بیگ بنگ: محققان دانشگاه نیوساوث ولز با کدگذاری اطلاعات کوانتومی به کمک پالس های ساده الکتریکی، گامی اساسی در جهت ساخت کامپیوترهای کوانتومی بزرگ برداشته اند – در حالی که اکنون کدگذاری داده ها با پالسهای میادین مغناطیسی نوسانی انجام می شود – و این به معنای کنترل ارزانتر و آسانتر کامپیوترهای کوانتومی آینده است.

electricalcoبه گزارش بیگ بنگ، این دستاورد که از سال 1998 دانشمندان را به خود مشغول کرده بود، به روش ایجاد تغییر در شکل ابر الکترونی متصل به اتم فسفر می باشد و  فرکانسی که الکترون به آن واکنش نشان می دهد را اصلاح می کند. بنابراین به گفته ی اندره مورلو (Andrea Morello) می توان کیوبیتِ (بیت کوانتومی یا ‪‎qubit‬) عامل را گزینش کنیم؛ چیزی شبیه انتخاب امواج رادیو بکمک یک پیچ ساده تنظیم. البته پیچ ما در اینجا ولتاژ اعمال شده به الکترودی تعبیه شده در بالای اتم است.

به این ترتیب امکان کنترل موضعی داده ها در کامپیوتری بزرگ تنها با استفاده از ژنراتورهایی ارزان قیمت ولتاژ – در مقایسه با منابع میکروموج فرکانس بالای گرانقیمت – وجود خواهد داشت. همچنین این بدان معناست که چنین کیوبیت هایی می توانند با تکنولوژیهای موجود و بدون صرف هزینه های گزاف ایجاد شوند. کلید موفقیت این تیم، تعبیه اتمهای فسفر در لایه نازکی از سیلیکون خالص سازی شده حاوی تک ایزوتوپ silicon-28 است که غیرمغناطیسی بوده و اختلالی در کیوبیت ها ایجاد نمی کند.

این گروه در 2012 نیز برای اولین بار کیوبیت های اسپین* تک اتمی و در 2014 کنترل با صحت %99 بر کیوبیت ها را نشان داد. هدف نهایی آنها ساخت اولین کامپیوتر بزرگ کوانتومی در جهان است. نتایج این پژوهش در مجله science منتشر شده است.

*اسپین: همه ذرات داری ویژگی بنام اسپین هستند که مربوط می شود به اینکه ذره از جهت های مختلف به چه شکلی و شمایلی بنظر می رسد.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ