بیگ بنگ: پروفسور استیون هاوکینگ طی یک سخنرانی در مجمع دانشگاه آکسفورد هشدار داد که بشریت تنها 1000 سال زمان دارد تا مکان زندگی جدیدی در فضا برای خود بیابد.

imrs-phpبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این فیزیکدان مشهور انگلیسی معتقد است که انسان‌ها در هزاره بعدی دوام نخواهند آورد و برای بقا باید جای دیگری را برای زندگی پیدا کنند. خطر انقراض جمعی با اقامت طولانی‌تر انسان‌ها روی زمین در حال افزایش است. هاوکینگ طی سخنرانی یک ساعته خود، انسان‌ها را تشویق کرد تا به فضا بروند زیرا خود بشریت با اقامت بیش از حد و استفاده سریع از منابع زمینی به مرگ سیاره دامن می‌زند.

وی اظهار کرد: اگرچه احتمال وقوع فاجعه در زمین در یک سال مشخص ممکن است بسیار کم باشد اما با گذشت زمان این احتمال قوی‌تر شده و در 1000 یا 10 هزار سال آینده به قطعیت نزدیک خواهد شد. تا آن زمان ما باید به فضا و سایر ستارگان سفر کرده باشیم تا وقوع یک فاجعه در زمین باعث پایان نوع بشر نشود. این دانشمند انگلیسی افزود: ناسا مدتهاست که در حال بررسی سیارات فراخورشیدی قابل حیات است که تا 20 سال پیش تنها یک داستان علمی- تخیلی محسوب می‌شد اما اخترشناسان با اکتشافات کنونی و آتی به دنبال شناسایی چیزی هستند که بشر برای هزاران سال درباره آن رویاپردازی کرده است.

stephen-hawking-space-travelالبته وی می‌گوید که پیش از سفر به یک سیاره دیگر باید با فناوری مبارزه کرد. به گفته هاوکینگ، اگرچه فناوری می‌تواند راه های زیادی برای بقای انسان ارائه کند، اما هوش مصنوعی همچنین می‌تواند بشریت را از بین ببرد. وی در سخنرانی دیگری در ماه می گفته بود که ربات‌ها در آینده به سرعت تکثیر شده و انسان را با محدودیت‌های تکاملی زیستی‌اش کنار خواهد زد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: washingtonpost.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. در مورد فضا برای اسکان بشر به نظر من به جای اینکه به این فکر کنیم که بریم در مریخ و یا جاهای دیگر دنبال مکان برای زندگی بگردیم به این فکر کنیم که در مکان های غیرقابل سکونت زمین مثل صحراها و مناطق سردسیر سرمایه گذاری کنیم چون هم قابل دسترس تر هستند هم ارزان تر هستند.البته فکر کردن به سیاره دیگر برای زندگی بد نیست به شرطی که هدف اول در اولویت قرار بگیره.و اگر بشه در سیاره ای مثل مریخ اسکان یافت مطمئنا در مکان های غیرقابل سکونت سیاره مون هم این امکان میسر خواهد شد.در مورد پایان یافتن منابع طبیعی هم با پیشرفت علم میشه منابع دیگری رو جایگزین کرد.انرژی خورشید بهترین مثال است هم بی پایان است هم پاک است فقط باید بتونیم انرژی خورشید رو تبدیل به انرژی مورد نیاز خودمون بکنیم.

    1. ظاهرا شما مطلب رو نگرفتين
      وقتي گفته ميشه از زمين رفت ،كليت كره زمين حالا اعم از مكانهاي قابل سكونت و غير قابل مسكونيش درمعرض تهديد هست.بعنوان مثال وقتي با بك فناوري مثل بمب اتمي يا استيلاي رباتها بر زمين و…. به زمين اسيب برسه كل سياره غيرقابل سكونت ميشه

    2. زمین غیرقابل سکونت یعنی زمینی که شرایط زندگی روش وجود نداره مثل از بین رفتن کامل لایه ازن (که البته ترمیم شده و من باب مثال گفتم)، سمی شدن هوا، نبود اکسیژن، گرمایش زمین و زیر آب رفتن خشکی ها، طوفان های شدید و سیل و تغییرات شدید آب و هوایی به خاطر گرمایش زمین و … . اینم که گفتن مثلاً مریخ منظور با مریخ با همین شرایط فعلیش نیست منظور اینه که جو برای مریخ بسازن و مثل الان زمین دارای اکسیژن بشه یا کلاً زندگی تو ایستگاه های فضایی و …. . دنبال سیاره با خصوصیات خیلی نزدیک به زمینم هستن .

  2. اشیل عزیز گذشته هست که اینده رو میسازه تا به گذشته فکر نکنی و اونو حلاجی نکنی نمیتونی اینده ای خوب و زیبا داشته باشی 1000 تا 10000 سال اینده !!!! 600 700 سال دیگه هم بزارن این سیاره سالم بمونه خیلی لطفشون شامل حال مردم شده با دست خودمون داریم زمین رو نابودمیکنیم به جای نابود کردن و گشتن دنبال یه مکان دیگه که اونم باز میخوایم نابود کنیم خودمون رو اصلاح کنیم و این سیاره زیبامون روبرای ایندگان به میراث بزاریم . ای کاش این دانشمند از درست کردن زمین صحبت میکرد نه از پیدا کردن مکانی دیگر.

  3. آینده روشن هم از درسهایی که از گذشته گرفته و استفاده بهینه کرده ایم پدیدار میشه.حق با شماست؛وظیفه بشر آگاه و دانای امروز زمینه سازی آینده ای پویا و درخشان برای نسل های بعد است نه غرق در تخیلات و اوهام گذشته.البته گذشته درخشان هم تضمین و تامین آینده درخشان نیست.آنچه مهم است همین “حالا” و تلاشی است که “اینک” مرتکب می شویم!!!

  4. ما درگذشته هزار سال قبل اینان در فکر آینده هزار سال بعد ! واقعا بشریت لیافتشان و ازآنشان باد.