و چگونگی تاثیرات آن بر اجزا و تقسیم بندیهای توازن بر حیات اجرام سماوی دیگر است و در دیگر حیطه ها هم به ناچار باید تحقیقات بلا خطایی داشته باشم چرا که این جهان تو در توی در هم تنیده تمام ذراتش رابطه های مستقیم با هم دارند و اگر غافل از هر بخش آن گردی مابقی سر رشته ها را از دست خواهیم داد از این رو برای درک و به قلم کشیدن ذره ای از آن وسعت عمر انسان بسیار کوتاهتر از انست که بخواهد وقت را صرف مجادلات اسامی و یا سوء تعبیرهای کلامی کند مهم انجام وظیفه در شناخت و بکار گیری این علم روحانی در خدمت و رفاه بیشتر حیات بشری است نه مباحثه در نتایج بی بهره تفکرات دیگران هر چند پر آوازه .دریچه ورود بر این عالم در علوم تشریحی نیست لاکن کلید ورود بر این عرصه را خالق یکتا در علوم تکوینی که دست مایه اش فقط عشق میباشد و درک صحیح عظمتش را اندیشه های فرای عاشقی که این راستان را به کرات تاریخ بزرگان اثبات نموده و دیگر نمونه بارز آن اینست که هر آنکه در علم سماوی مست نگردید و کلام قدسی بر او هدیه نگشت و دست بر غزل نداشت وی را زیاد معتبر بر این حیطه ندانید چرا که شناخت خالق و مخلوق لازم و ملزوم یکدیگرند این علم ورای علوم ملموس دیگر است و محیط بر آن نه در کتب عاقلانست بلکه. از راه درک اندیشه عاشقان باید او را حاکم شد و اگر توفیقی بر بنده حقیر باشد دریچه نوینی را در راه ورود بر این عرصه بصورت گام بگام و ذره بذره به فیض خداوند خواهم گشود امیدوارم شرایط حاصل شود
    من مدار کهکشانم محوری بر خود ندانم
    گنبدی بر گنبد سر زین به نقشش در فغانم
    کرده ذره عالمی را عالم پر ذره ذره
    تا بر این ذره کنم طی عالم روح و روانم

12. بهرام گفت:

لطفا میخوام اشتراک داشته باشم راهنمایی فرمایید.