تفاوت بین گذشته، حال و آینده تنها توهمی دائمی و سرسختانه است.
– آلبرت اینشتین –

Albert-Einstein-Future-Quotes-Images

زمان ممکن است گفته شود : که عبارت است از گذشته ، حال و آینده اما گذشته سپری شده دیگر موجود نیست! در حالیکه درمورد آینده میشود گفت که هنوز نیست و حال(همین اکنون) بدهی است که بخشی از زمان نمی شود بنابراین از آنجایکه هیچ قسمتی از زمان وجود ندارد ، پس چگونه میتواند زمان بخودی خود وجود داشته باشد؟ حال«اکنون» بیشترشبیه یک مرز بین دو قسمت زمان گذشته و آینده نسبت به بخشی از زمان است! ما دوست داریم باور کنیم که سرنوشت چیزی قطعی نیست و اینکه تمام زمان گذشته محو شده و به دست فراموشی سپرده شده‌است. ولی آیا ممکن است حرکت تنها یک توهم صرف باشد؟ آیا ممکن است گذشته، حال و آینده هم زمان وجود داشته باشند؟ می توان گفت، زمان مانند ماده و فضا ، وجود خارجی ندارد ؛ در واقع « اتم ها شامل 99.99999999 درصد فضای خالی و تهی هستند. » واقعیت آن است که ماده در اصل تهی است. زمان یعنی تغییر موجود در ماده ، و از این تغییر و حرکت در مواد ، ذهن ما چیزی به نام “زمان” ساخته است. 

زمان بعد چهارم ماده هم نیست. متذکر می شوم ، همانطور که از سقوط اجسام ،بر اثر نیروی جاذبه ، ذهن ما چیزی به نام بالا و پایین ساخته است ( در حالی که در کل عالم ، بالا و پایینی وجود ندارد) و همینطور از تغییر و حرکت موجود در ماده، ذهن ما چیزی به نام زمان ساخته است. در ضمن زمان ازلی و ابدی هم نیست؛ چون یک سر آن در حال است. بنابراین ازل آن نمی تواند در بینهایت باشد. زمان ابدی هم نخواهد بود و پایانی خواهد داشت؛ یعنی هر وقت که عمر مواد به پایان برسد زمان هم به پایان خواهد رسید.

ســــام / بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با این قسمتش حال کردم:
    “می توان گفت، زمان مانند ماده و فضا ، وجود خارجی ندارد ؛ در واقع « اتم ها شامل ۹۹.۹۹۹۹۹۹۹۹ درصد فضای خالی و تهی هستند. » واقعیت آن است که ماده در اصل تهی است”
    حال یک سوال: اگر هیچ ماده ای نباشد ولی فضا-زمان وجود داشته باشد چه؟ آیا در اینصورت زمان وجود خواهد داشت؟