بیگ بنگ: بزرگترین آزمایش فیزیک کوانتومی دنیا هم اکنون در حال انجام است و محققان از سراسر جهان به مشارکت افراد مختلفی احتیاج دارند تا قوانین مکانیک کوانتومی را مورد آزمایش قرار دهند.

graphic-of-god-particle-03به گزارش بیگ بنگ، این آزمایش که در دوازده آزمایشگاه مختلف دنیا به انجام می رسد، آزمودن ایده ی واقع گرایی محلی اینشتین را در دستور کار دارد. این ایده یکی از اصول بنیادی مکانیک کوانتومی به شمار می‌رود. تمام کاری که شما باید انجام دهید، انجام چند بازی علمی بصورت آنلاین است. بنابراین، ماحصل انجام این بازی ها چه خواهد بود؟ اساساً، واقع گرایی محلی تلاشی برای فائق آمدن بر آنچه که اینشتین “عمل شبح‌وار در یک فاصله” نامید، می باشد.

دو نکته را باید در مکانیک کوانتومی به خاطر سپرد. اول اینکه، ذرات تا زمانی که اندازه گرفته نشده اند فاقد مقدار مشخصی هستند. و دوم اینکه، وقتی ذرات در هم تنیده هستند، یکی از آنها بر ذره ی گرفتار مجاور خود تاثیر خواهد گذاشت، فارغ از اینکه به لحاظ فیزیکی در چه فاصله ای از همدیگر واقع شده باشند. این نتیجه دلخواه اینشتین نبود چرا که به لحاظ نظری، ظاهراً از سرعت نور تجاوز می کند. بدین منظور، او ایده ای تحت عنوان واقع گرایی محلی را مطرح نمود. طبق فرضیه یک ذره باید دارای مقدار معینی در هر اندازه گیری ممکن باشد چرا که در این صورت، اطلاعات میان دو ذره ی درهم تنیده سریع تر از سرعت نور حرکت نخواهد کرد.[در هم تنیدگی کوانتومی را بخوانید]

محققان از آن زمان به بعد آزمایشی را با هدف اندازه گیری اینکه آیا اطلاعات واقعاً میان ذرات در هم تنیده حرکت می کنند یا خیر، ترتیب داده اند و نامش را “آزمون نابرابری بل” نهادند. اگر در آزمایش های حقیقی شاهد تخطی آن باشیم، میتوان استنباط کرد که مکانیک کوانتومی به نقض واقع گرایی محلی می پردازد. پس فرضیه اینشتین اعتبارش را از دست می دهد.

آزمایش های متعددی در طول چند سال اخیر “نابرابری بل” را نقض کرده اند. آزمایش نابرابری بل در سال گذشته بدون هیچ راه گریزی به انجام رسید، اما هنوز بر سر صحت ایده واقع گرایی بحث و جدال است. آزمایش جهانی جدید بر آن است تا با بهره‌گیری از حجم عظیمی از داده های تصادفی ایجاد شده توسط کاربران، پرونده مجادلات را برای همیشه ببندد. اساساً، محققان در آزمایش Big Tell تاکید می کنند که آزمایش های کوانتومی در سطح جهانی با ایده ی تصادفی بودن انسانی انجام خواهد شد. هدف محققان، از انجام این آزمایشات نابرابری بل در سرتاسر جهان این است که تحت کنترل تصمیمات اتخاذ شده توسط داوطلبان قرار بگیرند.

این آزمایش حداقل به سی هزار داوطلب از همه رده های سنی از سرتاسر جهان نیاز دارد تا به اندازه ی کافی داده ی تصادفی بدست آید و نابرابری بل به درستی آزموده شود. کار شما فقط انجام یک بازی است که در اثر آن، تصادفی ترین زنجیره های 0 ثانیه و 1 ثانیه را به وجود می آورید. زنجیره هایی را که شما در بازی تان ایجاد می کنید، مرتبه اندازه گیری ذرات کوانتومی درهم تنیده را در هر یک از آزمایشگاه ها تعیین خواهد کرد.

در آزمایش سال گذشته ی بل از تعدادی ابزار فیزیکی تصادفی برای حصول داده های مورد نظر استفاده شد، اما آزمایش جدید با بهره‌گیری از گروه های اندیشمند اینترنت بر شدت تصادفی بودن خواهد افزود. بازی ها در دسترس تمام رده های سنی قرار دارد. فقط کافی است به اینترنت وصل شوید. اگر تمامی مراحل را پشت سر بگذارید، به اندازه ی کافی زنجیره های تصادفی ایجاد خواهید کرد. شما با این کار به دانشمندان کمک می کنید تا آزمایش نابرابری بل را تکمیل نمایند. به خاطر پیشبرد علوم در این قسمت کلیک کنید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. اینکه واقع گرایی محلی نقض شده است یعنی اینکه اشیاء ، وجود واقعی و خارجی قبل از ناظر آگاه ندارند__آیا درست فهمیده ام یا نه؟ و اگر نه پس استنباط نهایی چیست؟ لطفا سوال مرا پاسخ دهید