آیا می‌توانید از نیروی گرانش فرار کنید؟

بیگ بنگ: به‌ نظر می‌رسد نمی‌توان از این نیروی گرانش فراگیر گریخت! حتی اگر صد‌ها میلیون سال نوری از گرانش(یا مقداری جرم) فاصله داشته‌ باشیم، این نیرو بر ما اثر می‌کند. آیا مکانی هست که در آن بتوان بطور کلی از نیروی گرانش خلاص شد؟

main-qimg-b4e4b081cca223824c713375caf2260f-cبه گزارش بیگ بنگ، خوشبختانه، به دلیل وابستگی فراوان به اکسیژن و فضاییِ بافت‌های نامقاوم‌مان، نیروی گرانش ما را در کره ی زمین خانۀ دنج و راحت خود که هوایی قابل‌ت نفس دارد، نگه داشته‌‌ است. تمامی جرم این کره، در تلاش است با نیروی ۹٫۸ متر به مجذوب ثانیه، ما را به مرکز خود بکشاند. اما زمین تنها چیزی نیست که تمایل دارد شما را در آغوش بگیرد!

کره‌ ماه نیز ما را به‌سوی خود می‌کشد و اگر زمین وظیفه‌ خود را درست انجام نمی‌داد، گرانش ماه می‌توانست ما را به دوردست‌ها و در فضای عمیقی پرت کند، یا سبب برخورد ما با سطح سرد و خاکی خود شود. در واقع، ماه که از بالای سرمان عبور می‌کند، با تمام قدرت خود – به گونه‌ای که نمی‌توان دید – ما را به سمت آسمان می‌کشد. اما این مسابقه طناب‌کشی، که مثل دعوای خواهر برادرانه‌ای است که برادر بزرگ‌تر، عروسک را به خواهر کوچک‌ترش نمی‌دهد، فقط بین ماه و زمین نیست.

ligo-gravity-dimple-spacetimeخورشید هم در این بازی بچه‌گانه شرکت دارد. نیروی گرانشی از سطح خورشید، از فاصله ۱۵۰‌ میلیون کیلومتری، شما را به سمت خود می‌کشد. انگار خیلی دوست‌داشتنی و محبوب هستیم! پس چه‌ مقدار باید دور شویم، تا به‌کل از شرّ این جنگ حفاظت گرانشی خلاص شویم؟ حتی اگر ۲٫۵ میلیون سال نوری از هر جرمی دور باشیم، نیروی گرانش همچنان بر ما اثر می‌کند، و مثل یک گیاه پیچیِ کَنه، دنبالمان می‌کند. کهکشان راه‌شیری و کهکشان آندرومدا، یکدیگر را بدلیل نیروی گرانش متقابل به طرف هم می‌کشند. نیروی‌گرانش بین این دو آنقدر قوی است، که می‌تواند بر نیروی گرانش کل جهان غلبه کند!

گرانش “پایان” برایش معنا ندارد، انگار خیلی بخیل و دست دراز است. اعضای ابرخوشه “ویرگو” به‌هم متصل، و ده‌ها میلیون سال‌نوری از هم فاصله دارند. اجرام موجود در ابرخوشۀ (Pisces-cetus) حتی به دوست نامرئی، و بیش‌ از‌ حد سلطه گرای ما متصل است، و میلیون‌ها سال نوری از هم فاصله دارند. در واقع، شما آنقدر مشهور هستید، که حتی دورترین اجرام موجود در عالم‌ قابل‌ مشاهده، با نیروی گرانش شما را جذب می‌کنند و به ترتیب، به شما متصل اند. بنابراین، در غیاب انبساط بیرونی و شتاب جهان، همه‌ چیز در مرکز مشترک گرانش سقوط می‌کرد. نیوتن فکر می‌کرد گرانش، لحظه‌ای است و اگر خورشید ناپدید می‌شد، زمین سریعا به دوردست‌ها می‌رفت. اینشتین دریافت گرانش، اعوجاجی است که جرم در فضا-زمان ایجاد می‌کند و از آنجا که پیداست، نیروی گرانش با سرعت نور حرکت می‌کند.

تصویری هنری از امواج گرانشی در فضا

اگر خورشید ناپدید می‌شد، بدلیل اعواج فضا- زمان، زمین به‌ مدت ۸ دقیقه در مدار خود می چرخید و سپس تاثیرات ناشی از این رویداد موجب تغییر در مدار زمین می شد. تعاملات بین اجسام بزرگ، مثل وقت‌هایی که سیاهچاله‌ها به هم برخورد می‌کنند، موج‌هایی ایجاد می‌کند که به آن امواج‌ گرانشی می‌گویند. اگر یک موج گرانشی از شما بگذرد، بدنتان پیچ‌ و‌ تاب پیدا می‌کند؛ مانند موجی در آب. مقدار آن آنقدر کم است، که تابه‌حال با چشم آن ‌را ندیده‌ایم؛ هر چند واپاشی تپ‌اختر، غیرمستقیم آن را نشان داده است.

محققان آزمایش زمینی لایگو ۲۲ بهمن ۹۴ اعلام کردند توانسته‌اند نخستین موج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله را به طور مستقیم روی زمین اندازه بگیرند. آزمایش فضایی لیزا احتمالا با دقت بیشتری می تواند این امواج گرانشی را شناسایی کند. به احتمال زیاد، آزمایش اصلی لیزا تا ۲۰۳۰ انجام‌ خواهد شد. مدار دست‌یابی گرانش، به طور شگفت‌انگیزی وسیع است. در همه‌ جا و همه‌ وقت هست؛ و هیچکس را تنها نمی‌گذارد. شما چه فکر می‌کنید؟ اگر توان رهایی از گرانش را داشتید، چه می‌کردید؟ جواب خود را در قسمت نظرات، برای ما ارسال کنید.

ترجمه: سید علی‌رضا سبط طباطبایی یزدی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: universetoday.com

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام 'سایت علمی بیگ بنگ' و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

مطالب علمی مرتبط

۱۴ نظر

1. مهیار گفت:

مغزم سوت کشید

2. حسین گفت:

با درود
    لطقاً اگر امکان دارد ساختار ماده را به زبان ساده تشریح کنید …..
    وآیا امکان دارد به اجزا سازنده ماده پی برد ؟؟؟؟
    یا به زبان ساده کوچکترین جزء ماده که دیگر قابل تقسیم نباشد آیا وجود دارد ؟؟؟ و یا تا بینهایت میتوان ماده را به اجزاء کوچکتر تقسیم کرد ؟؟؟؟؟

3. دوگومی گفت:

ایا تشکیل دهندە بیگ بنگ گرانش داشت ؟
    ایا گرانش اجسام جهان بخشی از گرانش بیگ بنگ است؟
    ایا وقتی کە یک جسم بە دو بخش تقسیم کنیم امواج های گرانشیش تقسیم می شود؟
    ایا امواج های کە بیگ بنگ ساتح کردە تاثیرشان کجا رفتە؟

4. محمد گفت:

به نظرم بهتر است اول میپرسیدید رها شدن از چنگال گرانش به صورت کــامل چه معایب و چه مزایایی دارد و سپس آن سوال را مطرح میکردید
    پایدار باشید

5. مريم گفت:

واسه فرار کردن از دست جاذبه اول باید از دست ماده و جرم اون خلاص شد چون این جرم ماده هست که صفحه فضا زمان رو منحنى شکل و کج ومعوج میکنه و باعث ایجاد جاذبه میشه. ضد جاذبه تا به امروز فقط تو فیلماى علمى تخیلى دیده شده و فرمول ریاضى اون هنوز کشف نشده

6. پوریا گفت:

به گفته انیشتین در حرکت با سرعت نور میشه از گرانش فرار کرد. درسته که خود انیشتین گفته نمیشه به سرعت نور رسید ولی فکر کنم تو مقاله میشد این نظریه انیشتین رو اضافه کرد.

7. منوچ گفت:

چرا یک باریکه لیزر نمی تواند به دام گرانشی یک جرم سنگین در آید و مثل ماه یا زمین شکل ماهواره به خود بگیرد ، مگر غبر از این است که گرانش نور را خم می کند ؟

8. Raman گفت:

اگر به ۱۴ میلیارد سال پیش برگردید و از شما بخواهند از لحظه انفجار بزرگ فیلم تهیه کنید چگونه این کار را انجام میدهید ؟ در چه فاصله ای از تگینی قرار میگیرید که انفجار به شما آسیب نزند ؟ پاسخ ساده است . در اون لحظه فضایی بوجود نیامده تا شما بتوانید در آن فضا قرا بگیرید . پس جاذبه هم همینطور است . اکر کرانش نبود این جهان با این خصوصیات فیزیکی بوجود نمیاد . پس این سوال شما از اساس غلط و متناقض با انحنای فضا و زمان است

9. پوریا گفت:

نه نور هیچ وقت خم نمیشه مگر پیش سیاه چال ها.

10. sirvan گفت:

طبق نظریه نسبیت عام هر جرمی میتواند نور را خم کند ولی میزان خم شدن بستگی به جرم ماده داره