آیا کیهان یک شبیه سازی بزرگ ِ کامپیوتری است؟

بیگ بنگ: کیهان نیز میتواند مانند یکی از چندین شبیه سازی های کامپیوتری باشد که توسط یک تمدن پیشرفته ساخته شده است. اگرچه این نظریه در ابتدا غیر ممکن به نظر میرسد، اما نویسنده علمی، “روبرت لورنس کوهن” توضیح داده که چگونه و چرا این نمیتواند غیرممکن باشد.

42-28812786به گزارش بیگ بنگ، کوهن موسس برنامه “نزدیکتر به واقعیت“، است که بر روی بعضی از سخت ترین و گیج کننده ترین سوالهای جهان هستی تحقیق میکند، او از دانشمندان و فیلسوفان درخواست کرد تا در مورد نظریه ی اینکه ما داریم در یک واقعیت مجازی زندگی میکنیم، بیندیشند و نظر دهند. ابتدا از دیدگاه فلسفه، نیک بوستروم مدیر موسسه آینده انسانیت در دانشگاه آکسفورد، اظهار کرد که سه حالت یا سناریوی ممکن، وجود دارد: یک اینکه همه ی تمدن ها قبل از بدست آوردن فناوری برای توسعه دادن چنین فناوری پیشرفته ای، از بین میروند. دوم اینکه آنها به چنین فناوری ای دست میابند ولی میلی به گسترش و خلق این کیهان های ساختگی و مجازی ندارند و سوم اینکه در واقع ما در یک واقعیت مجازی یا شبیه سازی شده زندگی می کنیم. اگرهم سومین احتمال درست باشد، سرانجام کیهان های شبیه سازی شده سریعا چند برابر میشوند و ما نیز احتمالا بخشی از یکی از آنها خواهیم بود.

دیوید براین، متخصص فیزیک نجومی و دانشمند فضایی گفت: اگر واقعا ما در یک جهان شبیه سازی شده ی کامپیوتری زندگی میکنیم، یک در خروجی نیز میتواند برای این برنامه نویسان بیگانه وجود داشته باشد که به آنها اجازه میدهد مردم را کنترل کنند. وی افزود: پس بنابراین همه چیز یک نوع نرم افزار است، حتی تمامی اتمهایی که در بدنمان وجود دارند؛ و احتمالا درهای خروجی ای نیز وجود دارند که برنامه نویسان آنها را نیمه باز گذاشته باشند.

ستاره شناس رویال “سر مارتین ریس” موضوع اصلی یک جهان شبیه سازی شده را مانند چیزی که میپرسد:”حدود قدرتهای محاسباتی چقدر هستند؟” بیان کرد. او گفت: ما قبلا قادر به ساخت یک جهان مجازی در کامپیوترهای خود بودیم(برای مثال دنیای مجازی blue tides را مشاهده کنید)؛پس اگر آنها حتی بتوانند به حدود پیشرفته تری تبدیل شوند، چیزهایی که بتوان ساخت کمتر و کمتر میشوند.او ادامه داد:اینکه ما معتقد باشیم که یک زمان در آینده بسیار دور کامپیوترهایی میتوانند درست شوند که توانایی شبیه سازی تقریبا قسمتی عظیم از جهان هستی را داشته باشند، موضوع زیاد شگرف و عجیبی نیست.

universe-مارتین ریس گفت: اما آیا میتوانید حس خود آگاهی را در آنها به وجود بیاورید؟ او همچنین گفت که این سوالی است که ما شاید هیچ وقت نتوانیم به جوابش برسیم زیرا یک هوشیاری و زیرکی بسیار بالاتر و قویتری را از آنچه که ما داریم نیاز دارد. کوهن توضیح داد که پنج دلیل منطقی اصلی برای بحث در مورد جهان شبیه سازی شده ی کامپیوتری وجود دارند:۱-تمدن های باهوش و خردمند دیگر نیز وجود دارند ۲-فناوری آنها به صورت تصاعدی و نمایی رشد میکند ۳-هرگز منقرض نمیشوند ۴-هیچ سد یا مانع جهانی ای برای شبیه سازی های در حال انجام وجود ندارد و ۵-اینکه حس خودآگاهی و هوشیاری میتواند شبیه سازی شود.

اگر اینها همه درست باشند، این امکان وجود دارد که ما داریم در یک واقعیت شبیه سازی شده زندگی میکنیم. رد کردن این نظریه به معنی این است که یکی از پنج دلیل اصلی را رد کرده باشیم اگرچه همگی نسبتا دلایل محکمی به نظر میرسند. به گفته ی کوهن: کدام یک از از اینها را رد کنیم؟ دیگر تمدنهای باهوش؟ رشد نمایی فناوری؟ منقرض نشدن هیچکدام از تمدنها؟ نبود هیچ سد و مانع کیهانی؟ یا خودآگاهی شبیه سازی شده؟ هر کدام را که رد کنیم، باید بدون استثنا همیشه و در هر مکان و زمانی در تمام کیهان ها صدق کند که برای خود من(رد کردنشان) مفهومی چندانی ندارد.

کوهن ادامه داد: من خودم شخصا فکر نمیکنم که انسان در حال زندگی در یک جهان کاملا شبیه سازی شده است، اما چون بنظر میرسد که بحث در این مورد مفید و نتیجه ای داشته باشد، چیزی که بنظر باید انجام داد، پیدا کردن اختلافات پیچیده و مشکل یا نقص های اساسی و بنیادین در مورد اینکه مردم چگونه در مورد واقعیت فکر میکنند، میباشد.

ترجمه: هیمن یوسفی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ibtimes.co.uk

1. Loderi گفت:

شاید بشر روزی اونقدر به درون اتم ها نفوذ کنه که به کد های نوشته شده ی جهان برسه و بتونه اونا رو تغییر بده
    ولی خب برای تغییر در سورس هر برنامه ای باید سیستم از اول اجرا بشه که اینم از این قضیه مستثنا نیست فقط مدت اجراش طولانی تره :))

2. حسین گفت:

من با نظریات این آقا موافق هستم !!!
    خیلی از مواقع دوست دارم که به مانند نئو در فیلم ماتریکس از این توهم بیدار بشوم و دنیای واقعی را لمس کرده و اساس وجودی خود را درک بکنم …….

3. آرش گفت:

ایده (نه نظریه علمی) “ما در یک جهان مجازی زندگی می کنیم” یک توهم آشنا است برای آنان که نمی خواهند (و یا بهتر بگویم) نمی توانند پیچیدگی های دنیای دانش را درک کنند.
    برای اینکه یک جهان مجازی تمام اطلاعات جهان ما را در خود دخیره کند دستکم به حافظه فیزیکی ی به اندازه جهان ما نیاز دارد!

• نوید گفت:

کل جرم-انرژی موجود در جهان شناخته‌شده شامل ۴٫۹٪ ماده معمولی، ۲۶٫۸٪ مادهٔ تاریک و ۶۸٫۳٪ انرژی تاریک تشکیل شده‌است.

• مرتضی گفت:

نیاز نیست جهان با تمام اطلاعاتش شبیه سازی بشه فقط کافیه قسمتی که یه موجود خود اگاه نگاه میکنه یا بهتر بگم حس میکنه شبیه سازی بشه. در واقع باید ذهن ها شبیه سازی بشن چون چیزی که ما از دنیا درک میکنیم برداشت ذهنی خودمون هست

4. شهاب گفت:

دنیای مجازی blue tides چیه؟

5. مسعود23 گفت:

دوستان سلام .
    من اطلاعات زیادی ندارم ولی میشه بگین دقیقا نقطه شروع تورم یا بیگ بنگ کدوم قسمت از کیهان هست ؟
    یا اسمونی که ما از روی زمین نگاه میکنیم ؟

6. mhd گفت:

با سلام تصور اینکه جهان ما یک شبیه سازی باشد بسیار دور از واقعیت به نظر میرسد چرا که در اینصورت تمدن بالادستی که ما را شبیه سازی کرده خود نیز میتواند شبیه سازی شده از تمدن بالاتری از خود باشد و همینطور این تسلسل بی معنی میتواند ادامه یابد و به هیچ انتهایی نرسد در حالی که ما در یک سطح قطعی از واقعیت حضور داریم انگار همه چیز شبیه سازی اندر شبیه سازی باشد و وقتی که چنین باشد چون همه چیز کدهای دیجیتالی است پس هیچکدام از این سطوح از جهانها بر یکدیگر اولویتی ندارند و میشود گفت همه صرفا در یک سطح از واقعیتند. اینکه رفتار جهان با مدلهای ریاضیاتی به دقت توصیف میشود دلیل کافی برای شبیه سازی بودن جهان نیست.

7. mr.x گفت:

خیلی از دلایل به این نظریه اشاره دارند اما با قاطعیت نمیشود گفت که درست است و حتی نمیشود گفت که نادرست است. و این که اگه نظریه ای دیوانه وار به نظر برسد دلیل نمیشود که دروغ باشد مثلا در چند صد سال قبل کی فکرشو میکرد که زمین گرد باشه ؟

8. nima گفت:

یادمه در مقاله ایا به راستی زمان وجود دارد بحث داغی درمورد جهان شبیه سازی شده شکل گرفت که اخرشم به نتیجه ای نرسید،

9. اسماعیل گفت:

بهتره اول بتونیم خود آگاه “من” درون رو شبیه سازی کنیم بعد نظریه رو مطرح کنیم

10. YOU گفت:

برای شبیه سازی یه دنیای پیچیده لازم نیست که تمام دنیا رو با تمام پیچیدگیهاش رو شبیه سازی کنیم اگر این دنیا شبیه سازی باشه سازنده این برنامه نبوغ آمیز تنها به قوانین پایه ای تسلط داشته باشه کافی هست چون دنیای مورد نظر در حالت ابتدایی شروع به کار میکنه و پس از مدتی به تعادل میرسه و خود بخود شروع به تکامل میکنه بعنوان مثال لازم نیست از همون اول زمین قابل سکونت و انسانهایی هوشمند برنامه نویسی بشه فقط کافی خواص فیزیکی و شیمیایی دنیای مذکور تعریف بشه خود این دنیا شروع به پیشرفت و تکامل میکنه ……
    اینجا هست که ما حتی میتونیم علومی مثل دیرینه شناسی داشته باشیم چون طراحی این دنیا بی نهایت نبوغ آمیز هست بطوری که از بیگ بنگ شروع شده و خودش خودش رو کامل کرده
    این می تواند مجازی باشد یا اینکه واقعی باشه …
    من خودم با نظریه مجازی موافق تر هستم چون سوال اینجاست که قبل از بیگ بنگ دنیا چه شکلی بود و اینکه تمام این جهان هستی در چه فضایی گسترش یافته و اون جچم اولیه اصلن کجا بوده ؟؟؟

11. احسان گفت:

12. کیوان گفت:

13. علیرضا گفت:

دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ … ولی آدمهایی مثل خیام و مولانا هزار سال پیش به این واقعیت رسیده بودند.

14. e=mc2 گفت:

من مهندس نرم افزارم ب نظرم اغراق نیست ک بگیم جهانمون شبیه سازی شده است . ب تمامی نظریه های ک در مورد ماهیت جهانمون هست آگاهی دارم و مطالعه کردم . اگه بگیم دنیامون ی شبیه سازی عظیمه من ک تعجب نمیکنم . همچی از چند خط کد ساده آغاز شده و با سیستم امتحان و خطا هی تکامل یافته و پیچیده تر شده . جهان مام مث یه اپلیکشن یه مشت کد هست که بجای صفر و یک ما موج و ذره رو داریم .قوانینم ک همونه .پس همچین فکری زیادم بی راه نیست.