بیگ بنگ: پژوهشگران کالج امپریال لندن موفق به کشف شکل متفاوت نور با ترکیب چند فوتون‌ با یک الکترون شدند.کشف شکل جدید نور در نهایت در صنایع الکترونیک کاربرد دارد. در واقع آنچه که امروز بشر به نام کامپیوتر می‌شناسد مفهومی پیچیده از حرکت الکترون‌ها در مدارهای رسانای الکتریک است با اکتشاف جدید به جای استفاده از الکترون‌، از فوتون‌های نور با هدف خلق پدیده فیزیک کوانتومی استفاده می‌شود.

light-form_1024به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، در این مطالعه مشخص شد که شکل جدید نور با ترکیب فوتون‌های نور به تنها یک الکترون قابل تولید است. پس از ترکیب شدن دو ماده فاقد جرم خواص مثبت آنها افزایش می‌یابد. محققان کالج لندن معتقدند که در صورت تایید یافته‌های این مطالعه در نهایت می‌توان پدیده فیزیک کوانتومی را مورد بررسی قرار داد. فیزیک کوانتوم به معنای تحت کنترل درآوردن ذرات کوچکتر از اتم در مقیاس قابل مشاهده است.

پرتوهای نور پس از برخورد با مواد معمولی با تمامی الکترون‌های موجود در سطح ماده واکنش انجام می‌دهند، اما با به کارگیری تئوری جدید فیزیکی اخیر و مواد جدید موسوم به عایق‌های توپولوژیکی، ایجاد پیوند با تنها یک الکترون موجود در سطح امکان‌پذیر می‌شود. پرتوهای نور در شرایط معمولی به صورت مستقیم حرکت می‌کنند، اما هنگامی که آنها با الکترون‌های سطح مواد پیوند برقرار کنند امکان کنترل آنها در مسیرهای از پیش تعیین شده وجود دارد.

new-form-light-5دکتر وینسنزو جیانینی، متخصص فیزیک ذرات از کالج سلطنتی لندن عنوان کرد: استفاده انفرادی از الکترون‌ها و فوتون‌ها در مدارهای الکترونیک همیشه معایبی را به همراه داشته است، اما در صورت ترکیب الکترون و فوتون قابلیت‌های حرکتی و کنترل در مسیر دو چندان می‌شود، به‌ طوری‌ که الکترون‌ها در سطوح ناصاف یا مدارهای دچار انحنا یا قطعی قادر به عبور می‌شوند. وی در ادامه افزود: عایق‌های توپولوژیکی از کره‌های بسیار کوچک در مقیاس 0.00000001 متر ساخته می‌شوند تا امکان واکنش تکی فوتون‌ها با الکترون‌ها افزایش یابد. جزئیات بیشتر این پژوهش در Nature Communications منتشر شده است.