بردار پوئین تینگ

بیگ بنگ: اگر در یک روز آفتابی در مقابل آفتاب قرار بگیریم، ملاحظه می‌‌کنیم پرتوهای خورشید بدن ما را گرم می‌‌کنند. بنابراین متوجه می‌‌شویم که امواج الکترومغناطیسی که از طرف خورشید گسیل می‌‌شوند، دارای انرژی بوده و این انرژی را به بدن ما منتقل می‌‌کنند که به صورت حرارت یا گرما می‌توانیم اثرات آن را مشاهده کنیم.

300px-DipoleRadiation

بنابراین امواج الکترومغناطیسی می‌‌توانند انرژی را منتقل کنند. بر این اساس کمیتی تعریف می‌‌شود که آهنگ انتقال انرژی را در واحد سطح بیان می‌‌کند. این کمیت که یک کمیت برداری است، بردار پوئین تینگ نامیده می‌‌شود.

10624627_637885632995073_1283931568171918207_n

اندازه‌ی این بردار، چگالیِ انرژیِ الکترومغناطیسی‌ای را نشان می‌دهد که از واحدِ سطح در واحدِ زمان عبور می‌کند و واحدِ آن وات بر مترِ مربع (W/m2) است. این بردار به یاد جان هنری پوئین‌تینگ  (John Henry Poynting) که برای نخستین بار خواص آن را مورد بحث قرار داد، بردار پوئین تینگ نامیده می‌‌شود.

مطالعه بیشتر در: Poynting vector ,princeton

لینک کوتاه مقاله : http://bigbangpage.com/?p=20287
اسماعیل جوکار

نویسنده این مطلب: اسماعیل جوکار، دانشجوی مقطع کارشناسی فیزیک، علاقمند به فیزیک، نجوم و کیهان شناسی می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. ali گفت:

سلام اقای جوکار،
    میشود در مورد ترکیب این اصل با قانون عدسی ها به خصوص عدسی های همگرا که میتوان با انها اتش روشن کرد توضیحی بدهید؟