بیگ بنگ: تا کنون بازسازی شرایط درون ستاره نیازمند لیزرهای حجیم بود. لیزر هایی به اندازه یک استادیوم فوتبال. تجربیات دانشگاه کولرادو اظهار دارد که لیزر های فشرده میتوانند با مهارت زیاد شرایط بسیار مشابهی را فراهم کنند.

Scientists-recreate-stellar-combustion-conditions-using-compact-lasersبه گزارش بیگ بنگ، در سطح دریا انسان یک فشار مشخص را تجربه می کند. این در حالی است که چگالی انرژی در هسته ستاره در میلیاردها اتمسفر باید اندازه گیری شود. بازسازی این شرایط شدید کار بسیار دشواری است، اما اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که میتوانند شرایط فشار شدید ستاره ای را با زدن نانوسیم های منظم به لیزرهای تکانه ای فوق کوتاه، بازسازی کنند.

محققان اشعه های ایکس ساتع شده از امواج نور منظم که مشخص می کند چگونه انرژی شدید به داخل بافت های نانو سیم ها نفوذ کرده است را اندازه گیری کردند. آنها وقتی که پیش بینی کردند که پرتو افکنی شدید ساخته شده از لیزرهای فوق سریع اما فشرده، برای تولید فشاری شدیدتر از مرکز خورشید کافی است، نتایج را به صورت مدل های عددی تبدیل کردند.

این پیشرفت بزرگ می تواند چگالی و انرژی فیزیکی قابل دسترسی برای محققان بدون جبران خسارات دسترسی به لیزرهای بزرگ را فراهم کند. همچنین این کار یک ترقی برای دانشمندانی است که روی راه هایی برای تولید ِ ترکیب های هسته ای ِ که از لیزر استفاده می کنند، میباشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science Advances منتشر شده است.

ترجمه: علی سالمی/ سایت علمی بیگ بنگ