بیگ بنگ: ظاهرا جامعه‌ي فیزیک کم‌کم دارد همهمه‌ی احتمال کشف یک ذره‌ی جدید را توسط محققان سرن در برخورد دهنده‌ی هادرونی بزرگ(LHC) از دست می‌دهد. هر چقدر داده‌ها بیشتر مطالعه می‌شوند، بیشتر و بیشتر معلوم می‌شود تصویر راداری که آنها در دسامبر سال گذشته دیده‌اند تنها یک نابهنجاری در داده‌ها بوده است.

lhcبه گزارش بیگ بنگ، کشف ذره‌ ای جدید که توسط مدل استاندارد پیش‌بینی نشده، می‌تواند منجر به یک جنبش در دنیای فیزیک انرژی بالا یا فیزیک ذرات شود. در‌ واقع می‌تواند یک اتفاق انقلابی باشد و برای فیزیکدانان برنامه‌ای در روش‌های جدید اکتشافاتی در سال‌های متمادی درست کند. به همین دلیل خبری که اواخر سال گذشته منتشر شد، باعث یک جنبش همگانی شد. خبر این بود که تیمی از محققان که روی پروژه‌های ATLAS و CMC در برخورد دهنده‌ی هادرونی بزرگ کار می‌کنند شوک ِ انرژی 750 گیگا الکترون ولتی در داده‌های دو آزمایش جداگانه کشف کرده‌ اند، آیا درست بود؟!

اما الان هر چقدر زمان می‌گذرد بیشتر و بیشتر به نظر می‌آید که تمام این سر و صداها به خاطر هیچ بوده است. محققان در هر دو پروژه در برخورد دهنده‌ی هادرونی بزرگ از ماه پیش با پشتکار زیاد کار کرده‌اند تا این شوک را یکبار دیگر تشخیص دهند و اگر این اتفاق افتاد آن را تایید کنند. ولی هیچکدام از تیم‌ها آنقدر نزدیک نشدند و مجبور شدند گزارش دهند چیزی پیدا نکرده‌اند و به نظر نمی‌آید که اطلاعات جدیدی تا نیمه‌های ماه آینده در کنفرانس فیزیک انرژی بالا که در ماه آگوست در شیکاگو برگزار می‌شود، منتشر شود.

اگرچه شایعاتی هم وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تیم LHC چیز مهمی پیدا کنند، ماه آینده در سمیناری مخصوص در ژنو اعلام خواهند کرد. به نظر می‌آید که اگر تا آن زمان خبری نشود، نیازی نیست که منتظر کنفرانس بعدی هم بمانیم و این نشانه‌ی خوبی خواهد بود که هیچ ضربه‌ و شوکی دیده نشده و بنابراین مطالب مورد بحث این کنفرانس، بیشتر معمولی خواهند بود. در همین مدت، فیزیکدانان سرتاسر دنیا، بدون شک درباره‌ی احتمال وجود یک ذره‌ی جدید می‌نویسند و گفتگو خواهند کرد و اینکه اگر این ذره پیدا شد برای کسانی که در این تحقیق دخیل هستند و هم برای بقیه‌ی مردم چه معنی‌ای خواهد داشت.

ترجمه: امیرحسین سلیمانی/  سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.