بیگ بنگ: دانشمندان در کشفی که همگان را شوکه کرد، دریافتند دی‌ان‌ای می‌تواند در شرایط دشوار فضا و همچنین ورود دوباره به جو سالم بماند.

space-dna

به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه زوریخ که رشته‌های دوگانه کوچک دی‌ان‌ای را به محفظه خارجی یک موشک متصل کرده بودند، با مشاهده دوباره آن‌ها شگفت زده شدند زیرا نیمی از نمونه‌های دی‌ان‌ای طی این سفر سالم مانده بودند. این امر علی‌رغم دمای بیش از 1000 درجه سانتی‌گراد در طول این پرواز کوتاه به فضای زیر مدار زمین و بازگشت به کره خاکی بود. چنین موضوعی این احتمال که مولکول‌های حیات فرازمینی از فضا به زمین رسیده باشند، را تقویت می‌کند.

ماموریت زیرمداری Texus-49 از پایگاه Esrange در کرونا واقع در شمال سوئد به فضا اوج گرفت و در اصل برای مطالعه تاثیر گرانش بر ژن‌های سلول‌های انسانی انجام می‌شد که در داخل موشک حمل می‌شدند. اما دانشمندان تصمیم گرفتند علاوه بر این، برای آزمایش اثرات سفر فضایی بر روی دی‌ان‌ای، این مولفه‌ را در سه مکان واقع بر محفظه خارجی موشک قرار دهند و با کمال تعجب بخش عمده دی‌ان‌ای را سالم یافتند.

space-dna-0

بسیاری از کارشناسان معتقدند دنباله‌دارها بلوک‌های آلی سازنده حیات مانند آمینواسیدها را در آغاز تاریخ زمین به کره خاکی تحویل داده‌اند.با این حال برخی دیگر بر این باورند دی‌ان‌ای (مولکول اساسی حیات) احتمالا در غبار شهاب‌سنگ به زمین رسیده است. 100 تن از این غبار هر روزه به زمین وارد می‌شود. دستاورد جدید دانشمندان سوییسی فرضیه رسیدن مولکول‌های حیات به زمین در آغاز تاریخچه این سیاره را تقویت می‌کند. جزئیات این تحقیق در نشریه Plos One قابل‌مشاهده است.

منابع بیشتر: scientificamerican , UZH