بیگ بنگ: کارشناسان آمریکایی هشدار می دهند که یک ابر آتشفشان (Super volcano) در شمال غرب آمریکا پتانسیل فرو بردن آمریکا را در یک زمستان هسته ای دارد.

تصویری از چشمه های آب گرم در پارک ملی یلوستون، دانشمندان احتمال فوران آتشفشانی در این مکان را ناچیز نمی دانند
تصویری از چشمه های آب گرم در پارک ملی یلوستون، دانشمندان احتمال فوران آتشفشانی در این مکان را ناچیز نمی دانند

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، در صورتیکه ابرآتشفشان یلوستون (Yellow stone) فوران کند، این فوران هزار برابر قوی تر از فوران آتشفشان سنت هلن در سال 1980 خواهد بود. محققان با اشاره به این که این ابرآتشفشان برای بیش از 70 هزار سال غیر فعال بوده است، می گویند: نمی توانیم این امکان را رد کنیم که این فوران روزی صورت می گیرد با این وجود محققان می گویند که احتمال این فوران به اندازه زیادی کم است.

این آتشفشان در پارک ملی یلوستون در وایومینگ و مونتانا قرار دارد و آخرین بار 640 هزار سال پیش فوران کرد. این آتشفشان از بزرگترین میادین آتشفشانی فعال قاره ای در جهان است. کارشناسان احتمال سالانه فوران آتشفشانی در این محل را یک در 700 هزار اعلام می کنند. به گفته کارشناسان، فوران این کوه آتشفشان می تواند تقریبا 90 هزار نفر را در لحظه بکشد و تا هزار مایلی (هزار و 609 کیلومتری) این پارک، یک لایه سه متری از خاکستر و مواد مذاب ایجاد کند.

عکسی از فوران آتشفشان سنت هلن در سال 1980
عکسی از فوران آتشفشان سنت هلن در سال 1980

این خاکستر تمامی نقاط ورودی زمین را مسدود می کند و گسترش خاکستر و گاز در اتمسفر سبب توقف بیشتر سفرهای هوایی می شود. گازهای سولفوریک آزاد شده از آتشفشان وارد اتمسفر شده و با بخار آب این سیاره مخلوط می شود. این مه گاز سراسر آمریکا را فرا می گیرد و نه تنها مانع انتقال نور خورشید شده بلکه موجب سرد شدن هوا خواهد شد.

سرد شدن درجه حرارت هوا به عرضه مواد غذایی آمریکا آسیب می زند و باعث از بین بردن محصولات کشاورزی و کمبود مواد غذایی در سراسر جهان می شود. ابر فوران ها به ندرت و به طور میانگین حدود هر 100 هزار سال یک بار رخ می دهند، اما در صورت رخداد، این پدیده ها دارای اثرات مخربی بر آب و هوا و زیست بوم زمین هستند. یلو ستون در هنگام فوران بیش از 1000 کیلومتر مکعب خاکستر و مواد مذاب را به جو گسیل داشت؛ این میزان برای دفن یک شهر بزرگ تا عمق چند کیلومتری کفایت می کند، این فوران 100 برابر بزرگ تر از فوران کوه پیناتوبو در فیلیپین در سال 1992 بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: dailymail , howstuffworks

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. فوران‌آتشفشان یلوستون یعنی پایان تاریخ بشر؛اگر‌قرار است تمدن‌بشری‌از‌روی کره‌زمین محو‌شود،یکی از‌گزینه‌های‌آن‌فوران‌آتشفشان یلوستون ‌است.