بیگ بنگ: تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد نخستین نشانه‌های حیات بر روی زمین می‌تواند از مواد معدنی و گازها و منافذ آتشفشانی در بستر دریا نشأت گرفته باشد. پژوهشگران فرایند عملکرد بیولوژیکی حیاتی برای تمام موجودات زنده را در یک روش جدید شبیه سازی کردند، بر طبق این تحقیق ممکن است متابولیسم و رشد سلولی بر روی زمین از آتشفشان های کف اقیانوس آغاز شده باشد.

article-2579333-1C3B4FFB00000578-185_634x351

پیش از این برخی دانشمندان بر این باور بوده‌اند که نخستین موجودات زنده میکروسکوپی زمین به‌وسیله شهاب‌سنگ‌ها به آن منتقل شده‌اند،‌ اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد حیات روی زمین از منافذ هیدروترمال‌های ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی و قرار گرفتن آنها درون اقیانوس‌ها به‌وجود آمده است. به‌عبارتی حیات درون آتشفشان‌های بستر دریاها شکل گرفته و عملکرد بیولوژیک موجودات زنـــده رفته رفته دستخوش تغییرات شده است.این تحقیق نشان می‌دهد امکان شکل‌گیری محیط‌های مشابه زمین در دیگر سیارات نیز وجود خواهد داشت.هیدروترمال یا سنتز هیدروترمال، عملکرد آب در فشار و دمای بالا و اعمال تغییرات روی پوسته زمین و در نهایت تشکیل صخره‌ها در فرایندهای آتشفشانی است.

در سال گذشته یک نوع موجود زنده در اعماق اقیانوس و دهانه ی آتشفشانی در اطراف منافذ هیدروترمال زمین کشف شد، این مناطق فاقد نور خورشید میباشند. منافذ هیدروترمال در اطراف مناطق زلزله خیز، آتشفشان ها و صفحات تکتونیکی دیده می‌شوند. آب بسیار گرم و مواد شیمیایی خارج این مناطق یک محیط ایده آل برای زندگی این جانوران فراهم می‌کنند.

MicroMonstruos (5)این تصویر از این موجود عجیب با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونیکی بدست آمده است. در واقع این تصویر یک کرم هیدروترمال است که ۵۲۵ بار بزرگنمایی شده است. عرض واقعی از میدان در تصویر ۵۶۸μm است، و یا ۵۶۸/۱۰۰۰ از یک میلیمتر است.  این موجود یکی از کوچکترین موجودات زنده شناخته شده میباشد.

«تری گری» از دانشگاه لیدز می‌گوید: در حال تحقیق بر فرایندهای زمین‌شناسی در شکل‌گیری حیات روی زمین هستیم و اینکه حیات زیستی چگونه در این کره خاکی آغاز شده است. کوچک‌ترین موجودات زنده به نظر ما در فرایندهای آتشفشانی کف اقیانوس‌ها و ترکیب آنها با آب که دارای اکسیژن است و واکنش‌های اکسیداسیون شکل گرفته‌اند، واکنش‌های مذکور انرژی کافی را برای شروع زندگی و موجودات زنده عملی کرده‌است. به عبارتی حیات از ماده بی‌جان مانند ترکیبات شیمیایی، گاز‌ها و مواد معدنی شکل گرفته است. همواره این سؤال وجود داشته که نخستین موجود زنده میکروسکوپی چگونه در زمین شکل گرفته است و اکنون ما بر این باوریم فرایندهای شیمیایی در کف اقیانوس‌ها و آتشفشان‌های دریایی می‌توانسته در شکل‌گیری آن مؤثر باشد.دکتر «لورا بارج» از تیم تحقیقاتی ناسا نیز می‌گوید: مواد معدنی خاص در زمین قادر به انجام واکنش‌های اکسیداسیونی است که برای سوخت و ساز بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و موادی چون آهن و نیکل که رسانا بوده در این فرایندهای شکل‌گیری زیستی مؤثرند.

این تحقیق می تواند به دانشمندان در درک زندگی در محیط های مشابه در جهان های بیگانۀ دیگر کمک کند.

مطالعه بیشتر در : huffingtonpost, dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. انسان از تکامل
    جهان امروزی از بیگ بنگ

    هنوز خیلی راهه تا برسیم به ریشه
    که آخرش دوتا جواب بیشتر نداره

    یکیش نامفهومه که وقتی اگه پیداشه و ثابت شه می فهمیمش
    و دیگری
    پی بردن به وجود خداست

    خیلی دلم میخواد کنفرانس آقای پلانک رو درباره ی اثبات وجود خدا به صورت کامل گیر بیارم.
    اگر پیداش کردید حتما پستش کنید روی سایت.

  2. بله ! دقیقا ! “حیات از ماده بی‌جان مانند ترکیبات شیمیایی، گاز‌ها و مواد معدنی شکل گرفته است ” . حیات از گدازه آتشفشان های بستر اقیانوس ها و ترکیب اونها با آب و به وجود اومدن (( هوش زیستی و بیولوژیک )) و جانوران تک سلولی و بعد از اون چند سلولی در چند صد میلیون سال پیش به وجود اومده و این روند تکاملی هم داره خیلی سریع و با شدت و به صورت (( تصاعدی )) به پیش میره ! .