آیا نور گذر زمان را تجربه می کند؟

بیگ بنگ: آیا به این فکر کرده اید که تجربه نور دربارۀ گذر زمان چیست؟ آیا فوتون ها گذر زمان را حس می کنند؟ باید گفت که فوتون ها زمان را تجربه نمیکنند ، از نظر فوتون چیزی به عنوان زمان وجود ندارد.

تصویری از نور ستارگان خوشه ستاره ای NGC 6791 که توسط دوربین پیشرفته تلسکوپ هابل شکار شده است. در بالا سمت راست، ستاره هایی دیده می شود که 8 میلیارد سال سن دارند، در پایین سمت راست که با دایره آبی رنگ مشخص شده ستاره های کوتوله داغ را می بینید که 4 میلیارد سال سن دارند و دایره های قرمز رنگ ستاره های کوتوله سرد هستند که 6 میلیارد سال سن دارند. - اعتباری: ناسا، ESA، و L. Bedin (مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی)

تصویری از نور ستارگان خوشه ستاره ای NGC 6791 که توسط دوربین پیشرفته تلسکوپ هابل شکار شده است. در بالا سمت راست، ستاره هایی دیده می شود که ۸ میلیارد سال سن دارند، در پایین سمت راست که با دایره آبی رنگ مشخص شده ستاره های کوتوله داغ را می بینید که ۴ میلیارد سال سن دارند و دایره های قرمز رنگ ستاره های کوتوله سرد هستند که ۶ میلیارد سال سن دارند. – اعتبار: ناسا، ESA، و L. Bedin (مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی)

به گزارش بیگ بنگ، فوتون منتشر میشود و میتواند برای صدها میلیارد سال وجود داشته باشد، اما بین مدتی که منتشر و سپس جذب میشود زمانی سپری نمیشود. فوتون ها مسافت را هم تجربه نمیکنند. چون فوتون ها قادر به فکر کردن نیستند لازم نیست که زیاد نگران تجربیات ترسناک آنها باشیم ،نه زمان و نه مسافت. اما این موضوع اطلاعات زیادی را راجع به چگونگی پیوستن آنها به هم را به ما ارائه میدهد.

نظریه ی نسبیت، اینشتین به ما کمک میکند که بفهمیم زمان و مسافت چگونه بهم مرتبط میشوند. بگذارید یک مرور سریع بکنیم ، اگر بخواهیم به یک نقطه ی دور دست در فضا سفر کنیم و سریع و سریعتر حرکت کنیم تا جائیکه نزدیک به سرعت نور شویم، زمان برای ما نسبت به یک ناظر در سطح زمین کندتر میگذرد. با این حال ما زودتر از آنچه که انتظار داریم به مقصد میرسیم. مطمئنا جرم ما زیاد میشود و مقدار بسیار زیادی انرژی نیاز داریم اما برای این مثال ما از اینها چشم پوشی میکنیم. اگر بتوانید با شتاب ثابت یک g سفر کنید میتوانید میلیاردها سال نوری را در مدت زمان یک نسل از بشر سپری کنید البته دوستانتان در غیاب شما میلیاردها سال را تجربه کرده اند اما چون به افزایش جرم و انرژی نیازمندیم لازم نیست که نگرانشان شویم.

هرچه به سرعت نور نزدیکتر میشویم زمان کمتر و مسافت کوتاهتری را تجربه می کنیم تا جائیکه می توان گفت این اعداد نزدیک به صفر است. بر اساس نظریه ی نسبیت جرم هیچگاه نمیتواند با سرعت نور جابجا شود. جرم به سمت بی نهایت میل میکند و مقدار انرژی لازم برای این حرکت سریع نیز بی نهایت است. اما برای نور به خودی خود ، که با سرعت نور حرکت میکند، فوتون ها به زمان صفر و مسافت صفر میرسند. برای فوتون ها سفر از هسته ی خورشید تا رسیدن به یک سطح میتواند صدها هزار سال طول بکشد. با این حال این سفر که میتواند میلیاردها سال نوری در فضا طول بکشد با پریدن از یک اتم به اتم دیگر هیچ فرقی ندارد. این موضوع ممکن است ذهن شما را درگیر کند ، همانطور که ذهن مرا درگیر کرد.

به قلم فریزر کین، نویسنده و مالک سایت یونیورس تودی

منبع ترجمه: بیگ بنگ

مترجم : گلناز اسدپور

منبع: universetoday

1. محمد گفت:

یه سوال دارم

آیا زمان وجود دارد؟

2. ایلیاد گفت:

تصور “بی زمانی” امکان نداره. چون همه تجربه های ما در چهارچوب زمان هست.

3. Omid گفت:

یعنی مثلا ستاره ای که میگیم ۱۳۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد، نوری که از آن در زمین می بینیم در همین لحظه از ستاره به ما رسیده و خود نور ۱۳۰۰ سال ، و مسافت چندین میلیون کیلومتری را تجربه نکرده؟
    یا به عبارت دیگه چیزی که از مطلب متوجه شدم اینه که نوری که ما الان از ستاره ها میبینیم همین لحظه ی آن ستاره است و نور مربوط به گذشته ی آن نیست؟
    نمیدونم مطلب رو درست متوجه شدم یا نه ممنون میشم پاسخ بدین…

• سمیر الله وردی گفت:

با درود، همان طور که در این مطلب نوشته شده است، بطور کلی فوتون نور، زمان را احساس نمی کند، اما ناظری که نور یک ستاره را در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری می بیند، در واقع گذشته آن را مشاهده می کند و این نور ۱۳۰۰ سال نوری در سفر بوده تا نور آن به چشم ما برسد.

• خلیل نسب گفت:

با درود: پاسخ اقای امید هم قابل تحلیل است چرا که زمان برای فوتون مفهوم نبوده ولی برای ناظر ۱۳۰۰سال طی شده یعنی زمان برای فتون پرش از اتمی به اتمی دیگر طول کشیده که ان طول هم زمانی برایش مفهوم نیست.پس میتوانیم نتیجه بگیریم که زمان برای ناظر که از جنس فتون باشد صفر وبرای ناظر کم تحرک طولانی باشد. ایا این مسئله نمیتواند ربطی به الکترونی که لحظه ای در یک قسمت از جهان ولحظه دیگردر مکانی دیگر قرار داشته باشد که همان بحث بوزون هگز و کوانتوم را تداعی بکند؟ بلکه هم اشتباه فکر میکنم چون الکترون جرمش بیشتر از صفر میباشد و در نسبیت امکانش نیست…

4. حسين گفت:

چرا مسافت برای فوتون و نور به صفر می رسد؟

• سمیر الله وردی گفت:

با درود، نکته ی مهم این میباشد که هر چیزی از قبیل فوتون ها که با سرعت نور منتشر می شوند، زمان برای آنها متوقف می شود و در واقع زمان را احساس نمی کنند، بنابراین زمانی که فوتون های نور از یک ستاره ی دوردست منتشر می شود تا به چشم ما برسد، از نظر فوتون که نمی تواند فکر کند، مدت زمان و مسافتی نگذشته است اما از نظر ناظر این مدت زمان طولانی گذشته است. همانطور که در بالا توضیح داده شده این موضوع به نسبیت و ناظر مربوط است.

• حسين گفت:

یعنی اگر فوتون حواس داشت و می تونست فکر کنه و اونوقت با سرعت نور حرکت می کرد و زمانی براش وجود نداشت اونوقت داستان طی مسافتش چطور می شد؟

• سمیر الله وردی گفت:

بهتره به تجربیات فوتون فکر نکنیم و این موضوع ساده رو پیچیده نکنیم. ما فوتون نیستیم که با سرعت نور حرکت کنیم و بتونیم تجربیاتش رو درک کنیم، همانطور که توضیح دادم در سرعت نور زمان متوقف می شود و کندتر می گذرد برای همین انگار که اصلا مسافتی طی نشده است.

5. مــهــدی گفت:

البته از دید حرکت شناسی توقف زمان به معنای نبود مسافت می باشد اما از دید کوانتومی ، توقف زمان به منشا زمان برمی گردد،در حالی که ما از منشا زمان چیزی نمی دانیم!

6. essa گفت:

با سلام خدمت دوستان

ببخشید ولی هر طوری بخواهید فکر کنید ، زمان باید وجود داشته باشد ، مگه اینکه شما زمان را طور دیگری تعریف کنید
    مثلا اگه شما یک لحظه ثابت را در ذهن خود تصور کنید که هنوز هیچ اتفاقی در فضا و جهان نیوفتاد باشه…
    حالا تصور کنید که لحظه ی بعد آن میخواهد اتفاق بیوفتد، خب برای رفتن به لحظه ی بعد نیاز به اندکی زمان لازم است حال هر چقدر که ان زمان کم باشد ، ولی لازم است، حال تعداد لحظات را بیشتر کنید …
    متوجه میشوید که با افزایش لحظات ، زمان هم بیشتر میشود ،
    پس زمان وجود دارد

ببخشید اگه پیچیده بود

7. Amir گفت:

به نظرم خلاصه ی ساده این مطلب اینه که اگه برای مثال ستاره ای ده میلیون سال نوری با زمین فاصله داشته باشه فوتونی که از اون به زمین رسیده ده میلیون سال در حرکت بوده ولی عمر فوتون صفر ثانیه مونده

8. artean گفت:

سلام.دوستان عزیز من سرگروه یک انجمن علمی هستم، ویک پژوهش علمی در رابطه با زمان آغاز کردیم و لطفا هر کدوم از شما عزیزان که اطلاعات کمک کننده دارید یا کسی،چیزی و…… میشناید که میتونه در این راه به ما کمک کنه معرفی فرمایید.متشکرم

9. حسین گفت:

با درود
    لطفاً امکان دارد به زبان ساده توضیح بدهید که چگونه دانشمندان تشخیص میدهند که نوری که از یک ستاره به ما میرسد مربوط به چه زمانی میباشد ؟؟؟؟
    با تشکر