بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه لوند سوئد نشان داده‌اند ویروس‌های ارثی که میلیون‌ها سال عمر دارند، نقش مهمی در تولید شبکه‌های پیچیده‌ مغز انسان ایفا می‌کنند.

it_photo_105508

به گزارش ایسنا، محققان از مد‌ت‌ها پیش می‌دانستند ویروس‌های پسگرد (نوعی ویروس آر‌ ان‌ای) یا رترو ویروس‌های درونزا حدود پنج درصد دی‌ان‌ای انسان را تشکیل می‌دهند. برای سال‌های مدیدی، این مولفه‌ها، دی‌ان‌ای زباله‌ای و بدون‌ استفاده تلقی می‌شدند اما در تحقیق جدید، «یوهان یاکوبسون» و همکارانش نشان داده‌اند ویروس‌های پسگرد نقش مهمی را در فعالیت‌های اساسی مغز به ویژه در تنظیم این موضوع ایفا می‌کنند که چه ژن‌هایی، چه زمانی در بدن بیان شوند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند طی تکامل یا فرگشت، چنین ویروس‌هایی نقش مهمی را در هدایت ماشین سلولی بدن ایفا کرده‌اند و دلیل فعالیت آنها به ویژه در مغز، احتمالا به این خاطر بوده که تومورها نمی‌توانند بر خلاف بافت‌های دیگر در سلول‌های عصبی تشکیل شوند. دانشمندان حاضر در این پروژه دریافتند این ویروس‌ها در سلول‌های مغزی فعال هستند و نقش تنظیم‌کننده مهمی بر عهده دارند. محققان معتقدند ویروس‌های پسگرد دلیل پویا بودن سلول‌های مغزی و نقش‌های چندگانه‌ آنها را توضیح می‌دهند. همچنین کارکردهای کمابیش پیچیده این ویروس‌ها در گونه‌های متنوع، به درک دانشمندان از دلیل متفاوت‌ بودن انسان‌ها کمک می‌کنند.

24A3FD2500000578-2906995-image-a-26_1421083183036تیم علمی نشان داده‌ سلول‌های عصبی از ساز و کار مولکولی ویژه‌ای برای کنترل عملکرد ویروس‌های پسگرد استفاده می‌کنند. این یافته‌ها دیدگاه پیچیده‌ای درباره درونی‌ترین فعالیت‌های سلول‌های عصبی ارائه می‌دهند و همزمان پتانسیل لازم جهت هدایت مسیرهای تحقیقاتی مرتبط با بیماری‌های مغز را فراهم می‌کنند که با مولفه‌های ژنتیکی در ارتباط‌ هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: sciencedaily , dailymail

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.