بیگ بنگ: نامرئی شدن یکی از آرزوهای بشر است که چندی است دانشمندان سعی در تحقق آن دارند. این بار نیز گروهی از دانشمندان دانشگاه لارنس برکلی و دانشگاه کالیفرنیا، ردای کوچکی را با استفاده از تکه‌های بسیار کوچک مستطیل‌شکل از فلز طلا ساخته‌اند که مانند پوست بدن، شکل اشیا را به خود می‌گیرد و آنها را نامرئی می‌سازد.

دانشمندان ردای کوچکی را با استفاده از تکه‌های بسیار کوچک طلا ساخته‌اند که مانند پوست بدن، شکل اشیا را به خود می‌گیرد و آن را نامرئی می‌سازد.
دانشمندان ردای کوچکی را با استفاده از تکه‌های بسیار کوچک طلا ساخته‌اند که مانند پوست بدن، شکل اشیا را به خود می‌گیرد و آن را نامرئی می‌سازد.

هربرت جورج ولز در سال ۱۸۹۷ داستانی به نام «مرد نامرئی» را روایت می کند که در آن قهرمان داستان با نوشیدن مایعی‌، نامرئی می‌شود. در سری کتاب‌های «هر پاتر» نیز شنل نامرئی نقش مهمی در مخفی کردن شخصیت‌های داستان ایفا می‌کند. حال دانشمندان ردائی را ساخته‌اند که با پوشیدن آن انسان‌ها می‌توانند نامرئی شوند.

دانشمندان اعلام کردند با آنکه این پوشش در مقیاس میکروسکوپی ساخته شده اما محققان عقیده دارند که تکنولوژی موجود در آن قابل استفاده در اشیای بزرگتر هم است، این پوشش قادر است امواج نور را از شئی پراکنده سازد و به این ترتیب دیدن آن برای چشم انسان ناممکن می‌شود.

تصویری از محققان این پژوهش علمی
تصویری از محققان این پژوهش علمی

ژان ژنگ، مدیر بخش علوم و صنایع آزمایشگاه ملی آمریکا در دانشگاه برکلی، می‌گوید که بین 5 تا 10 سال طول می‌کشید که این فناوری به صورت عملی قابل استفاده باشد، اما مشکلی جدی برای رسیدن به آن وجود ندارد. این تکنولوژی از متا-متریال یا فراماده (موادی که به طور طبیعی در طبیعت موجود نیستند) استفاده می‌کند.

ژینگجی نی، استاد دانشگاه پنسیلوانیا و طراح این پروژه، می‌گوید: «وقتی ما می‌توانیم کاری کنیم که اشیا منحنی، صاف به نظر برسند، همچنین می‌توانیم کاری کنیم که اصلا دیده هم نشوند». وی می‌گوید که نه تنها از این تکنولوژی در ارتش استفاده خواهد شد (برای پنهان کردن اشیای بزرگی مثل تانک یا حتی سربازان) بلکه از آن می‌شود در صنعت مد و زیبایی هم استفاده کرد؛ فرض کنید چین و چروک‌های صورت دیگر دیده نشود یا چربی‌های دور شکم از دید پنهان شوند! جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله sciencemag منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.