بیگ بنگ: همجوشی سرد فرایندی افسانه ای است که در اثر آن، همجوشی هسته ای در دمای اتاق روی می دهد. بیل نای دانشمند ِ مشهور به احتمال وقوع این فرآیند مشکوک است اما کاملاً آن را رد نمی کند.

به گزارش بیگ بنگ، همجوشی سرد واژه رایجی است که غالباً در رسانه های پرطرفدار بدون توجه به بافت واقعی آن استفاده می شود. ایدهٔ دستیابی به همجوشی سرد به مدت ِ دهه ها دانشمندان را سردرگم ساخته است. ثمر بخشی چنین پروژه ای و سرمنشأ آن همواره در حوزه علم مبهم بوده است. دانشمندان اغلب مفهوم همجوشی سرد را جدی نمی گیرند؛ هر کسی هم که احتمال آن را دور از ذهن تصور نکند، او را دیوانه می نامند. به لحاظ نظری، همجوشی سرد مشابه همجوشی هسته ای است؛ چرا که هر دو می توانند مقدار زیادی انرژی پاک و تجدید پذیر تولید کنند.

اما این مقایسه فاصله چندانی با واقعیت ندارد زیرا همجوشی هسته ای در دمای پنجاه میلیون فارنهایت رخ میدهد. انتظار می رود همجوشی سرد نیز در دمای اتاق اتفاق بیفتد. خب آیا همجوشی سرد ممکن است؟ بیل نای با در نظر گرفتن تلاش ‌های گذشته، ادعای خود را با ارائه شواهدی همراه می کند. وی به این نکته اشاره نمی کند که شرکت هایی نظیر “لاک هيد مارتین” ادعا می کنند که همجوشی سرد در آینده مقدور خواهد بود. “نای” گرچه به این گفته شک دارد، اما آن را غیر ممکن نمی داند!

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.