بیگ بنگ: تیمی از محققان در دانشگاه ملی استرالیا با انجام آزمایشی مشهور، پیش بینی عجیب کوانتومی در خصوص ماهیت “واقعیت” را به اثبات رساندند: ‘حداقل در مقیاسهای کوچک، واقعیت بدون اندازه گیری آن، وجود ندارد.’

تصویری از محققان اندرو تروسکات(چپ) و رومان خاکیموو
تصویری از محققان اندرو تروسکات(چپ) و رومان خاکیموو

به گزارش بیگ بنگ، این آزمایش سؤال ساده ای را مطرح می کند: جسمی با رفتار هم موجی و هم ذره ای، چه زمانی تصمیم می گیرد که چه رفتاری داشته باشد؟ نظریه کوانتوم پیش بینی می کند که نتیجه، وابسته به کیفیت اندازه گیری جسم در انتهای مسیرش می باشد. فیزیکدان و محقق ارشد اندرو تروسکات(Andrew Truscott) می گوید: « این اثبات می کند که همه چیز وابسته به اندازه گیری است. در مقیاس کوانتومی واقعیت وجود ندارد، اگر بدنبال آن نباشید.»

آزمایش فکری معروف به گزینش تأخیری ویلر، نخستین بار در سال 1978 با بکارگیری پرتوهای نوری و آینه ها پیشنهاد شد، اما بدلیل نبود تکنولوژی لازم انجام آن 40 سال به تعویق افتاد. اکنون تیمی از محققان استرالیایی این آزمایش را از طریق پراکندگی اتم های هلیوم به وسیله لیزر انجام دادند. آنها با گیراندازی اتمها در حالتی معلق بنام چگالش بوز-اینشتین و نهایتاً با عبور مسیر یک اتم انتخابی از میان دو توری، ایجاد تداخل سازنده یا مخرب می کنند؛ چیزی که در صورت گذر اتم از هر دو مسیر ایجاد شده – مانند یک موج – انتظار می رود. این یعنی پیش از اندازه گیری دوم، اتم ماهیت خود را تعیین نکرده و این یعنی اندازه گیری های بعدی نیز مسیر اتم را متأثر می سازند.

quantum theoryبه گفته تروسکات، اتم از A به B نرفته است، تنها اندازه گیری آن در انتهای مسیر، “وجود داشتن” آن با رفتار موجی یا ذره ای را ایجاب کرده است. با وجود شگفت انگیزی موضوع، این بر نظریه کوانتومی که بر جهان ابعاد بسیار کوچک حاکم است، صحه می گذارد. اما به کمک همین نظریه کوانتومی بشر تاکنون توانسته چیپ های کامپیوتری، لیزر، LED و … را بسازد. کلیه نتایج آزمایش در مجله Nature Physics انتشار یافته اند.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: experiment confirms quantum theory weirdness

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.