بیگ بنگ: گروهی از دانشمندان و کارآفرینان از آغاز یک پروژه 10 ساله با هدف ایجاد ژنوم مصنوعی انسان خبر دادند که می‌تواند حوزه فناوری زیستی را متحول کند. این طرح جاه‌طلبانه که با نگرانی‌هایی در زمینه اخلاق روبرو است می‌تواند پروش اندام انسان را برای پیوند ممکن ساخته و توسعه واکسن‌ها را تسریع بخشد.

dna-genome-1به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این ایده هم‌اکنون به دلیل احتمال استفاده از آن در آینده برای تولید کودکان بدون والدین و پنهان‌کاری در مورد جسله‌ای که اخیرا پشت درهای بسته انجام شده بود، به شدت مورد انتقاد قرار دارد. طرفداران این طرح از آن تصور پروژه‌ای در مقیاس مشابه پروژه ژنوم انسان دارند که در سال 2003 به نقشه‌برداری کل ژنوم تعیین توالی شده انسان پرداخته بود.

این پروژه ملقب به پروژه نوشتن ژنوم انسان(HGP-write) است زیرا ساخت ژنوم بیشتر از خوانش کد ژنتیکی به معنی نوشتن آن است. این پروژه قصد دارد هزینه مهندسی کردن قطعات دی‌.ان‌.ای را در آزمایشگاه کاهش دهد. جورج چرچ، استاد ژنتیک دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از 25 مولف این مقاله اظهار کرد: هدف جدید بسیار بلند پروازانه‌تر بوده و تمرکز بیشتری بر درک کاربردهای عملی در مقایسه با پروژه اصلی ژنوم انسان خواهد داشت.

97358540-edپشتیبانان این پروژه ابراز امیدواری کردند که پس از جمع‌آوری 100 میلیون دلار کمک مالی از منابع عمومی، خصوصی،‌ بشردوستانه و دانشگاه در سراسر جهان بتوانند این پروژه را امسال راه‌اندازی کنند. آن‌ها هیچ برآوردی در مورد کل هزینه‌ها ارائه نکرده و تنها اظهار کردند که احتمالا کمتر از هزینه سه میلیارد دلاری پروژه ژنوم انسان خواهد بود.

ژنوم الگوی ژنتیکی هر موجود زنده است؛ مجموعه کاملی از دی‌.ان‌.ای که همه دستورالعمل‌های لازم برای بقا و رشد در آنها آمده است. تعیین توالی ژنوم انسان به رمزگشایی دقیق حدود سه میلیارد جفت پایه دی‌.ان‌.ای نیاز دارد که در 30 هزار ژن قرار دارند. به گفته محققان، ژنوم مصنوعی یک فرمت منطقی از ابزار مهندسی ژنتیک است که برای 40 سال گذشته بطور ایمن در صنعت فناوری زیستی مورد استفاده بوده و مزایای مهم اجتماعی را ارائه کرده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencemag.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.