سخن روز

مطمئناً معقول است که غرایب کوانتومی را ناشی از توصیف ناقص بدانیم تا ویژگی‌های درک‌ نکردنی جهان. مسلماً‌ معقول‌تر است که فرض کنیم نظریه‌ی ما ناقص است تا آنکه استدلال کنیم که واقعیت عجیب و غریب است. ما باید مکانیک کوانتومی را به عنوان کامل‌ترین نظریه‌ی موجود تلقی کنیم و در عین حال بکوشیم که نظریه‌ای بهتر و کامل‌تر از واقعیت ارائه دهیم.

راشل والس گاردن – در کتاب منطق جدید و مکانیک کوانتومی
Modern Logic and Quantum Mechanics by Rachel Wallace Garden

1014014_638857069564596_2257193268669755489_n

لینک کوتاه مقاله : http://bigbangpage.com/?p=20288
اسماعیل جوکار

نویسنده این مطلب: اسماعیل جوکار، دانشجوی مقطع کارشناسی فیزیک، علاقمند به فیزیک، نجوم و کیهان شناسی می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. ایلیاد گفت:

گالیله میگفت زمین گرده. اون موقع این نظریه بسیار عجیب بود. توصیف بسیار هم کامل بود ولی بهرحال عجیب بود. بنابراین من صحبت ایشون رو قبول ندارم

• مــهــدی گفت:

تنها عجیب بودن کافی نیست، گالیله اگه می گفت زمین مکعبی شکله باز هم عجیب بود اما کاملا غیر واقعی است!

• ایلیاد گفت:

شما منظور منو متوجه نشدی

• مــهــدی گفت:

بله من هم قبول دارم که آن واقعیتی که سرانجام انسانها مجبور به پذیرفتن آن می شوند، شاید حتی خیلی عجیب تر از کره بودن زمین در مقایسه با صاف بودن زمین باشد،اما مسئله اصلی اینجاست که کدام یک از نظریه های برآمده از کوانتوم، توصیفی واقعا کامل از جهان یا به وجود آمدن جهان است به طوری که ما بگوییم هرگفته ای به غیر از آن کاملا اشتباهست!

• رضا گفت:

با ایلیا موافقم .این فقط نظر ایشونه( راشل والس گاردن) . هر برداشتی میشه کرد بستگی داره عجیب بودن رو چجوری تعریف کنیم .
            ایشون برداشتش واقعا ابتداییه !

2. رضا گفت:

با ایلیا موافقم این فقط نظر ایشونه . هر برداشتی میشه کرد

3. خلیل نسب گفت:

ازیک بابت سخن راشل منطقی میباشد. ۱-اگر فیزیک را قبول کنیم دران صورت عجیب وغریب کلمات غیر اصولی و نزدیک به ماورا است تا واقعیت!۲- اگر درک کوانتوم بسیار مشکل میباشد ایا امکان اینکه تمامی موارد ان برای ما پرده برداری نشده باشد وجود دارد؟!۳-مطمئناً معقول است که غرایب کوانتومی را ناشی از توصیف ناقص بدانیم تا ویژگی‌های درک‌ نکردنی جهان.{عین جمله راشل والس گاردن}. حال وجه مشترک جمله های۱و۲و۳ مجهولی است که هنوز برای ما اشکار نیست{عجیب و غریب از جمله اول. درک کوانتوم از جمله دوم.توصیف ناقص از جمله سوم} دراینجا تمام جمله های من از اول تا اخر اشتباه فرض شود{دوجمله ازمن ویک جمله راشل} جمله جدیدی ادا میکنم: قانون کوانتوم فیزیکیست و توصیفی کامل ازجهان قابل درک و فهم را برای ما به ارمغان خواهد اورد. یقین دارم که اگر جواب تمامی سوالات و مجهولات دانشمندان و فیزیک دانان برملا شود باز طبیعت از قانون فیزیک تبعیت خواهد کرد نه غیر از ان …

4. مــهــدی گفت:

همانطور که در قسمت حقایق زمان آمده، جمله ی «اگر هیچ کس از من نپرسد می دانم آن چیست، اما اگر بخواهم آن را برای کسی که بپرسد توضیح دهم، نمی دانم.» و جمله ی «مسائلی که به دلیل سطح تفکر فعلی ما به وجود می آیند نمی تواند با همان سطح تفکر حل گردند.» از انیشتین و جمله ی مکس تگ مارک در مورد فیزیک آگاهی«اگر شما یک شخصیت خود آگاه درون یک بازی کامپیوتری باشید که درون اون دنیای بازیتون به دام افتاده باشید،به هیچ طریقی نمیتوانید بفهمید که کجا دارید اجرا میشید.» به این معناست که بزرگترین مسئله در یک چارچوب حل نشدنی ترین مسئله در همان چارچوب است یعنی همین که ما می خواهیم بزرگترین حقیقتی را بیابیم که بزرگتر از آن وجود ندارد و همه چیز را شامل میشود =نتوانستن ما در این امر یا مگر این که ما بتوانیم تنها واقعیتی بزرگتر از جهان و آن چه در آن اتفاق می افتد را توصیف کنیم و در آن واقعیت، این مسائل خیلی بزرگ، خیلی کوچک باشند واین تنها راهست.