بیگ بنگ: استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی، تاکنون تهدیدهای زیادی را در مقابل بشریت برشمرده و در تازه‌ترین اظهارنظر «خشونت انسان» را عاملی مهلک در برابر تمدن دانسته‌ است.

استیون هاوکینگ: خشونت بشر دیگر سودی برایش ندارد!
استیون هاوکینگ: خشونت بشر دیگر سودی برایش ندارد!

پروفسور هاوکینگ هفته گذشته در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند بزرگترین کاستی بشریت چیست گفت: «انسان‌ها همچنان به شکلی بلاهت‌آمیز خشن هستند – در حالی که اکنون مدت‌ها است که فرگشت (تکامل) آدمی او را به مرحله‌ای از رشد رسانده که رفتار خشن دیگر برایش سودمند نیست».

نابغه دنیای فیزیک نظری در ادامه تأکید کرد که «اگر به دست من بود بیشتر از همه دوست داشتم خشونت آدمی را درمان کنم. شاید این نوع رفتار در زمان انسان‌های غارنشین برای بقای بشر فایده داشته و به او کمک می‌کرده که خوراک بیشتر، قلمرویی بزرگتر یا جُفت بهتری برای تولید مثل پیدا کند، اما در شرایط کنونی این صفت تنها برای همه ما نابودی به همراه خواهد داشت».

هاوکینگ در این مورد تأکید می‌کند که جنگ‌ افزارهای هسته‌ای در برخی کشورها می‌توانند «پایان تمدن بشری و چه بسا پایان نوع بشر را رقم بزنند». او می‌گوید که خشونت انسان نه تنها دیگر موضوعیت خود را از دست داده بلکه پیشرفت‌های فناوری، برای نمونه فناوری جنگ‌افزار هسته‌ای، باعث شده تا یک گروه کوچک از انسان‌ها با مقدار کمی تلاش قادر به وارد کردن خساراتی جبران‌ ناپذیر باشند.

تصویری از استیون هاوکینگ و ادی ردمین
تصویری از استیون هاوکینگ و ادی ردمین

به تازگی نام هاوکینگ به دلیل موفقیت فیلم «نظریه ی همه چیز» بار دیگر در رسانه‌های مختلف جهان مطرح شده است. فیلمی که درباره زندگی این دانشمند پرآوازه است و بخش‌هایی از زندگی او را به تصویر کشیده و «ادی ردمین» در این فیلم نقش هاوکینگ را بازی می‌کند، نقشی که سوم اسفند ماه، اسکار بهترین بازیگر مرد را نصیب این هنرپیشه جوان کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: iflscience , washingtonpost

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه