بیگ بنگ: دانشمندان موفق به کشف یک میدان بزرگ گاز هلیوم در تانزانیا شده اند. زمین شناسان در دانشگاه های دورهام و آکسفورد می گویند با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر این گاز، کشف تازه معادلات را عوض می کند.

_90139253_c0087402-helium_ion_microscope-splبه گزارش BBC ، از گاز هلیوم در اسکنرهای ام‌آر‌‌آی بیمارستانی و همچنین فضاپیماها، تلسکوپ ها و دستگاه نظارت بر پرتوهای اتمی استفاده می شود. این گاز ارزشمند تا پیش از این فقط به مقدار کم در جریان حفاری های نفت و گاز کشف شده بود. محققان اکنون با کمک یک شیوه تازه اکتشافی مقادیر بزرگی از هلیوم را در صحرای موسوم به “ریفت ولی” تانزانیا در شرق آفریقا پیدا کرده اند. آنها می گویند ذخیره کشف شده فقط در یک بخش این ناحیه برای پر کردن بیش از یک میلیون دستگاه اسکن ام‌آر‌آی کافی است.

پروفسور کریس بالنتین از بخش علوم زمین دانشگاه آکسفورد گفت:‌ «این کشف معادلات را در زمینه رفع نیازهای آینده به هلیوم بر هم می زند و کشف های مشابه در آینده نزدیک دور از تصور نیست.» دکتر پیتر بری همکار پرفسور بالنتین هم گفت با همین شیوه می توان در جست‌وجوی ذخایر مشابه هلیوم برآمد. هلیوم در فرآیند آهسته تجزیه هسته اتم یا همان واپاشی هسته ای اتم ها در صخره های زمین تشکیل می شود. با این حال ذخایر جهانی آن کم شده و هشدار داده می شد که ممکن است ذخایر آن در درازمدت قابل تضمین نباشد.

rd1606_heliumپروفسور جان گلویاس از دانشگاه دورهام که در این پروژه دست داشته گفت که قیمت هلیوم در ۱۵ سال گذشته ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده. وی ادامه داد:‌ «هلیوم دومین گاز فراوان در کیهان است اما روی زمین خیلی نایاب است. به علاوه به گفته او هلیوم – همان گازی که بادکنک با آن پر می شود – بسیار فرار است و به راحتی از جو زمین هم می گریزد.»

محققان می گویند که فعالیت آتشفشانی در “ریفت ولی” باعث انتشار گاز هلیوم در صخره های کهن می شود که در نهایت در میدان های کم عمق تر گاز به تله می افتد. میزان ذخیره میدان تازه ۵۴ میلیارد متر مکعب که می تواند نیاز چندین سال بشر را تامین کند رقم زده می شود. گام بعدی شناسایی بهترین محل برای حفاری و استخراج این گاز خواهد بود.

_71143302_balloons2_think624مصارف هلیوم:

• این گاز در صنایع فضایی برای خنک نگه داشتن ابزارهای ماهواره ها و پاک کردن موتور موشک ها به کار گرفته می شود. اکسیژن و هیدروژن وسایل نقلیه آپولو با همین گاز خنک نگاه داشته شد
• هلیوم در خنک کردن کوبنده بزرگ ذرات اتمی هادرون (ال اچ سی) و مغناطیس‌های ابررسانا در اسکنرهای ام‌آر‌آی کاربرد دارد
• از هلیوم اغلب برای پر کردن بادکنک ها بازی، آب و هوایی و بالن ها استفاده می شود چون چگالی آن بسیار پایین است