بیگ بنگ: به تازگی تحقیقاتی یک تیم برجسته پژوهشی در قطب جنوب نشان داده است که نوع چهارم نوترینو برخلاف پیش بینی های قبلی وجود خارجی ندارد.

vtofd0ysx3idgtlbp6vnتیم تحقیقاتی IceCube در قاره قطب جنوب به تازگی اعلام کرده است که آزمایش های این گروه در راستای یافتن شواهدی در زمینه نوع چهارم نوترینو با شکست روبرو شده است. این گروه تحقیقاتی پس از تحلیل حدود 100 هزار رویداد نوترینو هم اکنون 99 درصد اطمینان دارد که نوترینو چهارمی با نام ” نوترینو استیرل” وجود ندارد. لازم به ذکر است که نوترینوها اجزا درون اتمی فوق العاده سبک هستند که اغلب به عنوان ذرات شبح مانند از آنها یاد می شود.

هر ثانیه حرکات اتمی بسیار زیادی توسط ما انجام می شود اما این ذرات تحت تاثیر ما قرار نمی گیرند زیرا نوترینوها تنها با اجزا دیگر و از طریق نیروی هسته ای بسیار جزئی ارتباط برقرار می کنند. این به معنای آن است که نوترینوها باید به حدی به اجزا دیگر نزدیک باشند که بتوانند هسته آنها را لمس کنند و تنها در این زمان است که نیروی هسته ای جزئی یاد شده می تواند بر روی آنها تاثیر بگذارد.

همین امر نیز موجب می شود تا تشخیص نوترینوها به صورت عجیبی سخت باشد و به همین دلیل نیز فیزیکدانان آزمایش های مربوط به نوترینو را در درون زمین انجام می دهند زیرا بهتر است تا از تداخل عواملی مانند تابش پرتوهای کیهانی به زمین دوری کنند. اکنون سه نوع از نوترینوها شناخته شده است که با نام های میون، الکترون و تاو شناخته می شوند و می توانند از نوعی به نوع دیگر تبدیل شوند.

okz41hobbv2kgp7s2ligاخیرا انجام آزمایشاتی عجیب موجب شد تا دانشمندان به وجود نوتینو چهارمی به نام نوترینو استریل پی ببرند که هیچ تعاملی با اجزا دیگر ندارد ولی می تواند با نوترینوهای دیگر تداخل ایجاد کند. چنین پدیده ای را می توان بسیار بزرگ تلقی کرد زیرا وجود آن می تواند از رازهایی مانند دلیل جرم داشتن نوترینوها، طبیعت ماده تاریک، دلیل وجود ماده های بیشتر نسبت به پاد ماده در اوایل پدید آمدن جهان پرده بردارد. فرانسیس هالزن به عنوان فیزیکدان دانشگاه مدیسون و راهبر گروه IceCube در این باره بیان کرد که: «مردم نکات مربوط به نوترینو استریل را در همه جا می بینند. این مجموعه از نکات وجود داشتند و تئوری پردازان نیز از وجود آن خبر دادند.» با این حال وجود این نوترینو از نظر محققان IceCube لغو شده است.

این گروه تحقیقاتی آرایه ای از 5 هزار و 160 موج یاب را در درون یخ های قطب جنوب قرار دادند. این موج یاب ها برای شناسایی نوترینوهای جوی که توسط برخورد اشعه های کیهانی در جو فوقانی زمین تشکیل می شوند، بسیار ایده آل هستند. خود زمین هم تمامی نویزهای اشعه های کیهانی و دیگر اجزا را پالایش می کند و تنها نوترینو ها می توانند از آن عبور کنند. هر از گاهی، یک نوترینو با یک هسته تصادم کرده و یک میون تشکیل می شود. وقتی این امر به وقوع می پروندد از خود نوری آبی ساتع می کند که شبیه به یک انفجار صوتی خواهد بود.

تئوری پردازان بر اساس مشاهدات اولیه خود از وجود نوترینو استریل خبر دادند که سیگنال های آن تنها در درون رنج انژیکی خاصی به نمایش در می آمدند. با این حال هیچ نشانی از وجود این نوتیرو در تمامی اطلاعات ثبت شده و آزمایشات جدید به دست نیامده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: gizmodo.com

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی/سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. با درود به شما و سپاس از مقاله خوبتون یک پرسش داشتم
    آیا زمانیکه یک نوترینو با یک هسته تصادم کرده و یک میون تشکیل می دهد این نوترینوی برخورد کننده یکی از اون دو نوع دیگه (تاو-الکترون)هست یا به نوعی یک نوترینوی خالصه؟