بیگ بنگ: به دوره ی انقلاب داده های بزرگ خوش آمدید. امروزه داده ها در زندگی روزمره ی ما نقش مهم و اساسی دارند. از تلفن ها گرفته تا کارت های اعتباری، کامپیوتر ها و سنسور های ساختمانی. شرکت IBM اطلاعاتی را از نقطه نظر آماری منتشر کرده مبنی بر اینکه 90 درصد داده های دنیا در دو سال اخیر تولید شده اند.

130522085217_1_900x600به گزارش بیگ بنگ، بشر بطور روزانه در زمین ۲.۵ کوینتیلیون بایت دیتا تولید می کنند، اگر نمی دانید چقدر هست بگذارید این طور بگوییم: نود درصد کل دیتایی که در جهان هست، در دو سال گذشته تولید شده! سیگنال های جی پی اس، سوشیال مدیا،‌ کلیک‌ها، سنسورها، ویدئوها، عکسها، خریدها، رفتارها و هر چیزی که فکرش رو بکنید دیتا است و تمامی اینها داده های عظیم(big data) را تشکیل می دهد.

برای اشاره به توان رشد داده های آنلاین می توان به مشخصه هایی همچون ظهور و بالغ شدن رسانه های گروهی، پایگاه های آنالیزی و تکنولوژی های در حال رشد موبایل از آنالوگ به دیجیتال اشاره کرد. گری کینگ پروفسور دانشگاه واترهد می گوید: این یک انقلاب بزرگ داده ای است. اما منظور از انقلاب داده ای حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات نیست، بلکه کلمه ی انقلاب به کارهایی که ما امروزه می توانیم با این داده ها انجام دهیم، اشاره کرد.

این رشد داده ای همچنین از پایگاه های داده ای تکنولوژی هایی نظیر No SQL (مجموعه‌ای از پایگاه‌های داده) که قادر به پاسخ گویی سریع و طبقه بندی حرفه ای و تکنولوژی پردازش سریع هستند، گفته می شود. از سوی دیگر بیشتر از یک سوم که حدود 7.9 زتا بایت از داده های تولید شده می شود، درون خود ابر داده ها دیده خواهند شد. به اینفوگرافیک ِ زیر در خصوص داده های عظیم توجه کنید:

Untitled41414چگونه از داده های خود استفاده کنیم؟

سوال جالب توجه این است: هم اکنون که ما در انقلاب داده ای هستیم، این انقلاب چه چیزی را برای شما و یا شرکت شما به ارمغان می آورد؟ چگونه میتوانید حجم وسیعی از اطلاعات را به نفع خود استفاده کنید؟ شرکت IBM اشاره می کند که معمولا شرکت ها، داده های بزرگ را برای تصمیم گیری خود، دو بار استفاده می کنند. این تصمیم گیری ها مثلا “تحکیم قرارداد با شرکت های همتا “می باشند. در واقع این داده ها می توانند به تصمیم گیری های تجاری در واحد زمان سرعت بخشند؛ حتی اگر این تصمیمات توسط افرادی نظیر آشپز، بخش بازاریابی، فروش و یا مالی، گرفته شده باشند.

اما مشکل اینجاست که یک شرکت بطور متوسط معمولا از 5 تا 9 راه حل مختلف برای تصمیم گیری های مدیریتی(saas) خود استفاده میکند که البته تعداد این راه حل ها در چند سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. معمولا برخی شرکت ها به علت فقدان یکپارچگی در تصمیمات، به طور منظم کاهش فروش دارند. همچنین شمار تصمیمات اخذ شده ی تجاری(راه کار های تجاری) آنها به مرور افزایش می یابد. در واقع این شرکت ها به علت عدم تصمیمات منظم و یکپارچه اغلب دچار سر در گمی و اتلاف وقت و هزینه هستند و باید به استفاده از داده ها و ایده های نو به دنبال راه کاری برای رونق گیری بازارشان باشند.

Data digital flowصنایع ای که بیشتر نیازمند داده کاوی و داده های عظیم(Big Data) هستند شامل:

۱- تجارت الکترونیک: شرکت ها با استفاده از آنالیز رفتار مشتریان خود می توانند محصولات بهتری را در اختیارشان قرار دهند که در این زمینه می توان به شرکت آمازون اشاره نمود.

2-تبلیغات دیجیتالی: در حوزه تبلیغات کارفرمایان می توانند بر اساس علایق مشتریان خود تبلیغات مناسب را نشان دهند.

3- در صنعت بازی سازی: با استفاده از جمع آوری داده و تحلیل رفتاری جامعه می توان بازی مناسب تولید کرد کنسول هایی مثل ایکس باکس با تعریف یک حساب کاربری آنلاین به تحلیل رفتاری کاربران خود می پردازد و …

بیگ دیتا اشاره دارد به دیتا ست هایی آنقدر بزرگ که روش های کلاسیک نمی توانند جوابگویش باشند. در واقع به مجموعهٔ داده‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است. مقیاس بزرگ‌ داده، به طور مداوم در حال رشد از محدودهٔ چند ۱۰ ترابایت به چندین پتابایت و بالاتر در یک مجموعهٔ داده واحد است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع:  Big data , bedrockdata.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.