بیگ بنگ: تاریکی با سرعت نور حرکت می کند. به تعریف دقیق تر، تاریکی به خودی خود وجود فیزیکی ندارد بلکه فقدان نور است. برای مثال زمانی که شما با دستتان جلوی بیشتر نور را بگیرید، شما تاریکی دارید. در واقع تاریکی چیزی است که بعد از توقف نور به دست می آورید، در نتیجه تاریکی با سرعت نور سفر می کند!

shadow2به گزارش بیگ بنگ، برای مثال فرض کنید در فضایی دور هستید، دور از تمام منابع نوری مانند خورشید و در دماغه ی فضاناوتان یک چراغ دارید، نور چراغ در تمام جهات با سرعت نور در فضا پخش میشود. اگر شما یک لحظه چراغ را خاموش کنید و دوباره روشنش کنید، قبل از آنکه چراغ خاموش باشد نور در تمام جهات سفر می کند و بعد کمی دیرتر هم نور در تمام جهات سفر می کند. اما بین دو تابش نور، نوری وجود ندارد زیرا نبود نور وقتی اتفاق افتاد که چراغ یک لحظه خاموش بود و فقدان نور یعنی تاریکی.

پس یک گروهی از تاریکی بین دو تابش نور هست. به دلیل اینکه دو تابش نور در حال گسترده شدن به طرف بیرون با سرعت نور هستند، اتصال تاریکی بین آنها نیز باید با سرعت نور سفر کند. شما می توانید درباره تاریکی اینگونه فکر کنید چیزیست که شما بلافاصله بعد از رسیدن آخرین ذره از روشنایی به دست می آورید. به دلیل اینکه آخرین ذره از نور با سرعت نور سفر میکند، پس همچنین حالت بعد از آن هم باید با سرعت نور حرکت کند.

NASA-announces-3-days-of-darkness-on-Earth-20141اگر خورشید ناگهان ناپدید شود، از درخشیدن می ایستد و زمین در تاریکی فرو می رود، اما برای نور خورشید هشت دقیقه و نوزده ثانیه طول می کشد تا به زمین برسد، آخرین ذره ی نوری که خورشید درست قبل از ناپدید شدن از خود منتشر میکند هم هشت دقیقه و نوزده ثانیه بعد به ما می رسد و همچنین تاریکی هم هشت دقیقه و نوزده ثانیه طول میکشد تا به ما برسد. ما در زمین ناپدید شدن خورشید را زودتر از هشت دقیقه و نوزده ثانیه قبل از غایب شدنش نمی بینیم.

مترجم: سروش آتشی/ سایت علمی بیگ بنگ