بیگ بنگ: فیزیکدانان یافته‌های جدیدی را درباره بمباران همه‌ جانبه نوترینویی به زمین ارائه کردند که نشان می‌دهد زمین از اطراف و از درون، مورد هجوم نوترینوهای کیهانی و زمینی قرار گرفته‌ است.

رصدخانه نوترینوی آیس‌کیوب، آزمایشگاهی در دل یخچال‌های قطب جنوب
رصدخانه نوترینوی آیس‌کیوب، آزمایشگاهی در دل یخچال‌های قطب جنوب

براساس گزارش BBC به نقل از همشهری، آزمايشگاهي كه در منطقه‌اي وسيع از قطب جنوب بنا شده،‌ ميزان نوترينوهاي كيهاني كه از فضا به سوي زمين روانه مي‌شوند را دو برابر اعلام كرده‌ است. محققان در اين آزمايشگاه هفته پيش بالاترين سطح انرژي نوترينويي كه تاكنون در زمين رديابي شده را به ثبت رساندند. نوترينوها ذرات تحت اتمي بدون بار الكتريكي هستند كه تقريبا هيچ جرمي ندارند و به ندرت با ماده تعامل دارند. اين به آن معني است كه نوترينوها مي‌توانند در مسيري مستقيم جهان را درنوردند و بدون بازتابيده شدن و يا رديابي شدن، از ميان سياره زمين عبور كنند.

از سويي ديگر، رديابي در ايتاليا اولين مدارك مستدل مبني بر ايجاد نوترينوها در زير پوسته زمين را ارائه كرد. اين ژئونوترينوها نسبت به نوترينوهاي فضايي از انرژي كمتري برخوردارند اما مي‌توانند نشانه‌اي از وجود فعاليت‌هاي راديو‌اكتيوي باشند كه در حال ايجاد حرارت در اعماق زمين هستند. در مقابل نوترينوهاي پرسرعت فضايي نشانه‌هايي از منابع مرموز و پرقدرت تشعشعاتي فراتر از كهكشان راه شيري هستند.

اما در آزمايشگاه آیس کیوب(IceCube) دانشمندان يك متر مكعب از يخ‌هاي اعماق قطب جنوب را با حسگرهاي نوري پوشانده‌اند تا بتوانند جرقه‌هاي كوچك احتمالي ناشي از برخورد نوترينوها با اتم‌ها را رديابي كنند. اين مركز اولين رديابي خود را در سال 2013 انجام داد و توانست نوترينو‌هاي خارج از منظومه شمسی را رديابي كند: 28 نوترينو با انرژي فراتر از دسترس بهترين برخورد دهنده اتمي دست‌ ساز بشر درحال حركت رديابي شدند. از آن زمان به بعد، تعداد اين نوترينو‌هاي متحرك به بيش از 50 رسيد. محققان اين پروژه به تازگي در كنفرانسي كه در هلند برگزار شد ركوردي جديد را در رديابي ذرات نوترينو توسط ردياب‌هاي يخي اعلام كردند. به گفته محققان نوترينوي رديابي شده دست‌كم 2600 تريليارد الكترون‌ ولت انرژي داشته‌است، يعني صدها برابر بيشتر از پروتون‌هاي درون برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون،‌ اين در حالي است كه ركورد انرژي پيشين دو هزار الكترون ولت ثبت شده‌ بود.

از اين رو اين نوترينو به قدرتمند‌ترين ذره كيهاني كه تاكنون رصد شده تبديل شد. اين ذره همچنين به عنوان سريعترين ذره نوترينوي رديابي شده در جهان نيز نام‌گرفته‌ است. نوترينو‌ها معمولا با سرعتي نزديك به نور حركت مي‌كنند و افزايش اندكي به اين سرعت نيازمند حجم زيادي انرژي خواهد‌ بود. مهمتر اينكه ميزان انرژي بيان شده تنها كمينه‌اي از انرژي حقيقي است. نوترينو به خودي خود به دام ردياب‌ها نخواهد‌ افتاد، آنچه رصدخانه آیس کیوب رديابي كرده، ذره‌اي متفاوت به نام مائون است كه محصول جانبي يك مائون نوترينو بوده و از سوي شمال به زمين رسيده‌ است. به گفته دانشمندان اين ذره توسط نوترينويي ايجاد شده كه در زير ردياب قرار داشته‌ است.

تصویری از آزمايشگاه بوركسينو در گرن ساسو ايتاليا
تصویری از آزمايشگاه بوركسينو در گرن ساسو ايتاليا

به گفته محققان براساس مدل استاندارد فيزيك،‌ انرژي حقيقي اين ذره بين پنج هزار تا 10 هزار ترا الكترون ولت است، يعني هزار برابر انرژي يكي از پرتوهاي پروتوني در برخورد‌ دهنده هادرون. نوترينوها را اما مي‌توان با انرژي كمتر و نزديكتر به زمين نيز يافت. آزمايشگاه بوركسينو در گرن ساسو ايتاليا حاوي 200 تن روغن ويژه است كه خمره‌اي بزرگ و كروي حاوي حسگرهاي نوري را پر كرده‌است. بوركسينو با هدف رديابي نوترينوهاي كم‌انرژي كه به واسطه واكنش‌هاي اتمي در قلب خورشيد ايجاد مي‌شوند،‌ ساخته شد. اما اكنون از اطلاعاتي كه ‌اين دستگاه طي هفت سال گردآوري كرده براي بررسي وضعيت دروني زمين استفاده مي‌كنند. به اين شكل با رديابي نوترينوهايي كه از داخل زمين متصاعد مي‌شوند، مي‌توانند ميزان حرارت درون زمين را تخمين بزنند.

ردياب‌هايي مانند بوركسينو تاكنون توانسته‌اند چندين نمونه از نوترينوهاي زميني را در كنار پرتوهاي بيشمار نوترينويي توليد شده در نيروگاه‌هاي اتمي در سرتاسر زمين را رديابي كنند. با اين همه محققان بوركسينو به تازگي شواهدي خيره‌ كننده از نوترينوهايي ارائه كرده‌اند كه از لايه گوشته زمين متصاعد شده‌اند. اين اطلاعات جديد از وجود 77 نوترينو خبر مي‌دهند كه 24 ذره از ميان آنها قطعا از سوي زمين و نه نيروگاه‌هاي اتمي متصاعد شده‌اند كه دانشمندان اطمينان دارند تعداد مشخصي از آنها از گوشته زمين به ردياب‌ها رسيده‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. من نفهمیدم وقتی نوترینو باماده واکنش نمیده پس آزمایشگاه بورکسینو چطور نوترینوهارو ردیابی کرد؟!

  2. یک سوال؟
    وقتی فضا و زمان خمیدست چطور نوترینو ها مسیر مستقیم طی میکنن؟
    یا فقط یک اشتباه نوشتاریه؟