آن بالا سرد نيست، ماهواره ها و شاتل هاي فضايي در واقع در ارتفاعات بالا سرد مي شوند، اما علت اين امر آن نيست كه آنجا سرد است. سرد مفهومي زباني و زبان شناختي است، و نه مفهومي علمي، است. نياكان غار نشين ما به واژه ي « گرم نيست» نياز داشتند و كلمه «سرد» همان واژه اي است كه به آن رسيدند. گرما انرژي است كه مولكولهاي هر شي به اعتبار اين واقعيت آن را دارند كه در حال حركتند. چرا اين مولكولها در حركتند؟ زيرا حدود 13.7 ميليارد سال قبل مقدار تصور ناپذيري انرژي در خلا و بيگ بنگ به وجود آمد و تمامي اتم ها هنوز هم از بابت آن انفجار در جنبش و حركتند. بعضي از آنها، اتم هاي داغتر، نسبت به اتم هاي ديگر جنبش و حركت بيشتري دارند، اين اتم هاي ديگر را اتم هاي سردتر مي ناميم. در محيط خلا گرماي قابل قياس با چيزي ديگر وجود ندارد زيرا در آنجا مولكولهايي وجود ندارد ( يا معدودي انگشت شمار مولكول يافت مي شود ) كه به حركت و جنبش در آيند، و كلمه « سرد » در آنجا حتي بي معني تر است. فضا در هر يك از معاني كلمات «سرد » و « گرم» نمي تواند هيچكدام از آنها باشد، زيرا از ماده تهي است.
534183_505774666133222_895235637_n
خورشيد و ستارگان تمام انواع تابش، امواج انرژي خالص، هم مرئي براي چشم آدمي ( نور مرئي ) و هم نامرئي ( فرابنفش، فرو سرخ و امواجي ديگر ) را گسيل و منتشر مي كند. اين تابش بدون تضعيف شدن تمام فضا را طي مي كند زيرا در فضا چيزي ( ماده ) وجود ندارد كه به آن جذب شود. اما وقتي اين تابش به جسمي، مثلا شاتل فضايي ، برخورد مي كند قسمتي از آن باز مي تابد و در جهت ديگري به راه خود ادامه مي دهد. اما پاره اي از آن جذب مي شود و انرژي اش به صورت گرما تلف مي شود. از اين رو، شاتل فضايي گرماي تابيده شده از خورشيد و ستارگان را دريافت مي كند، البته خورشيد تابشگر عمده ي گرما به شمار مي آيد زيرا نسبت به ساير ستارگان به شاتل فضايي مورد نظر ما نزديكتر است.
اما در عين حال اين شاتل، كه هنوز هم بخش عمده ي گرماي زميني اش را با خود حمل مي كند، قسمتي از انرژي خودش را به بيرون مي تاباند. زيرا هر چيزي كه گرمايي داشته باشد تابش فرو سرخ ( تابش گرمايي ) گسيل مي كند. به علت است كه ابزار ديد در شب مي توانند آدم ها را در تاريكي ببيند: اين آدم ها از طريق تابش فرو سرخي كه گسيل مي كنند ديده مي شوند.
به اين ترتيب، شاتل مقادير زيادي گرمايي را كه به سطح رو به خورشيد آن تابيده شده را دريافت مي كند در حالي كه از طرف ديگرش گرما را به سرعت به خارج گسيل مي دهد، كه در اين صورت فوق العاده سرد مي شود.
پس، توجه داشته باشيد كه مي توان گفت شاتل سرد است زيرا يك شي واقعي است، اما محيطي كه در آن دارد پرواز مي كند، سرد نيست، چه از لحاظ معناشناسي و چه از نظر فيزيكي.
نكته: فضاي خارج از جو زمين سرد نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. نوشتید ک گرما همون انرژی ذرات حاصل از بینگ بنگ …خب جایی ک بقول خودتون تهی اونجا عملا گرمای نیست و نبود گرما مساوی با سرمای بی نهایت …
    هرچی فضا تهی تر از ذرات باش سردتر …بنظرم نتیجه گرفته شده دقیق نیست و باید بگیم که یک رابطه عکس بین انرژی و سرما وجود داره !

  2. سرما‌و‌گرما‌بوسیله وجود ماده‌شناخته می‌شود چنانچه ماده‌ای‌وجود نداشته باشد سرماو‌گرما‌معنائی نخواهد داشت.

  3. قبل از خوندن مطلب فکر میکردم سرما هم میتونه مثل گرما یا الکتریسیته باد یه قدرت طبیعی باشه ولی وقتی تعبیر شما از واژه ی سرما رو خوندم که صرفا یک کلمه است نظرم نسبت به انرژی تغییر کرد الان فکر میکنم ما تبدیل به حالتی از انرژی درون جوش شدیم و زمانی که به حالت اول برگردیم دیگه °۲۷۰- برامون معنی نداره و به دمای طبیعی محیط قبل از بیگ بنگ برمیگردیم؟!