بیگ بنگ: گروهی از محققان دانشگاه‌های گلاسکو با همکاری دانشگاه هریوت‌وات در جریان یک آزمایش موفق به کاهش سرعت فوتون های نور شدند.

سرعت فوتونی که از دستگاهی ویژه عبور داده شد، کندتر از فوتونی بود که در فضای معمول حرکت می‌کرد
سرعت فوتونی که از دستگاهی ویژه عبور داده شد، کندتر از فوتونی بود که در فضای معمول حرکت می‌کرد

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، آنها در آزمایش خود فوتون‌ها -ذرات تشکیل‌دهنده نور- را از یک دستگاه ویژه عبور دادند. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که باعث تغییر شکل فوتون‌ها می‌شود و سرعت آنها را به کمتر از سرعت پذیرفته‌شده و ثابت نور می‌رساند. فوتون‌هایی که سرعتشان در این آزمایش کاهش یافته بود، حتی بعد از عبور از دستگاه و وقتی به فضای آزاد وارد شدند، همچنان با سرعت (کند) جدید حرکت کرده‌اند.

سرعت نور در خلاء میزانی ثابت و نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه است. این سرعت هنگام عبور از موادی مثل آب یا شیشه کند می‌شود، اما به محض خروج از این مواد، دوباره به سرعت اصلی خود بازمی‌گردد. یا دست‌کم، تا قبل از این آزمایش، چنین رفتاری داشت. دو سال و نیم پیش، پژوهشگران در پی آن برآمدند که بررسی کنند آیا می‌شود نور را کند کرد و سرعت انتشار آن را در همان سطح کم نگه داشت یا خیر.

پژوهشگران دستگاه ویژه‌ای را برای این آزمایش طراحی کرده و ساخته‌اند
پژوهشگران دستگاه ویژه‌ای را برای این آزمایش طراحی کرده و ساخته‌اند

دکتر ژاکلین رومرو، دکتر دنیل جیووانی و همکارانشان در یک آزمایشگاه در دانشگاه گلاسکو وسیله‌ای را ساختند که می‌تواند بر سرعت فوتون ها تاثیر بگذارد. در این آزمایش، آنها فوتون‌ها را به صورت جفت و در کنار هم شتاب دادند: یکی از فوتون‌ها در شرایط معمولی و دیگری، از مسیر دستگاه ویژه‌ای که ساخته شده بود. در مرحله بعد و با بررسی نتیجه آزمایش، مشخص شد فوتونی که از دستگاه ویژه عبور داده شده بود، تغییر شکل داده و با سرعتی کمتر از سرعت معمول نور حرکت کرده است.

در گام بعدی محققان قصد دارند برای نخستین‌بار سرعت نور را در شرایط خلأ کند کنند.گفته می‌شود که نتایج این پژوهش می‌تواند دید پژوهشگران نسبت به نور را تغییر دهد. نتایج این تحقیق در نشریه علمی ساینس اکسپرس منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. ممنون و اطلاعات خوبی داشت.
    خب این تغییر شکل ویژه چطور بوده دقیقا؟؟ مگر نه اینکه نور با سرعتCزمان برایش متوقف شده و هیچ تغییر ماهیتی نخواهد پذیرفت؟ خب پس انها دقیقا چگونه اینکار را انجام دادند.؟ لطفا اگر امکان دارد اطلاعات بیشتری در مورد این ازمایش جالب قرار دهید.