بیگ بنگ: دانشمندان مرکز تحقیقات فیزیک سرن اروپا روز گذشته 5 آوریل 2015 برخورد دهنده بزرگ هادرونی را مجددا پس از دو سال خاموشی به منظور جستجوی “ماده تاریک” روشن کردند.

Img0179مرکز سرن در گزارشی اعلام کرد که در پی آغاز به کار مجدد برخورد دهنده بزرگ هادرونی پس از دو سال خاموشی به منظور ارتقای عملکرد آن و دستیابی به اسرار جهان، پرتوهای ذرات با موفقیت در هر دو جهت پرتاب شدند. رالف هویر، مدیر کل سرن پس از حرکت پرتوها در لوله‌های 25 کیلومتری این برخورد دهنده در زیر زمین اظهار کرد: مشاهده این عملکرد عالی برخورددهنده پس از آن همه تعمیرات اساسی عمده بسیار عالی است.

اگرچه کار برخورد ذرات که نسخه‌های کوچکی از بیگ بنگ در آغاز جهان به شمار می‌رود، دو ماه دیگر آغاز شده و حداقل یک سال بعد اولین نتایج اعلام خواهد شد. بررسی چندین میلیارد برخورد در اولین دور برخورددهنده بزرگ هادرونی در سال‌های 2013-2010، در سال 2012 به کشف شواهدی از وجود ذره گریز پای بوزون هیگز و میدان نیروی مرتبط با آن که جرم ماده را تامین می‌کند، منجر شد.

اما این تنها بخشی از نظریه 40 ساله مدل استاندارد در مورد چگونگی عملکرد جهان در سطح ذرات بنیادی است که همه چیز از جمله حیات را شکل داده است. دانشمندان امیدوارند برخورددهنده بزرگ هادرونی ارتقایافته که از ظرفیت برخورد ذرات به یکدیگر با سرعت نزدیک به سرعت نور و انرژی برخورد دو برابر عملکرد اولیه برخوردار است، بتواند شواهدی از آنچه آن‌ها به عنوان «فیزیک نوین» یاد می‌کنند، ارائه دهد.

در میان اجزای این مفهوم می‌توان به ماده تاریک که نامرئی بوده و همچنین ابرتقارن اشاره کرد که بر اساس آن، همه ذرات مرئی از یک همتای نامرئی برخوردارند. این در حالیست که مرکز سرن به آهستگی انرژی کامل برخورد دهنده بزرگ هادرونی را اعمال خواهد کرد تا از مواردی مانند نشت هلیوم در سال 2008 که منجر به تعویق در اولین دور کار برخورددهنده بزرگ هادرونی برای دو سال شد و همچنین اشکال الکتریکی که برای دو هفته آغاز به کار مجدد دستگاه را به عقب انداخته بود، جلوگیری کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.