مشاهده اولین ناهنجاری گرانشی بر روی زمین

بیگ بنگ: محققان آی‌.بی‌.ام(IBM) انحراف گرانشی را در یک کریستال مشاهده کردند؛ چیزی که تا کنون تصور می‌شد تنها در اعماق فضا یا پس از بیگ بنگ رخ می‌دهد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، زمانی که عمر کیهان تنها چند میکروثانیه بود، یک ماده مایع عجیب به نام “QGP” وجود داشته که مجموعه‌ای از اثرات کوانتومی غیرمعمول را نشان می‌دهد. حالا برای اولین بار محققان یک انحراف گرانشی را در مواد زمینی مشاهده کرده‌اند. دنیای فیزیک کلاسیک با قوانین حفاظت تعریف می‌شود و بیان می‌کند که در اندازه‌گیری انرژی یا جرم در یک سیستم، حتی در صورت تغییر شکل هیچگاه مقدار تغییر نمی‌کند. اما مواد عجیب و غریب مثل “QGP” می‌تواند اثراتی کوانتومی بروز دهد که این قوانین را نقض کند.

تصور می‌شد بیگ بنگ یا شتاب دهنده‌های پر انرژی که این مواد عجیب در آنها ذوب شده‌اند، تنها مکان‌هایی باشند که چنین پدیده‌های کوانتومی در آن رخ می‌دهد. اما اکنون دانشمندان آی‌.بی‌.ام یک اثر کوانتومی موسوم به ناهنجاری (انحراف) محوری-گرانشی را در مواد تازه کشف‌ شده که “نیمه رسانای ویل” ( Weyl semimetals) نام دارند، مشاهده کرده‌اند.

الکترون‌ها در این کریستال‌ها با توجه به جهت گردششان به دو دسته تقسیم می‌شوند و به طور معمول تعداد الکترون‌ها از هر نوع، برابر است. اما زمانی که محققان برای شناخت چگونگی انحراف گرانشی، شرایط را در یک میدان گرانشی شبیه‌سازی کردند، دریافتند که انحرافات کوانتومی در تقارن با الکترون‌ها موجب تغییر الکترون‌ها از نوعی به نوع دیگر و بالعکس می‌شود.

این اولین بار است انحرافات گرانشی تحت شرایط طبیعی زمین مشاهده می‌شود. “کارل لند اشتاینر”، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: این یک کشف فوق‌العاده هیجان انگیز است. ما می‌توانیم به وضوح نتیجه‌گیری کنیم که همان شکاف در تقارن را می‌توان در هر سیستم فیزیکی یافت؛ چه در ابتدای جهان رخ داده باشد، چه در حال حاضر و درست در همین جا بر روی زمین. “نیمه‌رسانای ویل” به شکل کریستال جامد است.

“یوهانس گوت”، سرپرست نویسندگان این مقاله می‌گوید: برای اولین بار ما به صورت تجربی‌ این انحراف کوانتومی اساسی را بر روی زمین مشاهده کردیم که برای شناخت بیشتر ما از کیهان بسیار مهم است. اکنون ما می‌توانیم دستگاه‌های حالت جامد مبتنی بر این ناهنجاری را ایجاد کنیم که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است تا به طور بالقوه از بعضی از مشکلات موجود در دستگاه‌های الکترونیکی کلاسیک مانند ترانزیستورها جلوگیری شود. این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

1. علی گفت:

مطلب جالبی بود با ترجمه ای ضعیف

2. امجی گفت:

شاید ربطی به موضوع نداشته باشه اما چی میشد تا زنده ایم ماشینی ضد جاذبه درست میکردن که جاذبه زمین روی اون رخنه نمیکرد (شبیه در مدار بودن زمین ) و درهرجای آسمان زمین پرواز و هرجایی بخوای معلق در آسمان بمونی تو ماشینت !

• بابک گفت:

از زیبایی های این وب سایت که جدیدا باش اشنا شدم اینه که هر رویایی حتی دست نیافتنی ترین ها اینجا قابل بیان و حتی تفکر هست. ایده شما رو از نوجوانی تو سرم داشتم