بیگ بنگ: گروهی بین المللی از دانشمندان برای نخستین بار موفق به تصویربرداری از یک پالس نوری شده‌اند که در حال ایجاد یک مخروط ماخ فوتونى بود. این پالس بسیار به صدای شکستن فراصوت شباهت داشت. شکار این تصویر شگفت انگیز را مرهون دوربین آزمایشی هستیم که می تواند 100 میلیارد فریم در هر ثانیه ضبط کند.

extra_large-1484668790-cover-imageبه گزارش بیگ بنگ، مخروط ماخ زمانی ایجاد می شود که گسيلگر موج از آن امواج سریع تر حرکت کند. جت های فراصوت چنین مخروطی هایی را به وجود می آورند، اما وقتی پای نور به وسط کشیده می شود، مسئله قدری پیچیده تر می گردد. مشخص است که هیچ چیز در خلأ سریع تر از نور حرکت نمی کند، ولی نور در سایر مواد کندتر حرکت می کند و اینجاست که چنین پدیده های فرّارى را میتوان مورد مطالعه قرار داد.

تیم تحقیقاتی تحت رهبری دکتر جین یانگ ليانگ و دکتر ليهونگ وانگ از طریق تونل منبع به بررسی پالس های لیزری پرداختند که میان دو ماده محصور گشته بودند. با عبور نور از درون تونل، پالس های پخش شده و موج های کوچکی به وجود می آورند که با سرعت قابل توجهی حرکت می کنند. پالس پر سرعت یک منطقه مثلثى ایجاد می کند که تا سرتاسر ماده کشیده می شود. هنگامی که همان آزمایش با یک پالس کم سرعت تکرار شد، چنین الگویی مشاهده نشد.

content-1484668613-liang5hrدکتر لیانگ گفت: ما برای نخستین بار از یک مخروط فوتونى فیلم گرفتیم. این رویداد پخش کننده ی نور پویا به کمک دستگاه عکاسی پر سرعت نوین LLE-CUP با 100 میلیارد فریم در ثانیه ثبت شد. این فناوری می تواند در حوزه های مختلفی کاربرد داشته باشد، مثل مشاهده نورون ها و تصویربرداری از نحوه تغییر ریز ساختارها در بافت های زنده یکی از کاربردهای آن است.

ليانگ افزود: ما امیدواریم فناوری LLE-CUP در طیف وسیعی از حوزه‌ها از قبیل علوم کاربردی و پایه مورد استفاده قرار گیرد. این دوربین آنقدر سریع است که می تواند نورون ها را بصورت موشکافانه زیر نظر گرفته و از ترافیک زنده در مغز عکس بگیرد. امیدواریم از این سیستم برای مطالعه شبکه های عصبی جهت پی بردن به نحوه عملکرد مغز استفاده شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.