بیگ بنگ: نوجوانی سیگار را از دوستش می‌گیرد و یک‌بار به آن پُک می‌زند؛ پس از پنج ماه، او در بخش درمان بیماران سرطانی یک بیمارستان بستری می‌شود!

smoking_2621427bبه گزارش بیگ بنگ، به نقل از جام جم، این اتفاق یکی از بدترین حوادثی است که می‌تواند بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه برای کسی رخ دهد، اما این سناریوی خیالی، مثالی اغراق شده از نتایج گزارش عمومی جراحان آمریکا در سال 2010 در مورد استعمال سیگار است. در آن زمان، تیتر اخبار خیلی احساسی بود و بسیاری این هشدار ترسناک را به مخاطبان خود دادند: «یک سیگار می‌تواند شما را بکشد.»

این موضوع یک حقیقت به اثبات رسیده است که سیگار بسیار زیان‌آور است و می‌تواند خطر ابتلا به همه بیماری‌ها از ناراحتی‌های قلبی گرفته تا سرطان ریه را افزایش دهد. با وجود این، اغراق‌آمیز است که بگوییم استعمال فقط یک سیگار، می‌تواند شما را به کشتن دهد. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، اطلاعات کاربردی بیشتری در این گزارش وجود دارد.

برای مثال، این گزارش بیان می‌کند یک‌بار لب زدن به سیگار 7000 ماده شیمیایی وارد بدن می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد این مواد، تأثیر مخربی روی دی‌ان‌ای انسان دارد. از نظر تئوری، این نوع آسیب به سلول‌ها، حتی اگر یک‌بار رخ دهد، راه را برای ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها هموار می‌کند. با این حال، هنوز داده‌هایی که به طور قطع یک بار مصرف سیگار و ابتلا به سرطان را به هم ارتباط دهد، وجود ندارد. با در نظر گرفتن این واقعیت که سیگار بسیار اعتیادآور است، این امکان وجود دارد که یک بار مصرف سیگار، به عادتی منجر شود که در نهایت باعث بروز آسیب‌های جدی در بدن شود.

shutterstock_110076689یک روش دیگر برای بررسی خطرات ناشی از یک‌بار مصرف سیگار این است که اگر فردی دارای مشکلات جدی سلامت مانند آسم یا بیماری مزمن انسداد ریه یا بیماری‌های قلبی باشد، از نظر تئوری، حتی مصرف یک نخ سیگار می‌تواند به بروز شرایط اضطراری سلامت در او منجر شود. با این حال این‌گونه تصور می‌شود که سرطان، ناشی از تجمع آسیب‌های جسمانی است و به طور ناگهانی از یک رویداد به وجود نمی‌آید.

با وجود تمام هشدارها و اقدامات احتیاطی، گاهی اوقات اغراق‌کردن، نقش مهمی در پیام‌های هشدار دهنده درباره استعمال سیگار ایفا می‌کند. سرطان یک بیماری پیچیده است که عوامل گوناگونی در مبتلا شدن به آن نقش دارد، از آن جمله می‌توان به رفتار شخصی و استعداد ژنتیکی افراد اشاره کرد. این موضوع، به معنای نبود پژوهش‌های معتبر و گسترده درباره ارتباط مصرف سیگار و احتمال ابتلا به سرطان نیست؛ بلکه بیان می‌کند نیازی به تدارک مراسم عزاداری به خاطر یک بار مصرف سیگار در چند سال پیش نیست.

واقعیت این است که بدن انسان توانایی شگفت‌انگیزی در بازسازی خود دارد. حتی کسانی که به مدت طولانی سیگار مصرف می‌کنند، با ترک کردن آن می‌توانند دوباره سلامت خود را به دست آورند. بنابر طبق آمار وزارت بهداشت آمریکا، فقط 12 ساعت پس از استعمال سیگار، میزان منواکسید کربن موجود در خون به حد طبیعی خود برمی‌گردد. ده سال پس از ترک سیگار، احتمال مرگ به علت سرطان ریه، نسبت به افرادی که هنوز سیگار مصرف می‌کنند به نصف می‌رسد. بنابراین، اگر شما در گذشته نسبت به این گزارش بی‌توجه بودید، هنوز می‌توانید با مد نظر قرار دادن آن، از مزایای ترک سیگار بهره‌مند شوید.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: Howstuffworks – مترجم: احسان حاجیان

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.