بیگ بنگ: فضا-زمان به خودی خود و به طور عینی در حال ارتعاش است، مانند یک موج آب روی یک دریاچه. اگرچه این ارتعاشات فضا-زمان یا امواج گرانشی اولین بار توسط نسبیت عام اینشتین پیش ­بینی شده بود، اما امواج گرانشی اینجا بر روی زمین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ توسط تجهیزات لیگو-LIGO (رصدخانه موج گرانشی تداخل­ سنج لیزری) کشف و ردیابی شد.

به گفته دانشمندان این امواج توسط دو سیاه­چاله در حال برخورد که در فاصله ۱٫۳ میلیارد سال نوری از زمین بودند، به وجود آمده اند. این یک کشف پیشرو و سدشکن است که به ما این امکان را می­دهد در کیهان بیشتر و عمیق‌تر نسبت به سابق جستجو و کشف کنیم. برخورد دو سیاهچاله رصد شده نیروی بسیار زیاد برحسب وات – ۳٫۶×۴۹^۱۰ وات یا ۳۶ سپتیلیون یوتا وات ایجاد کرد که رصدخانه پیشرفته موج گرانشی آن را شکار کرد. کیپ تورن برنده جایزه نوبل 2017 فیزیک گفت: « این برخورد طوفانی شدید در تار و پود فضا-زمان ایجاد کرد. نیروی این طوفان به گفته او ۵۰ برابر بزرگ تر از تمام نیرویی است که تمام ستارگان عالم یک جا تولید می کنند.»(البته دانشمندان بعد از این کشف نوآورانه باز هم توانستند چندین بار امواج گرانشی اجرام دیگر کیهانی را رصد و ردیابی کنند)

طبق نظریه نسبیت عام، گرانش یعنی اینکه جرم، چگونه شکل فضا را تغییر می‌دهد: نزدیک هر جسم جرمدار بافت یا ساختار فضا-زمان خمیده می‌شود. اما این خمش همیشه در نزدیکی جسم باقی نمی‌ماند. اینشتین دریافت که امواج گرانشی درست مانند امواج لرزه در پوسته زمین منتشر می‌شوند اما برخلاف‌ آن‌ها، امواج گرانشی می‌توانند در فضای خالی حرکت کنند. این امواج در اثر رویدادهای عظیم مانند برخورد دو سیاهچاله، برخورد دو ستاره نوترونی و ترکیب آن‌ها شکل می گیرند. سرعت امواج گرانشی برابر سرعت نور است که موید یکی از پیش‌بینی‌های مهم اینشتین در سال ۱۹۱۵ بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: mnn.com , sciencenews.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام امیدوارم که حالتان خوب باشد راستی در آخر سیاه چاله وی میشود آیا عمری دارد منظورم این هست که یک سیاهچاله بزرگ در کیهان مانده دیگر هایش را هم خوردن دیگر فقط یکی هست آن یکی چی میشود

  2. سلام وقتی دو سیاه چاله یکی با افق رویداد بیشتر نسبت به دومی به هم برخورد می کنند سیاه چاله بزرگتر ، کوچکتر رو جذب میکند. ولی اگر دو سیاه چاله با افق رویداد یکسان به هم برخورد کنند چه اتفاقی می افتد؟ یعنی کدوم یکی جذب می کند؟

    1. به عنصر اون سیاه چاله بستگی داره. اگر عناصر مناسب باشه با هم مخلوط میشن ولی اگه عنصر نامناسبی در ميان باشه یه انفجار رخ میده که کل کیهان رو منفجر میکنه.چند میلیارد خوشه کهکشان داخل کیهان است و ما ترلیارد ها و بیشتر کیهان داریم.