بیگ بنگ: از اولین نتایج ِ آشکارسازی که به منظور جستجوی ذرات رسیده از جهان‌های موازی به جهان ِ ما طراحی شده است، رونمایی شد.

نمایی از قلب راکتور هسته‌ای ILL
نمایی از قلب راکتور هسته‌ای ILL

به گزارش انجمن فیزیک ایران، برخی از نظریه‌های گرانش کوانتومی، وجود ابعاد فراتر از مکان و زمان را پیش‌بینی می‌کنند. آنها جهان ما را یک سطح چهار بعدی یا یک «غشاء» (brane) در توده فضا-زمان با ابعاد بالاتر می‌دانند. این توده می‌تواند شامل غشاهای چندگانه‌ای باشد که به وسیله‌ی فواصل معینی در ابعاد بالاتر از یکدیگر جدا شده‌اند. غشاء، هر جسم گسترش یافته‌ی فضایی با ابعاد صفر و یا بیشتر در نظریه‌ی ریسمان‌هاست.

فیزیک‌پیشگان تاکنون هیچ شواهد تجربی مبنی بر وجود سایر غشاها نیافته‌اند. در سال 2010 پژوهشگرانی از بلژیک مدلی را پیشنهاد کردند که نشان می‌داد ذراتی که توسط سایر غشاها به دام می‌افتند، می‌توانند از طریق تونل‌زنی کوانتومی به شامه مجاور راه پیدا کنند. آنها معتقد بودند که پیمودن این مسیر برای نوترون‌ها آسانتر است، زیرا تونل‌زنی کوانتومی تحت تاثیر برهمکنش‌های الکترومغناطیسی تضعیف می‌گردد. اکنون گروهی از پژوهشگران در بلژیک و فرانسه تصمیم به آزمودن این مدل گرفته‌اند. آنها یک آشکارساز هلیومی را در چند متری راکتور هسته‌ای ILL قرار داده و سپس شروع به ثبت نوترون‌های رسیده از آن به آشکارساز نموده‌اند.

paralleuniversesایده بدین صورت است که نوترون‌های منتشر شده از راکتور می‌توانند در غشاء ما در برهم‌نهی کوانتومی شرکت کنند. اغلب آنها در غشاء ما باقی می‌مانند اما کسر کوچکی از آنها می‌تواند به غشاء مجاور راه پیدا کند. چون با آب و حفاظ بتنی برهمکنش نموده و از راکتور می‌گریزند. اما از آن جایی که تابع موج آنها هنوز به مقدار جزئی در غشاء ما وجود دارد، می‌توانند دوباره در اثر برخورد با هسته‌های هلیم آشکارساز به غشاء ما بازگردند.

آنها در مدت زمان 5 روز توانستند رویداد‌های کوچک اما قابل توجهی را به ثبت برسانند و به این نتیجه رسیدند که احتمال رخداد چنین رویدادی یک در دو میلیارد است و این حدود 15000 بار از محدوده‌ی تعیین شده قبلی توسط پژوهشگران دقیق‌تر است. حدود جدید دلالت بر آن داشت که فاصله بین غشاها باید 87 برابر طول پلانک (1.6 x 10-35) باشد. این پژوهش می‌تواند راه ارزان‌ قیمتی را برای آزمودن نظریه‌های ورای مدل استاندارد فیزیک ذرات باز کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Physics Letters B منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: physicsworld.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام
    می خواستم ببینم این پیش بینی در نظریه ریسمان مبنی بر تعدد بعدها و احتمال جهانهای بیشتر .ودر کوانتم مبنی بر شاخه شاخه شدن جهانها با هر انتخاب ما چیه ایا هر دو یک چیز را بیان میکنند یا خیر هر کدام راه خود را می روند

  2. واقعا میلیاردها میلیارد سیاره و ستاره و کهکشان وجود داره ؟؟!! اگر بتونیم این تعداد رو باور کنیم باورجهان های موازی زیاد عجیب و تخیلی نیست . ( خود ما نوعی تخیلیم : از نطفه ای !! به جان و وجودی )
    در این فضای چند بعدی مرموز چه شگفتی ها باشد و ندانیم .