بیگ بنگ: دانشمندان برای اولین‌بار موفق شده‌اند اطلاعات نوری را مشابه امواج صوتی روی یک تراشه رایانه‌ای ذخیره کنند. اين دستاورد براي تسريع روند گذار از رايانه‌هاي كنوني به رايانه‌هاي نوري كه سرعت پردازش آنها برابر سرعت نور خواهد بود، بسيار كليدي است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، رايانه‌هاي نوري يا فوتوني از سرعتي 20 برابر لپ‌تاپ‌هاي كنوني برخوردارند و علاوه بر آن گرمايي توليد نكرده و مشابه سيستم‌هاي امروزي برق چنداني مصرف نمي‌كنند. اين به آن دليل است كه رايانه‌هاي نوري،‌ در حد نظري، داده‌ها را در شكل فوتون‌ها پردازش مي‌كنند نه الكترون‌ها. ذخيره كردن داده‌هاي فوتوني روي تراشه رايانه‌اي و بازيابي و پردازش آنها از آن رو تاكنون نشدني بوده‌ است كه نور از سرعت بسيار بالايي برخوردار است، بالاتر از آنكه ريزتراشه‌هاي رايانه‌اي امروز توان خواندن آن را داشته‌باشند.

اكنون محققان دانشگاه سيدني در استراليا موفق شده‌اند اطلاعات نوري را ذخيره و بازيابي كنند. اين به آن معني است كه رايانه‌ها مي‌توانند داده‌ها را با سرعت نور دريافت و پردازش كنند بدون اينكه گرما،‌ مقاومت الكتريكي و تشعشعات الكترومغناطيسي بر سر راه آنها اخلال ايجاد كند، و علاوه بر اين تكنيك جديد مي‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را تا حدي كه تراشه‌هاي رايانه‌اي بتوانند آنها را خوانده و مورد استفاده قرار دهند، كاهش دهد. محققان سيستم حافظه‌اي ابداع كردند كه مي‌تواند روي يك تراشه فوتوني با دقتي بالا ميان نور و امواج صوتي منتقل شود. در اين فرايند ابتدا اطلاعات نوري به شكل پرتوي از نور وارد تراشه مي‌شوند و با پرتو نوشتاري تعامل برقرار مي‌كند و موج صوتي به مجود مي‌آيد كه داده‌ها را روي تراشه ثبت مي‌كند.

سپس پرتو نوري ديگري كه خوانش ناميده مي‌شود، به اين داده‌ها دسترسي پيدا كرده و يكبار ديگر آنها را به شكل نور منتقل مي‌كند. اگرچه اين نور در عرض دو تا سه نانوثانيه از ميان تراشه عبور مي‌كند، زماني كه به شكل موج صوتي ثبت مي‌شود،‌ اطلاعات تا 10 نانوثانيه روي تراشه باقي خواهند ماند و اين زمان براي بازيابي داده‌هاي ثبت شده از روي تراشه كافي خواهد بود. امكان‌پذير شدن تبديل نور به صدا نه تنها باعث شده اين تراكنش اطلاعاتي با سرعت كمتري انجام گيرد،‌ بلكه باعث شده تا داده‌ها با دقتي بالاتر بازيابي شوند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Communications منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.