بیگ بنگ: محققان در دانشگاه کوئین ماری لندن(QMUL) رویکرد جدیدی نسبت به تحلیل فن تحریر در موسیقی مطرح کرده اند. واژه تحریر به افت و خیز صدا در حین آواز یا نواختن ساز گفته می شود. هدف از تحریر افزودن، رسا بودن و تسهیل صدا؛ به ویژه در صنعت اُپراست. تحریر به جا و به اندازه، درجه تأثیرگذاری صدا را افزوده و عواطف شنونده را تحریک می کند.

به گزارش بیگ بنگ، رویکرد جدید محققان نسبت به تحلیل ِ تحریر که در مجله ریاضی و موسیقی منتشر شده، برای نخستین بار استفاده از روش ِ قطری سازی فیـلتر(FDM)در پردازش سیگنال های موسیقی را مورد بررسی قرار داده است. این روش در فیزیک کوانتومی در باب مطالعه دینامیک مولکولی و تشدید مغناطیسی هسته ای کاربرد فراوان دارد. پروفسور ایلین چو مدیر پروژه و عضو هیئت علمی دانشگاه کویین ماری لندن (QMUL) در واحد مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر گفت: « در حال حاضر به درک مکانیک ارتباطات در موسیقی (تأیثر ظرافت های اجرا) و منطق پشت آن یک گام نزدیک تر شده ایم.»

روش FDM به طور خاص جهت تشخیص و تمایز مشخصات از اطلاعات کلیدی در آنالیز تحریر به کار می آید و به محققان کمک می کند که تحلیل دقیق تری از سیگنال های موسیقی به عمل آورند. عموماً تعداد نوسانات تحریر 8-4 سیکل در ثانیه بوده و مدت هر سیکل 250-125 میلی ثانیه است. نوسان صدا در هر گام نصف نیم پرده است. به کلامی دیگر، تحریر با سرعت بالایی رخ می دهد. از این رو تکنیک های استاندارد جهت تحلیل سیگنال های موسیقی از مشخصات دقیقی برخوردار نبوده و نیاز به مطالعه بیشتری دارند.

دکتر خلید رجب یکی از نویسندگان و ناظران پروژه از دانشگاه کویین مری لندن در واحد علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک می گوید: «هدف از طرح الگوریتم FDM شناسایی دقیق رزونانس دینامیک کوانتومی پیچیده در اتم ها و مولکول هاست. اگرچه سیگنال های موسیقی با همتایان کوانتومی خود متفاوتند، اما از لحاظ ریاضی وجه مشترک زیادی دارند. در واقع متوجه شدیم که تحلیل همسازها در سیگنال های موسیقی بسیار پیچیده تر از تحلیل همتاهای کوانتومی آنهاست.»

این تحقیق در پی اجرای پروژه ای به منظور بررسی تفاوت میان نواختن ویولن و ارهو (کمانچه دوزهی چینی) شکل گرفت. به گفته پروفسور چو زمانی که نت موسیقی ساز محلی نظیر ارهو بر روی ویولن نواخته می شود، اصالت خود را از لحاظ سبک و کیفیت بیانی از دست می دهد. دلیل اصلی آن نوع تحریر نت ها و انتقال نت (پورتامنتو) توسط نوازنده است. یکی از اهداف ما ایجاد ابزار محاسباتی برای کشف این تفاوت هاست.

این تحقیق بخشی از پروژه دکترای لویی گانک، است. یانگ که علاقه زیادی به نواختن ارهو دارد می گوید: « در ساز ارهو مانند ویولن، تحریرهای متوالی در صدای انسان ایجاد می شود. سبک تحریر در ارهوی معاصر عمیقاً الهام گرفته از تکنیک های ویولن است. از این رو کاوش دقیق این تفاوت اقدام جالب و مهیجی خواهد بود.» محققان امیدوارند که تکنیک جدید، موسیقی دان ها و مربیان موسیقی را در جهت دستیابی به برترین نوع تحریر یاری کرده و در خدمت مربیان آواز برای ایجاد تحریرهای طبیعی قرار گیرد. همچنین به محققان در راستای ترسیم گرایش های سبکی در استفاده از تحریر در فرهنگ ها و دوران مختلف یاری رساند.

ترجمه: میترا هادی زاده / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه