بیگ بنگ: به گفته ی “جوآن واکارو” محققی از دانشگاه گریفیث که روی دینامیک کوانتومی کار می کند: اگر شما بخواهید بدانید که جهان از کجا آمده و به کجا می رود، باید درباره ی “زمان” بدانید. آزمایش ها درباره ی ذرات زیر اتمی از 50 سال قبل نشان می دهد که طبیعت از دو جهت یا قطب ِ زمان بطور یکسان رفتار نمی کند. بطور خاص، در ذرات زیر اتمی که بنام k و B مزون نامیده می شود این رفتار کمی متفاوت است و بستگی به جهت ِ زمان دارد.

timeبه گزارش بیگ بنگ، تحقیقات جدید، فرضیه طولانی ای که تکامل ِ زمان، در واقع بخشی از عناصر طبیعت است را به چالش می کشد. در حقیقت عدم تقارن کوانتومی بین زمان و مکان نشان می دهد که منشا عمیق تری به دلیل تفاوت دو جهت زمان در آینده و گذشته وجود دارد. جوآن واکارو گفت:« زمانی که این رفتار نامحسوس در مدل جهان ما گنجانده شود، آنچه که ما می بینیم این است که جهان از ابتدا ثابت بوده و در یک لحظه تغییرات ِ زمان بطور مداوم در جهان تکامل پیدا کرده است، به عبارتی دیگر این رفتار نامحسوس، مسئول جلو رفتن کیهان در زمان است. درک چگونگی تکامل ِ زمان به نمایش ماهیت بنیادی طبیعت ِ زمان باز می شود. این به ما کمک می کند تا به درک بهتری از ایده های عجیب و غریبی مانند سفر در زمان دست یابیم.»

بر طبق این مقاله، یک عدم تقارن بین زمان و فضا به این معنا است که سیستم های فیزیکی ناچار به تکامل در طول زمان بوده اند، در حالی که هیچ ارتباطی به تفسیر حاضر در سراسر فضا ندارند. تصور می شود این عدم تقارن طولانی، عنصری است که معادلات حرکت و قوانین در فضا و زمان را بطور متفاوت نشان می دهند. در هر حال “واکارو” با استفاده از مسیرهای فُرمالیسم، نشان داد که امکان دارد یک فضا و زمان متقارن وجود داشته باشد و بدین معنی است که دیدگاه ِ مرسوم ِ زمان، نیاز به باز بینی دارد.

در ارتباط بین فضا و زمان، درک “فضا” راحت تر است برای اینکه آن ساده تر است، اما “زمان” همیشه در آینده رو به جلو حرکت می کند. هنوز در حالی که ما نیاز داریم در زمان به جلو برویم همیشه یک حرکت رو به عقب مانند یک اثر حرکت آهسته نیز وجود دارد و دانشمندان می خواهند با استفاده از اندازه گیری ذرات ِ B و K مزون آن را بدست آورند. این پژوهش راه حلی به سمت ِ منشا دینامیکی کیهان را فراهم کرده، مساله ای که به مدت ِ طولانی علم را بهت زده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در royal society publishing منتشر شده است.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ