به گفتۀ محققان، جهان ما احتمالا 13.8 میلیارد سال پیش بدون هیچ گونه کمک الهی پدیدار گشته است.

این شاید مغایر با غرایز ما که اندیشۀ پدید آمدن از هیچ را رد می کنند، باشد. ولی ما لزوما هم نباید پیرو غریزه هایی باشیم که برای کمک به زنده ماندنمان در دشت های بی درخت 150000 سال پیشِ آفریقا در ما نهاده شده بودند، نه برای شناخت کارکرد درونی کیهان. به گفتۀ دانشمندان به جای غریزه هایمان، این قوانین فیزیک است که باید به آن ها تکیه کنیم.

اخترفیزیکدان، الکس فیلیپنکو از دانشگاه برکلی کالیفرنیا می گوید: « بیگ بنگمی توانسته تنها نتیجۀ قوانین فیزیکی در آن نقطه بوده باشد. با بهره از قوانین فیزیک، می شود چند جهان پدید آورد.» فیلیپنکو روز شنبه 23 ژوئن در کنفرانس SETICon 2، طی میزگردی با عنوان “بیگ بنگ نیازی به یک جرقۀ خدایی داشت؟” سخن گفت.

big bang

این گرافیک زمان بندی شکل گیری جهان را طبق نظریه بیگ بنگ و تورم کیهانی نشان می دهد.

نوسانات کوانتومی :

در جهان بسیار شگفت انگیز مکانیک کوانتوم که به توصیف رفتارها در مقیاس زیر اتمی می پردازد، نوسان ها و بی ثباتی های گاه به گاهی می تواند ماده و انرژی را از هیچ پدید آورد و به گفتۀ محققان، این در واقع می تواند به پدید آمدن چیزهای بسیار بزرگ هم بیانجامد.

“ست شوستاک”عضو هيئت مشاور و ستاره شناس ارشد در موسسه غیرانتفاعی بنام “در جستجوی هوش فرازمینی” (ستی، SETI) می گوید: «نوسان های مکانیک کوانتوم می تواند جهان هستی را بیافریند. اگر می شد همین اکنون و در همین اتاق، زمان و مکان را در هم بپیچیم، شاید می توانستیم یک جهان کاملا تازه بیافرینیم. روشن نیست که می توان به درون آن جهان رفت یا نه، ولی می توان آن را ایجاد کرد، پس چه بسا این جهان ما تنها یک پروژۀ علمی جالب و زیبا برای کودکی در جهان دیگر باشد. من نمی دانم این چه اثری بر گرایش های دینی شما دارد ولی چیزیست که جای اندیشیدن دارد.»

فیلیپنکو تاکید کرد که بیان چنین چیزهایی حمله به وجود خداوند نیست. به گفتۀ وی، بیان این که بیگ بنگیک انفجار و گسترش عظیمش در 13.7 میلیارد سال پیش، که فضا را همچون بادکنکی غول آسا باد کرد می تواند بدون نیاز به خداوند رخ دهد، بسیار تفاوت دارد با این که بگوییم خدایی وجود ندارد: «من فکر نمی کنم بشود نه برای اثبات وجود خدا از دانش کمک گرفت نه برای رد وجود خدا.»

منشاء قوانین فیزیک :

ولی اگر ما به دنبال سرچشمۀ نهایی همه چیزیم، دست به دامان قوانین فیزیک شدن به طور کامل کمکی نمی کند. به گفتۀ فیلیپنکو، این قوانین شاید ما را یک گام به پاسخ نزدیک تر کنند ولی ما را تا آخر نمی برند. وی می گوید «پس سوال اینست: “چرا قوانین فیزیک وجود دارند؟” و می توانیم بگوییم: “خوب، اینجا نیاز به آفریننده ای الهی داریم، کسی که این قوانین و جرقۀ شکل گیری این جهان ها از آن قوانین را پدید آورده باشد؛ جهان هایی که شاید بیش از یکی باشند.”»

ولی این پاسخ تنها فرافکنی است، زیرا هنوز باید توضیح بدهیم که خود خدا از کجا آمده! به گفتۀ فیلیپنکو این روند یک دور باطل پدید می آورد که هیچوقت ما را به پاسخ نهایی نمی رساند. وی می افزاید که سرچشمۀ قوانین فیزیک در حال حاضر یک راز است، رازی که شاید هرگز نتوانیم آن را بگشاییم: «این “جرقۀ الهی” هر چه بود قوانین فیزیک را پدید آورد و من نمی دانم چه چیزی خود این جرقۀ الهی را به وجود آورد. پس بیایید آن را هم به همان قوانین فیزیک بسپاریم.»

منبع : http://www.space.com/16281-big-bang-god-intervention-science.html

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

35 دیدگاه

  1. به نظر من همه این حرفها بی پایه و اساس است همین علمی که این همه به ان مینازیم و باهش منور میدیم قوانین فیزیک وغیره شو برخ مبکشیم وباان مثلا عدم احتیاج به وجود خدا را ثانت میکنیم خودش یک پدیده غیر مادی هست که فیزیک وامثالهم را میفهمد وبران احاطه پیدا میکند نمی تواند از خود فیزیک پدید امده باشد دانشمندی که هنوز منشا عقل و هوش خودش را نمیشناسدو انرا تراوشات چند تکه پیه بنام مغز میداند غافل از اینکه چه کسی یا چیزی به ان قدرت تعقل و تفکرداده است چگونه میتواند در مورد اسرار افرینش نظر بده ایچنین کسی اگر منصف باشه فقط میتواند به عجز خودش اعتراف کند و بس

  2. به نظر من تمام شواهد نشون میده که تکرار مشخصه اصلی جهانه و ما بارها و بارها به این جهان اومدیم ولی دقیقا یادمون نمیاد چطوری و کی وگرنه نمیتونستیم راجع به ازل و ابد فکر کنیم

  3. به نظر من این واضح و مبرهنه که گفتن عامل ایجاد بیگ بنگ یک شی بوده (مصلا تیله و یا حتی کوچیکتر) خب سوال اینجاست اون شی چی بوده ؟ از کجا اومده ؟‌ اصن انرژی بوده یا نه ؟‌ ولی به نظرم اگر فرض بر این باشه که اون چیز انرژی بوده و به قول قانون پایستگی انرژی از بین نمیره ! و فقط تبدیل میشه و نه به وجود میاد…….. ولی میتونیم بگیم اون چیز انرژی بوده و این جهان رو به وجود اورده و قبل از اون یه جهان دیگه بوده و همین طور جهان های دیگه \\\\ و روزی جهان ما هم از بین میره و تبدیل به همین انرژی اولیه میشه … و اون احتمالا جهان دیگری رو به وجود میاره ……. ولی این انرژی اولیه که به صورت نامتناهی جهان به وجود میاره ،‌خودش از کجاست ؟؟؟
    “”””””””””””””” شاید منظور از خدا همین انرژی اولیه باشد که نه به وجود اومده و نه از بین میره “””””””””””””””””””””””””

  4. به نظر من خدا قوانین را خلق کرده و از چیزی خلق نشده چون اساسا لازم نیست هر موجودی را نیازمند علت بدانیم .بلکه تنها موجودات وابسته و نیازمند نیاز به علت دارند حال اگر خدایی مستقل و بی نیاز قوانین فیزیک را ایجاد کرده چه نیازی به علت دارد؟!

  5. چیزهای هم جنس ( مثل جنس X1 ) جای یکدیگر را اشغال می کنند
    ولی چیزهای غیر هم جنس ( مثل جنس X1 و جنس X2 ) میتوانند در یک جا بدون اشغال جای یکدیگر حاضر باشند
    اگر جنس X1 از جنس X2 بوجود آمده باشد و اگر این دو تاثیر نا محسوس روی هم داشته باشند
    و همین طور اجناس دیگر از یکدیگر تا بی نهایت بوجود آمده باشند ( مثل X3 و X4 و X5 و … ) ،
    ممکن دنیای محسوس ما حاصل چندتا از این اجناس باشه
    آیا زمانی که حس میکنیم ، حاصل تغییرات این اجناس است ؛ یا خود یک جنس بوجود آمده است
    اگر زمان خود یک جنس باشد ، آیا حاصل اجناس دیگر دنیاست یا اجناس دیگر آن را ساخته اند
    آیا جنس زمان ابتدا دارد

  6. به نظر بنده این جرقه به چیزی نیاز نداشته و چیزی وجود نداره که بخواد بهش نیاز داشته باشه همون طور که در بحثا بود جهان می تواند یک استثنا باشد؛ ممکن است جهان بدون علت وجود داشته باشد. و به نظرم باید از توهم ها بیرون بیایم و علمی تر نگاه و فکر کنیم

  7. بنظرم گزاره “بیگ بنگ نیازی به یک جرقۀ خدایی داشت؟” یه پارادوکسه، بیگ بنگ یک نظریه علمیه درحالیکه اعتقاد به خدا یک تصور صرفن انتزاعی ذهنیه (پارا نرمال)

  8. سلام
    با توجه به این دیدگاه پس باید ماده ی اولیه ای (همون اتم اولی یا همون پوزیترون اولی)که بینگ بنگ رو شکل دادهوجود داشته باشه … سوال اینه که اون خودش از کجا بوده دلیل بوجود آمدنش چی بوده؟؟اصلن چطوری یه اتم میتونه چندین اتم و در نهایت جهان رو تشکیل بده
    نظرات مادی گراها قابل قبول تره
    پیچیدن زمان و مکان به همدیگه یعنی چی؟این خودش تعریف زمان رو بهم میزنه…همین پیچیدن زمان و مکان باید یه زمانی داشته باشه…. و همچین حرفی فقط جهت گول زدن ذهن عوامه
    واقعا این نظریه علیت عجیبه …اون چیز اولی که بوده و همه چی ازش بوجود اومده چیه؟علت خودش چی بوده؟….
    گاهی به وجود خودم هم شک میکنم ….شاید این دنیا و تمام ما یه دروغ بزرگ هستیم

  9. اگر همه تک تک ما موجودات ، پاسخ همه پرسش ها را بدانیم چه می شود؟

  10. دوباره سلام, ضمنا یادمرفت بنویسم که منظورم از منشاء این بعد از جهان, همون منشاء بیگ بنگ هستش, یعنی میتونم به صورت کاملا واضح و علمی بگم که جرم یا ماده و انرژی ای که بیگ بنگ ازش حاصل شد، دقیقا چطور بوجود اآمد, التماس.میکنم کمکم کنید

  11. لطفا بخوانید!
    من منشاء این بعد از جهان خودمان که درون آن هستیم و همچنین منشاءحیات و تقریبا جواب تمامی معما های اختر فیزیک, از جمله ماهیت انرژی تاریک را در تعوری ای که حاصل تفکرات خودم هستش رو پیدا کردم, ولی با وجود تلاش زیادی که برای پیداکردن مرجعی که اون رو قبل از فاش کردنش رسما به نامم ثبت کنه را پیدا نکردم چون خیلی مهم هستش حتی نمیتونم قبل از ثبت توی مجله منتشرش کنم،لطفا درصورت توان خواهش میکنم به من کمک کنید، اینا شماره تلفن هامه ٠٩٠١۶٩٨٧۶۴٧
    ٠٩١٣٨٠۴۴۶٢۶

  12. به نظر من ، بیگ بنگ نیازی به دخالت خدا نداره. فیزیک کوانتوم ثابت کرده ،که از هیچ ،امکان به وجود آمدن همه چیز هست.در ضمن، اگه به اطراف خودمون با علم نگاه بکنیم، کمتر مواردی رو پیدا می کنیم که برای توضیح اون ، نیاز به یک موجود برتر(خدا) داشته باشیم. در کل، با پیشرفت روزافزون علم ، دخالت خدا، در امور مختلف ، کمتر و کمتر خواهد شد. و چه بسا ، روزی برسد که علم انسان ، دخالت خداوند رو در امور هستی ، کاملا منتفی کنه.همانطور که امروزه علم ، دلیلی برای وجود روح پیدا نمی کنه. شاد باشید.

  13. بیگ بنگ خودش یک نظریه است و در تیتر آمده
    –به گفتۀ محققان، جهان ما احتمالا 13.8 میلیارد سال پیش بدون هیچ گونه کمک الهی پدیدار گشته است. —
    به کلمه احتمالا که دقت کنید می فهمید که احتمالا یعنی حدس
    و می توان گفت احتمالا به وسیله خدا پدیدار گشته است .

  14. دوستان به نظر من همه چیز با بیگ بنگ به وجود اومده و فیزیک تونسته این رو ثابت کنه و اکثر جهان اینو قبول دارن و این امر بیشتر با عقل من جور درمیاد تا این که بگم خدا همه چیز رو به وجود آورده!

  15. اشتباه بزرگ ما نچرالیزم ، ساینتیسیزم و فلسفی کردن علم است.
    برداشتهای فلسفی و متافیزیکی از نظریه های علوم تجربی چه به نفع و چه در رد وجود خدا مشکل بزرگ بیشتر ماست توجه نکردن به روش شناسی در معرفت شناسیهای مختلف چون علم و الهیات این کج فهمیها را نیز به دنبال دارد.
    این علم نیست که جهان بینی می اورد بلکه دقیقا برعکس خواهشا نظریات فیلسوفانی چون کوهن و ایان باربور را در این زمینه دنبال کنید اگه میخواید برداشتهای سطحی نکنید.

  16. به نظر من قوانین فیزیک کوانتوم کاملا بر الهیات برتری دارند من خودم شیفته ی این علم هستم عالم می تواند از هیچ به وجود آمده باشد

  17. اینکه بگوییم جهان خودش بوجود آمده ،چیزی خلاف واقع است .همیشه افراد باهوش بوده اند که باعث خلق اشیای دیگر شده اند.برای مثال انسان کامپیوتر ،ماشین و… را ساخته است.امکان ندارد که مثلا بگوییم ماشین ما را آفریده است چون ماشین نمیتواند همه عوامل آفریده شدن انسان را در یکجا فراهم کند چون هوشی ندارد و باید یک موجود هوشمند او را کنترل کند(طبیعت هم مانند ماشینی است که نیاز به موجود باهوشی دارد که او را کنترل کند).حال خود انسان نیز ساخته یک موجود باهوش است.
    شاید بپرسیم پس خود خدا را هم یک موجود باهوشتر آفریده است.اگر اینکار را بکنیم گرفتار دور و تسلسل میشویم.به همین خاطر زمانی که به خدا(اولین موجود هوشمند)میرسیم ، او را موجود هوشمند اولین میدانیم.

  18. حتما قوانین فیزیک هم با هوشی که داره کشفش میکنه خود به خود به وجود اومده؟؟؟
    نباید فراموش کنیم که این تئوری کسانی است که هنوز دانششان در جزئیات علمی انقدر ناچیزه که در مورده کلیت آن اظهار نظر می کنند!!!

  19. البته یکی از ویژگی های خدا عالم بودن اونه ، یعنی خدا هیچ کاری رو بدون دلیل علمی و البته با معجزه انجام نداده و نمیده ، معلومه که پیدایش جهان از ابتدا کاملا علمی و منطقی بوده ، یعنی اگر پیدایش جهان مبهم و غیر علمی بود می گفتیم خدا به وجود آوردش ولی چون دلایل علمی داره خدایی نیاز نداره

  20. به نظر من این دیدگاه که جهان خودش از هیچ به وجود اومده خیلی منطقی تر از اینه که یه هوش برتر اونو به وجود آورده.

  21. وقتی به جهان دور و بر مان مینگریم از “هست” سخن می گوییم. ولی آیا “نیست” هم به مثابه آن وجود دارد؟

    1. به نظر من ندیدن چیزی دلات بر نبودن آن نیست؟شاید خیلی چیز ها وجود داشته باشد که من و شما از وجود آنها بی خبریم.ولی تلاش در پیدا کردن آثار چیزهایی که نمی بینیم،بر جهان پیرامون خودمان، در خور ستایش است.مثل جهان های موازی ،انرژی تاریک،ماده تاریک و….

    2. منظور من این است که فراتر از این جهان و کهکشانها چه چیزی وجود دارد. یا به عبارتی جهان ما (مشتل بر همه کهکشانها) خود در کجاست.
      اگر بخواهیم با توجه به قرارداد های فعلی مان صحبت کنیم باید بگوییم که این جهان هم در جای دیگریست و آن هم در جای دیگری و …. در واقع این “تسلسل” ادامه می یابد و نا متناهی است. که به نظر میرسد این تسلسل باطل است. و باید یک جایی پایان یابد. و یا اصلا وجود خارجی نداشته باشد و صرفا یک تصور باشد.
      ولی از طرفی هم گاهی فکر میکنم . “من هستم” پس من در “جایی هستم” و این جا در کجاست؟؟

  22. اگر می شد همین اکنون و در همین اتاق، زمان و مکان را در هم بپیچیم، شاید می توانستیم یک جهان کاملا تازه بیافرینیم. این گفته از اقای ست شوستاک میباشد. من سوالی دارم : ایا بسته به شرایط است که اقای ست نمیتواند شرایط قبل از بیگ بینگ را ایجاد کند؟ البته قبول دارم که کوانتوم قانون علیت را به چالش کشیده است و نوسانات زیر اتمی یا نوسان الکترون توانایی ایجاد جهان موازی را داراست البته با وجود زمان و مکان که اقای ست شوستاک مدعی شده. لطفا جواب بدهید ولی واقعا مقاله بسیار جالب و پیچیده ای میباشد زیرا قانون کوانتوم هستی ونیستی را دریک لحظه بسیار کوتاه بیان میکند زمانی که جرمی هست وزمانی جرمی نیست .

  23. با خوندن این مطالب بعضی مواقع ارزو میکنم 2000سال دیگه عمر میکردم تاشاهد پیدا کردن پاسخ این سوالات بودم.

  24. نمیتوان از قوانین کسی که خود آن قوانین را خلق کرده به او رسید!!
    مگر اینکه خود او این رازها را بگوید و (اگر عقل ما بتواند همچین چیز سنگینی را تحمل کند!!)ولی دانشمندان باید اینگونه موضوعاتی را دنبال کنند تا در این راه سوالات بیشتری راجواب دهنند پس ما نیز مثل همیشه میگوییم درود بر علم و درود بر کسانی که به دنبال علم می روند!!

  25. جالب بود.امیدوارم جامعه ی علمی روزی بتواند این راز ها را کشف کند که قوانین فیزیک از کجا به وجود آمده اند؟مگر نه هر چیزی علتی دارد؟پس خدا چطور به وجود آمده؟قبل از بیگ بنگ چه بوده؟و…

  26. جالب بود ولی برای ذهن همه قابل فهم نیست همانطور که در متن گفته شده به دلیل غریزه و البته مطالبی که از دوران کودکی به خورد ما داده اند