بیگ بنگ: گروهی از فیزیکدانان چینی روشی جدید برای گیر انداختن نور ابداع کردند، اهمیت این روش در این است که امکان حفظ و بازیابی حافظه‌های کوانتومی ذخیره شده در فوتون‌ها را فراهم می‌کند.

light-500970_640 یافته‌های این پژوهشگران نوید بخش ظهور بسیاری از دستگاه‌های الکترونیک نوری هیبریدی است که برای پردازش اطلاعات از اطلاعات کوانتومی ذخیره شده در فوتون‌ها استفاده می‌کنند. این نوع پردازش اطلاعات در شبکه‌های مخابراتی و یا محاسبات کوانتومی به کار می‌رود. در واقع، توقف و ذخیره‌سازی نور برای مدت زمانی که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد، کلیدی برای پردازش اطلاعات کوانتومی است. متاسفانه، برخی محیط‌ها، به دلیل اثرات محیط اطراف، که به نوبه خود بر یکپارچگی اطلاعات کوانتومی ذخیره شده در فوتون تاثیر می‌گذارند باعث از دست رفتن انسجام نور می‌شوند.

پژوهشگران در این مطالعه بر شناخت ویژگی‌های انتشار امواج الکترومغناطیسی همراه با نور متمرکز شدند تا بهترین روش متوقف کردن نور را پیدا کنند. تلاش‌های قبلی پژوهشگران، نشان داده بود که متوقف کردن نور برای یک دقیقه کامل ممکن است. آنها به طور چشمگیری سرعت انتشار نور را توسط اندرکنش آن با محیط کاهش داده بودند. در مقابل، پژوهشگران چینی بر قطبش الکتریکی و مغناطیسی تکیه کردند تا شرایطی که تحت آن نور می‌تواند حبس شود را پیش‌بینی کنند.

در واقع رویکرد نظری آنها کنترل سرعتی است که در آن سرعت انرژی نور برای متوقف کردن آن نشت پیدا می‌کند. در همین زمان، پژوهشگران مدتی را که طول می‌کشد تا چگالی انرژی به مرحله‌ای برسد که در آن امواج الکترومغناطیسی تشکیل دهنده نور بتوانند ذخیره شوند را پیش‌بینی می‌کنند. آنها این پیش‌بینی را به ویژه در محیطی انجام می‌دهند که در آن امواج با سرعت‌های مختلف منتشر و یا جذب می‌شوند. جزئیات بیشتر این پژوهش در springer منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencenewsline

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.