بیگ بنگ: «مینت فیزیکس» پارادوکس دوقلوها را بررسی می‌کند و از آن برای توضیح چگونگی عمل کردن نسبیت خاص، تبدیلات لورنتس، و اتساع زمان استفاده می‌کند. این ویدئوی سریع باعث می‌شود مفهوم احتمالا گیج‌کننده‌ی نسبیت خاص به آسانی درک شود.

به گزارش بیگ بنگ، در این سناریوی دوقلوها، یکی از آنها در همان مکان می‌ماند در حالی که دیگری با موشک به فضا می رود تا فقط دوری بزند و بازگردد. در حال حاضر می‌دانیم که زمان برای چیزهای در حال حرکت، آهسته‌تر می‌گذرد؛ بنابراین ممکن است آن دوقلویی که روی زمین مانده است فرض کند که نسبت به جفت فضانورد خود مسن‌تر است. با این حال، آن جفتی که در موشک است، زمین و جفت دیگر ِ خود را در حال حرکت «می‌بیند.»

ترجمه زیرنویس: امیرحسین سلیمانی/ سایت بیگ بنگ / دانلود ویدئو

وقتی دوقلوها یکدیگر را ببینند، به نظر می‌رسد که زمان برای هر ناظر نسبت با دیگری، سریع‌تر می‌گذرد؛ اما ما می‌دانیم که به دلیل حرکت، جفت در حال حرکت، زمان کمتری را تجربه می‌کند. این همان دلیلی است که ساعت‌های ِ اتمی روی ماهواره‌ها و ساعت‌های ِ اتمی روی زمین، زمان‌های ِ کمی متفاوتی را نشان می‌دهند. پس چگونه ممکن است که زمان بتواند اینگونه به نظر برسد که در یک زمان برای هر دو دوقلو سریع‌تر بگذرد؟ و از این دوقلویی که یکی روی زمین است و دیگری در کهکشان کاوش می‌کند، کدام یک واقعا مسن‌تر است؟ ویدئوی “مینت فیزیکس” توضیح می‌دهد که این راز به وسیله‌ی تبدیلات لورنتس حل می‌شود، و راهی عالی برای فکر کردن به این مسئله به صورت بصری ارائه می دهد. هشدار اسپویلر: سوار بودن بر موشک می‌تواند شما را جوان‌تر نگه‌ دارد!

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه