بیگ بنگ: شورای تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی انگلیس «EPSRC» پنج سالی است که رقابتی را برای گزینش بهترین تصاویر علمی در حوزه علوم فیزیکی و مهندسی برگزار می‌کند. جایزه برتر رقابت سال 2017 به دیوید نادلینگر(David Nadlinger)، دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد به‌خاطر عکس‌برداری از یک تک‌اتم اهدا شده است.

نادلینگر یک اتم را که در عکس مانند یک نقطه بین دو الکترود فلزی در حدود دو میلی‌متر به دام افتاده، به ثبت رساند. این تصویر که از پنجرۀ محفظه خلاء گرفته شده، تصویر یک اتم استرانسیوم است که به دام افتاده. (با فلش مشخص شده) شعاع اتمی استرانسیوم، ۲۱۵ پیکومتر است و هر پیکومتر، یک‌میلیارد بار کوچک‌تر از یک میلی‌متر می باشد.

نادلینگر روی محاسبات کوانتومی پژوهش می‌کند و بخشی از فعالیت‌های آزمایشگاهی‌اش شامل به‌دام انداختن اتم‌هاست. او برای ثبت این تصویر، بارها و بارها اتم‌های مختلفی را در محیط خلأ درون تله یونی به دام انداخت، آن‌ها را با تابش لیزر برانگیخته کرد و با نوردهی بلندمدت از تابش آن‌ها عکس گرفت. نادلینگر برای ثبت این تصویر، اتم استرانسیوم را با تاباندن پرتو لیزر، برانگیخته کرد و وقتی این اتم انرژی اضافی خود را با تابش نور تخلیه کرد، از آن عکس گرفت. این عکس هفتم آگوست ۲۰۱۷، با استفاده از دوربین کانن 5D Mark II DSLR، لنز کانن EF 50mm f/1.8‌، لوله‌های گسترش و دو دستگاه فلش با ژل‌های رنگی، گرفته شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmodo.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه