فیزیکدان ها مایعی با جرم منفی تولید کردند

بیگ بنگ: فیزیکدان ها مایعی با “جرم منفی” تولید کرده اند که وقتی نیرویی به آن وارد می شود با نقض قانون دوم نیوتن در جهت عکس به حرکت در آید.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، در زندگی روزمره، وقتی شیئی را هل می دهیم، در همان جهتی که نیرو به آن وارد شده شتاب می گیرد؛ رابطه ای که قانون دوم نیوتن آن را توضیح می دهد. اما از لحاظ نظری، ماده می تواند جرم منفی داشته باشد همانطور که بار الکتریکی می تواند مثبت یا منفی باشد. پروفسور پیتر انگلس از دانشگاه ایالتی واشنگتن و همکارانش دمای اتم های روبیدیوم را به درست بالای صرف مطلق (نزدیک منهای ۲۷۳ درجه سانتیگراد) کاهش دادند.

در این حالت، ذرات ماده با سرعت فوق العاده کم حرکت می کنند، و رفتاری را دنبال می کنند که فیزیک کوانتوم تشریح می کند یعنی مثل موج رفتار می کنند. آنها همچنین به صورت همزمان و با هم به صورت آنچه که به “ابرمایع” معروف است حرکت می کنند، و بدون از دست دادن انرژی جاری می شوند. برای ایجاد شرایط لازم برای جرم منفی، محققان از لیزرهایی برای به دام انداختن اتم های روبیدیوم استفاده کردند و در حرکتی عقب و جلو به جنبش درآوردند. وقتی اتم ها از تله لیزری آزاد شدند، انبساط پیدا کردند، و بعضی از آنها جرم منفی داشتند.

مایکل فوربز استادیار فیزیک در دانشگاه واشنگتن گفت:« اگر چیزی را که جرم منفی دارد فشار دهید، به سوی شما شتاب می گیرد. انگار روبیدیوم به دیواری نامرئی خورده و برگشته باشد. مساله بدیع در این آزمایش کنترلی است که بر طبیعت جرم منفی داریم، بدون هیچ نوع پیچیدگی.» به گفته محققان این آزمایش به درک بهتر جرم منفی کمک می کند. آنها می گویند که این آزمایش همچنین ابزاری برای کشف رابطه میان جرم منفی و پدیده های مشاهده شده در کیهان مثل ستاره های نوترونی، سیاهچاله ها و انرژی تاریک است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

وای همه چی تغییر پذیر حتی قوانین پایه ای فیزیک
    ببینید ۱۰۰ یا هزاره اینده چی میشه
    مغز من که جواب نمیده

2. عرفان قائم مقامی گفت:

سال پیش با معلم فیزیکمون دعوا میکردم که جرم منفی وجود داره اما قبول نمی کرد . الان این مقاله رو میزنم تو دهنش

3. امير گفت:

عرفان جونی عصبانی نشو جیگرم. بیا عمو بوست کنه.

4. norton 361 گفت:

همه چیز تغیر پذیره و چیزی به نام پایه نداریم خیلی. حتا پایه های میز و صندلی هم میشه عوض کرد و یک پایه دیگه و جدید تر با قابلیت های بیشتر گذاشت ! چه برسه پایه های فیزیک و انرژی و ذرات!

5. Masoud گفت:

یه سوال داشتم
    از لحاظ تئوری اگه یه ذره جرم منفی داشته باشه میتونه با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کنه و حتی در زمان سفر کنه, درسته؟؟

6. arash گفت:

به نظرم اشتباه هستش

7. jafar گفت:

این مایع جرم منفی ندارد تقریبا شاید بتوانم توضیح بدهم چه اتفاقی دراین شرایط می فته وقانون نیتون هم نقض نمی شود

• محسن گفت:

حق با شماست. در فیزیک مدرن ممکن است شما با گرانش دافع و یا هرگونۀ نیروی دافع دیگر مواجه شوید، ولی این دال بر منفی بودن جرم نیست. خصوصاً اینکه در این مقاله، تأثیر نیرویی را که به دلیل افت و خیزهای کوانتومی در یک “ابر سیال” اتفاق می افتد را با جرم منفی و قانون نیوتن مقایسه کرده که به نظر من رویکرد متناقضی است. این دو مورد ارتباطی با هم ندارن، و علاوه بر این، افت و خیزهای کوانتومی حتی میتوانن باعث تولید ذرات بشوند که قاعدتاً در فیزیک کوانتومی مدرن، اصل بقای ذره هم وجود ندارد. بدین ترتیب شما میتوانید یک نیروی دافع را در هر شرایط منحصر به فردی تجربه کنید، بدون اینکه چیزی به عنوان جرم منفی تولید کنید. توجه کنید که جرم عامل انحنای فضا-زمان هست و از این طریق هست که به اجرام اطراف خودش نیرو وارد میکند.