بیگ بنگ: دانشمندان بالاخره موفق شدند با استفاده از آزمایشی جدید، فیزیک کوانتومی را به دنیای واقعی بیاورند. آنها در آزمایشی یک درام با اندازه‌ای که برای چشم قابل دیدن بود را تا دمای نزدیک صفر مطلق سرد کردند و آنچه اتفاق افتاد شگفتی بود که مختص دنیای اتم‌ها است.

quantum-physics-energy-healing-los-angelesبه گزارش بیگ بنگ، ایده‌ی فیزیک کوانتوم این است که هرچیزی در آن واحد می‌تواند در دو مکان ِ مختلف باشد. نگاه کردن به یکی از این جفت‌ها می‌تواند بلافاصله جفت دیگر را تغییر دهد. به این معنی که گربه‌ تئوری ما همزمان هم می‌تواند زنده باشد و هم مرده و… در اینجا اطمینان، با شانس جایگزین شده است. در واقع رفتارهای شگفت انگیز و عجیب این‌ چنینی تاکنون فقط خاص ِ اتم‌ها بوده است اما از الان نه.

دانشمندان موسسه ملی استاندارد و فناوری(NIST) در کلرادو گزارشی در مجله‌‌‌ی نیچر منتشر کرده‌اند که از اولین نشانه‌ها از اثرات کوانتومی  قابل رویت برای چشم‌های غیرمسلح را گزارش می‌کند. این آزمایش یک پیشرفت بزرگ به حساب می‌آید که می‌تواند نتایج خوب ِ بسیاری داشته باشد. اولین نتیجه‌ی آن ساخت کامپیوترهای کوانتومی است که میلیون‌ها برابر سریع‌تر از کامپیوترهای امروزی می‌باشند. جان تافل، یکی از محققان این آزمایش در مصاحبه‌ای با ایندپندنت گفت: « ما در بازه‌ی زمانی بسیار هیجان انگیزی هستیم. این تکنولوژی‌ها توان دسترسی به چیزهایی را به ما می‌دهند که تاکنون فقط می‌توانستیم در مورد آنها صحبت کنیم.»

شیوه‌ای که دانشمندان به این نتیجه رسیدند به نوبه‌ی خود عجیب است. آنها یک درام آلومینیومی به قطر  یک مو ساختند سپس آن را تا دمای نزدیک منفی 237.15 درجه سانتی گراد، سرد کردند. آنها این کار را با پرتوهای مایکروویو انجام دادند. تاباندن یک پرتو بر روی چیزی به معنای گرم کردن آن است اما در این مورد پرتو، انرژی را از ارتعاشات درام می‌دزدید. آنها قادر بودند تا پرتو را فشرده کنند بنابراین همه‌ی فوتون‌ها از هم اطلاع داشتند.

photo532581739071403646بر اساس گزارشی از نشنال جئوگرافیک، دانشمندان با این کار موفق شدند درام را تا نقطه‌ای سرد کنند که قبلا غیر ممکن به نظر می‌رسید. از آنجایی که این دما بسیار سرد است توصیف کردن آن با سلسیوس سخت است. با این وجود روش خنک‌کننده‌ی ماکروویو استاندارد به محققان اجازه داد که درام را تا چند صد میکروکلوین یا نزدیک صفر مطلق و یا 0.4 کوانتا سرد کنند.

در این دما قادر بودند نشانه‌هایی از اثرات کوانتومی را مشاهده کنند. این آزمایش تحقیقاتی همچون آنچه دانشمندان اتریشی در سال 2004 در مورد انتقال فوتون در عرض رودخانه‌ی دانوب گزارش دادند، را تایید می‌کند. تافل و همکارانش به رویاهایی فکر می‌کنند که می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند و چیزهایی بزرگ و قابل دیدن را منتقل کنند. این تحقیق می‌تواند نقطه‌ی آغازی باشد برای جایگزین کردن قوانین فیزیک کوانتوم با قوانین فیزیک روزمره و استفاده از قوانین حوزه‌های بسیار کوچک به قوانینی که حرکات ستارگان و سیارات را کنترل می‌کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ nature منتشر شده است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: natureworldnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. تورو به خدا یه خورده بهتر توضیح بدید یعنی چی. یک گربه همزمان هم زنده هم مرده. یهو جوری توضیح بدید ما متوجه بشیم. ممنون

    1. منظور گربه شرودینگره. تو همین وبسایت چندین مقاله ‍‍‌‌‍موجوده.