زحل در ابعاد یک قطره

بیگ بنگ: اگر یک قطره در یک میدان الکتریکی قرار داده شود، شروع به کش‌آمدن در راستای میدان و تشکیل جت مایع در مقیاس کوچک می‌کند. کوئنتین براسو و پتی ولوشکا از دانشگاه براون در تحقیقی رفتار جدید از مایع را مشاهده کرده‌اند که طی آن قطره حلقه‌ای از مایع، همانند حلقه سیاره زحل، در استوای خود می‌سازد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از انجمن فیزیک ایران، حالت اول، یعنی تشکیل جت، زمانی رخ می‌دهد که قطره از مایع پر شده‌ باشد. در این صورت قطره دارای رسانایی بیشتری است. زمانی که میدان الکتریکی وارد می‌شود، مایع موجود روی سطح قطره شروع به حرکت از استوا به سمت قطب‌ها می‌کنند. در نتیجه قطره در راستای قطب‌ها کش‌ می‌آید، به شبیه یک توپ فوتبال آمریکایی می‌شود و دو نقطه انتهایی آن شروع به شارش قطرات کوچک‌تر می‌کنند. این پدیده در چاپ‌گرهای جوهری و زمانی که قطرات در هوایی با رسانایی پایین احاطه شده‌اند رخ ‌می‌دهد.

براسو و ولوشکا در آزمایشی، شرایط را معکوس کردند و از قطره روغن سیلیکون که از سیال اطراف یعنی روغن کستر رسانایی کمتری دارد، استفاده کردند. در این آزمایش مشاهده شد که مایع روی سطح به‌جای حرکت به سمت قطب‌ها، از قطب‌ها یه سمت استوای قطره حرکت می‌کنند و این امر باعث می‌شود که قطره میلیمتری به شکل ذره‌بین دربیاید. همانند حالت قبل به خاطر ناپایدار بودن ناحیه انتهایی قطره (یعنی استوا) یک حلقه حدود ۱۰ میکرومتری از قطره جدا می‌شود. تشکیل این حلقه چند دهم ثانیه، تا زمانی که بدنه اصلی قطره به قطرات ریزتری تبدیل نشده، ادامه می‌یابد. دلیل وقوع این پدیده هنوز به صورت کامل مشخص نیست. با این حال می‌توان از آن در تعیین دقیق اندازه مصرف دارو و ایجاد مقدار واکنش‌دهنده‌ها در آزمایش‌های شیمیایی استفاده نمود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: physics.aps.org