فیزیک­دانان تقریباً 50 سال است که در جستجویِ بوزون هیگز هستند. در ماهِ جولای سال 2012 دو همکاری در برخورد دهنده­ ی بزرگ هادرونی (LHC) در مرکز سرن، کشف جدیدی را اعلام کرده­اند، که با انتظارات اصلی در مورد بوزون هیگز در توافق است. اما آیا این ذره قطع­ی آخر از پازلِ مدل استاندارد است یا چیز مرموز دیگری هم وجود دارد؟
PhysRevLett.110.081803

آزمایشِ مهمی که می­تواند در مورد این ذره انجام شود، پاریته­ ی آن است، و آن اینکه تصویر آینه­ ای آن چگونه رفتار می­کند؟ در یک آینه، ذرات با پاریته­ ی زوج، شبیه هم­اند درحالی­که ذرات با پاریته ی فرد برعکس ­اند به نظر می­رسند. بوزون هیگزِ مدلِ استاندارد، یک اسکالر بوده و ذره­ ا­ی با اسپین صفر و پاریته­ ی زوج است. اما مدل­های زیادی وجود دارند که شامل ذره­ ای با پاریته ­ی فرد و اسپین صفر هستند که به شبه­ بردار معروفند.

برای اولین بار، همکاری CMS که در LHC صورت گرفت، محدودیت­هایی را در موردِ این امکان قائل شد. آن­ها واپاشی این ذره­ ی جدید را به یک جفت از بوزون­های Z مطالعه می­کنند که هرکدام از آن­ها، به نوبه­ ی خود، به یک زوج از لپتون­ها واپاشی می­کنند. توزیع زاویه ­ای لپتون­ها را تحت این پیش فرض که در آن اسپینِ ذره­ ی جدید صفر است، تحلیل کرده و دریافتند که سناریوی شبه­ اسکالرِ با پاریته ­یِ فرد بی ­اعتبار بوده و مقدار آماری موثرِ p آن تنها 2.4% است. بنابراین تمامی شواهد تاکنون حاکی از سازگاریِ ذره ­ی جدید با بوزون هیگزِ مدلِ استاندارد است.

پی نوشت:
پاریته: پاريته يك خاصيت فيزيكي تابع موج يك ذره است. يك تعريف و قرارداد است. هر سه محور مختصات را نسبت به مبدا برعكس كنيد. اگه تابع موج تحت اين كار (يعني منفي كردن هر چه x داريم و هر چه y داريم و هرچه z داريم) علامتش تغيير نكرد يعني اينكه ككش هم نگزيده كه همه چيز قرينه شده. پس پاريته اش 1 است. اگر تابع در علامت منفي شد پاريته اش 1- است. اگر حسابي شكلش به هم ريخت پاريته ندارد. پاريته يك جور معيار براي تقارن است. به پاريته ي 1 پاريته ي زوج هم مي گويند يعني تابع موج زوج است. به پاريته ي 1- پاريته ي فرد مي گويند. يعني تابع موج فرد است.
قانون بقاي پاريته يعني اگر در حالت ابتداي كار پاريته زوج بود، تا آخر كار زوج باقي بماند. همينطور براي پاريته ي فرد. يعني در بر هم كنشها بايد به پاريته ي ذرات (تابع موج مربوط به ذرات) دقت كرد و آنها را پايسته نگه داشت.اما نيروي ضعيف قانون بقاي پاريته را مي شكند و نقض مي كند. پس هر واكنشي كه با نيروي ضعيف هسته اي بخواهد انجام شود را بي توجه به قانون بقاي پاريته مي توان اجرا شدني دانست.
اسپین: همه ذرات دارای ویژگی بنام اسپین هستند که مربوط می شود به اینکه ذره از جهت های مختلف به چه شکل و شمایلی به نظر می رسد.

Read More: http://physics.aps.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.